کلیات بیمه های مهندسی- بخش اول - پایگاه جامع اطلاعات بیمه

مقاله شماره یک-حاوی یک مقاله تخصصی بیمه
تیر 21, 1396
کلیات بیمه های مهندسی-بخش دوم
تیر 24, 1396

بازدید: 532

 دوره احداث

بيمه تمام خطر پيمانكاران (مقاطعه‌کاران) يا (C.A.R(Contractors’ All Risks

 در گذشته كه كارهاي ساختماني بصورت ساده بود و در ابعاد كوچك انجام مي­ گرفت صاحبكاران  به ندرت آن را تحت پوشش بيمه قرار مي­ دادند اما امروزه پيشرفت كارهاي ساختماني و انجام آن با سرعت بالا و نیز با استفاده از قطعات پيش ساخته و ماشين­آلات ساختماني غول­ آسا و همچنين وجود رقابت پيمانكاران براي برنده شدن در مناقصه­ ها كه لزوم ارائه كمترين قيمت را ايجاب مي­ كند، باعث شده تا جهت جبران خسارت هاي غيرقابل پيش­ بيني نياز به حمايت بيمه اي احساس شود. بنابراین چنانچه پيمانكاري بدون پوشش بيمه ای دست به اجراي يك پروژه عظيم ساختماني بزند با وقوع خسارت براي كارهاي اجرا شده، او توان جبران آن خسارت ها را نخواهد داشت چرا كه با توجه به قيمت داده شده براي مناقصه كه معمولاً با حداقل سود همراه است، ذخیره ای به این منظور نمیتوان نگهداری نمود بیمه تمام خطر پیمانکاران اصولاً براي يك پروژه ساختماني كه اجراي آن طي قراردادي بين كارفرما و پيمانكار بسته شده است صادر مي­شود و آن را از زمان شروع كار تا تحویل دائم آن تحت پوشش قرار مي­دهد.

چه كساني با يك قرارداد ساختماني در ارتباطند

1ـ كارفرما يا صاحبكار : شخص حقيقي يا حقوقي است كه يك سوي پيمان را امضاء مي­كند و كار را طبق اسناد و مدارك پيمان به پيمانكار واگذار مي­نمايد، نمايندگان و جانشينان کارفرما نیز در حكم كارفرما به حساب می آیند.

پيمانكار(پیمانکاراصلی): شخص حقيقي يا حقوقي است كه سوي ديگر پيمان را امضاء کرده و اجراي موضوع پيمان براساس اسناد و مدارك ارائه شده به عهده او مي­ باشد كه نمايندگان او نيز در حكم پيمانكار هستند.

3ـ مدير پروژه (طرح): شخص حقيقي است كه به منظورمديريت اجراي كار در چارچوب اختيارات تعيين شده در اسناد و مدارك پيمان از سوي كارفرما به پيمانكاران معرفي مي­شود.

4ـ مهندسين مشاور : اشخاص حقيقي يا حقوقي هستند که طراحی، محاسبات و تهیه نقشه های طرح را بعهده دشته و گاهاً براي نظارت براجراي كار نیز در چارچوب اختيارات پيمان از سوي كارفرما به پيمانكار معرفي مي ­شوند.

 5ـ مهندسين ناظر : نماينده مقيم مهندسين مشاور یا کارفرما در كارگاه می باشند و در چارچوب اختيارات پيمان به پيمانكار معرفي مي شوند تا نظارت بر حسن اجرای کار توسط پیمانکاران را بعهده داشته باشند.

6ـ رئيس كارگاه: به شخص حقيقي داراي تخصص و تجربه گفته مي­ شود كه پيمانكار او را به مهندسين مشاور معرفي مي­ كند تا سرپرستي اجراي كا را در كارگاه به عهده داشته باشد.

7ـ پيمانكار فرعی(جزء) : اشخاص حقيقي يا حقوقي هستند كه تخصص در انجام كارهاي اجرايي را دارند و پيمانكار براي اجراي بخشي از عمليات موضوع پيمان با آنها قرارداد مي ­بندد.

الف) بيمه‌گذار: قرارداد بيمه CAR  پيمانكاران ممكن است توسط هر يك از اشخاص زير كه به نحوي از انحاء در اجراي يك پروژه ساختماني مشاركت دارند منعقد گردد:

(1) صاحبكار: شخصي كه پروژه متعلق به اوست و نه تنها محل اجراي پروژه را در اختيار مجري طرح قرار مي­ دهد بلكه اموري همچون برنامه­ ريزي يا حتي تهيه بخشي از مصالح بعهده وي مي­ باشد و نهايتاً ذينفع حقیقی از اجراي تعهدات مربوط به قرارداد ساختماني مي ­باشد.

(2)پيمانكاران اصلي:معمولاً شركت هايي كه توسط صاحبكار و بيشتر از طريق مناقصه به كار گمارده مي­شوند و مسئول اجراي كل پروژه مي­ باشند.

(3) پيمانكاران فرعي: شركت ­هايي هستند كه ارتباطي با كارفرما نداشته بلكه عموماً توسط پيمانكار اصلي و از طريق مناقصه انتخاب و قراردادهاي فرعي جهت انجام كارهاي خاص با آنها منعقده مي­ شود.

گرچه هر يك از اشخاص مذكور مي­توانند بيمه نامه ­هاي جداگانه ابتياع كنند اما بهتر است براي جلوگيري از تداخل پوشش بیمه ای  يا هر گونه نقصاني در پوشش بیمه ای تنها یک  بيمه نامه CAR  اخذ شده  و نام همه اشخاص مرتبط به عنوان بيمه گذار در آن  ذكر گردد.

ب)موضوع مورد بيمه: بيمه نامه CAR را مي ­توان براي كليه پروژه ­هاي عمرانی، راه سازي و ساختماني منعقد نمود، لذا موضوعات مورد بيمه بسيار متنوع مي ­باشد كه به عنوان نمونه مي­ توان به موارد ذيل اشاره كرد:

انواع ساختمان با كاربري هاي مختلف مانند مسكوني ، اداري، تجاري ، پزشكي ، آموزشي و ورزشي.

ساختمان كارخانجات و سيلوها كه ممكن است بخش عمده­ عمليات آن مربوط به نصب تجهيزات و ماشين آلات  باشد.

ساختمان راه، خطوط و ايستگاه هاي راه آهن،باند وترمينال فرودگاه ها.

انواع موج شكن، آب­شكن یا اسکله در داخل دريا.

پلها، سدها، تونل ها، سيستم هاي آبياري و زهكشي، خطوط انتقال آب یا فاضلاب، كانال ها، معادن و …

 

اجزای تشكيل دهنده يك پيمان يا قرارداد :

  1. موافقتنامه
  2. شرايط عمومي
  3. شرايط خصوصي
  4. جدول زمانبندي (برنامه زمانبندی)
  5. فهرست بهاء و مقادير كار
  6. مشخصات فني (عمومي و خصوصي)، دستورالعمل ها و رعايت استانداردهاي فني
  7. نقشه هاي اجرايي

 

بيمه تمام خطر نصب یا Erection All Risks)  E.A.R)

بيمه نامه تمام خطر نصب شباهت بسيار زيادي به بيمه تمام خطر پیمانکاران دارد در واقع شرايط هر دو بيمه‌نامه تقريباً مشترك مي­باشد وجوه تشابه و تمایز این  دو بیمه نامه بشرح ذيل مي ­باشد:

1ـ موضوع مورد بيمه: موضوع هر دو بيمه نامه پروژه ­هاي در حال اجراء مي ­باشد با اين تفاوت كه در بيمه پیمانکاران پروژه در حال اجراء عملياتي است كه با مصالح ساختماني احداث مي ­گردد اما در بيمه تمام خطر نصب پروژه باقطعات و تجهيزات و ماشين­ آلاتي شكل مي­گيرد كه در كارخانه ­ها و واحدهاي توليدي ديگر ساخته شده و در محل اجراي طرح نصب مي­گردد.

2ـ مدت بيمه‌نامه: هر دو بيمه نامه نصب و پیمانکاران براي طول مدت اجراي پروژه صادر مي­شود و اين مدت مي­تواند از يك ماه تا چند سال متغير باشد تنها تفاوت موجود در مدت زمان اين دو بيمه نامه دوره آزمايش مي­باشد بدين صورت كه اغلب پروژه ­هاي نصب داراي يك دوره آزمايش با مدت استاندارد 4 هفته  هستند اما در بيمه تمام خطر پیمانکاران دوره آزمايش وجود ندارد .

3ـ پوشش­ هاي بيمه ­اي: اين دو بيمه نامه جزء بيمه­ هاي تمام خطر مي­ باشند بدين معني كه بجز خطراتي كه در استثنائات عمومي و استثنائات بخش يك و دو بيمه نامه بصراحت ذكر شده بقيه خطرات تحت پوشش مي­ باشند كه برخي از اين استثنائات نيز با الحاق كلوزهاي مربوطه مي ­تواند مشمول بيمه گردد.

مانند خطرات ناشي از آشوب وبلوای غيرسياسي وخطر طراحي غلط و غيره

از جمله خطرات تحت پوشش بیمه تمام خطر نصب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خطرات طبيعي مثل سيل ، زلزله ، طوفان ، نزولات جوي .
  2. آتش سوزي ، انفجار، برخورد جيم خارجي ، ريزش و رانش زمين .
  3. دزدي،خسارت ناشي از بكار بردن مصالح معيوب یا اجراي ناصحيح كار که به بخشهاي اجراء شده ديگر كه بطور صحيح اتمام گرديده خسارت وارد می آورد و غيره .

تشريح بيمه تمام خطر نصب (EAR)

اين بيمه در اصل تلفيقي است از پوشش هاي بيمه «مونتاژ» كه در آلمان مورد عمل بوده و بيمه “تمام خطر پيمانكاران” كه در انگلستان مورد استفاده قرار مي ­گرفته است.

اگر چه بيمه EAR جزو رشته­ هاي جديد بيمه مهندسي محسوب مي­گردد، اما امروزه همگام با توسعه صنعتي جهان ، اهميت رو به تزايدي كسب كرده و كاربردي جهاني پيدا نموده است و نه تنها در كشورهاي صنعتي بصورت يك عامل ضروري درآمده ، بلكه در كشورهاي درحال توسعه نيز در مقايسه با ساير انواع رشته بيمه­هاي مهندسی بهمراه بيمه تمام خطر پيمانكاران بيشترين ميزان حق بيمه را به خود اختصاص داده ­است.

هدف اصلي اين بیمه ارائه تامین جامع و کافی در مقابل تمام خطرات مربوط به نصب ماشين ­آلات و تجهيرات و همچنين نصب هرگونه سازه با اسکلت فلزي مي­ باشد.

تا قبل از متداول شدن اين بيمه، بيمه­گزاران براي كسب تأمين در مقابل خطرات اصلي كه در خلال پروژه­ هاي نصب بوجود مي­آيند ، ناچار به ابتياع بيمه­ نامه ­هاي متعددي بودند كه خطرات ناشي از آتش ­سوزي ، طوفان ، سيل ، دزدي ساده ، سرقت با شكستن حرز و مسئوليت مدني در قبال اشخاص ثالث را بطور جداگانه پوشش می دادند با این همه تامین ارائه شده بوسیله این بیمه نامه ها کافی نبود، زیرا فاقد پوشش مناسب براي خطرات خاص         پروژه­ هاي نصب بودند . علاوه بر آن بيمه­ نامه ­هاي مختلف به شكل مذكور غالباً با هم تداخل مي­ نمودند، بنحوي كه در صورت بروز خسارت ، بيمه­ گذاران با مشكلات عديده­اي همچون بيمه مضاعف مراحل مربوط به اصل قائم مقامي و غيره مواجه مي­ گرديدند مضافاً آنكه بدليل داشتن بيمه­ نامه­ هاي متعدد كل حق بيمه پرداختي براي يك پروژه نصب مبلغ بالایی می گردید. لازم به ذكر است كه ، اين بيمه به مثابه تضميني كامل براي تأمين كنندگان منابع مالي اجراي پروژه ­هاي نصب تلقي مي­گردد، به همين دليل نيز در اكثر پروژه ­هاي خصوصي ، بانك ها و ساير مؤسسات مالي و نیز در مناقصات عمومي، سازمان هاي دولتي اعطاي اعتبار را منوط به اخذ بيمه نامه EAR از شرکت های بیمه مي­ نمايند.

2 دیدگاه ها

  1. امير گفت:

    ,خواهشا مطالب در خصوص اين موضوع ادامه داشته باشه.ممنون

  2. ح.محجوبي گفت:

    سلام
    سپاس از مطالب ارزندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *