نوشته های بیمه ای

بازاریابی بیمه: ضرورت تغییر سریع روشهای بازاریابی بیمه

بزرگترین معضل بازاریابی در بازارهای بیمه از نرخ شکنی -از رقابت های ناسالم در بازار بیمه و از علاقه وافر شرکت های بیمه به انعقاد قراردادهای بزرگ در سالهای پیش شروع شد.
در واقع از همان زمان که اعداد و ارقام حق بیمه های سنگین بیمه گذاران بزرگ چشم برخی از مدیران شرکت های بیمه را گرفت امتیازدهی های بیشمار به خریداران بیمه نامه ها آغاز گردید.

در همان ابتدا که مسابقه عاملیت دادن به بیمه گذاران بزرگ در بازار بیمه به زیان شبکه گسترده نمایندگی و گارگزاری بیمه باب شد ,بسیاری از کارشناسان خبره بازاریابی واگذاری عرصه یکه تازی تعیین نرخ و شرایط را به خریداران بزرگ بیمه نامه ها و نتایج زیانبار آنرا پیش بینی میکردند.

البته برخی از شرکت های بیمه نیز با در پیش گرفتن تولید و فروش انبوه بیمه نامه های اندوخته ساز انفرادی توفیقاتی در عرصه جذب بیمه نامه های خرد بدست آوردند اما این تلاش ها صرفا در
رشته زندگی و بعضا در رقابت فروش بیمه نامه های شخص ثالث خودرو آن هم با تخفیف های قابل توجه قبل از تصویب و ابلاغ قانون جدید شخص ثالث خودرو برای جذب نقدینگی بالا متمرکز شده بود که در طی یکسال و اندی گذشته از این روش ممانعت بعمل آمد, بطوریکه تنها محصولی که کماکان از منظر مدیران ارشد شرکت های بیمه قابل اتکا و بر روی گسترش بازار آن تبلیغ فراوان میشود , باز هم عرضه بیمه عمر اندوخته ساز است .!!!!!!!

در حال حاضر بیش از ده شرکت بیمه عمومی و یک شرکت بیمه تخصصی زندگی تمرکز برنامه استراتژیک بازار خویش را بر عرضه انبوه این نوع بیمه نامه ها گذاشته اند اما هرگز از سوی آنها هیچ گزارش تحلیلی که نشاندهنده محاسبه اندازه بازار و تقاضای کل و نیز پیش بینی حق بیمه تولیدی این رشته طی سالهای اول اجرای برنامه ششم توسعه برای هر شرکت باشد منتشر نشده است.!!!!!؟؟؟؟؟

بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی دولت اخیرا تقدیم مجلس محترم گردیده است.
در بودجه تقدیمی ,افزایش نرخ برخی از کالاهای ضروری در سال آتی پیش بینی شده و بدیهی است تصویب بودجه سال آتی بر معادله درآمد و هزینه خانوارها و بنگاههای اقتصادی کشور تاثیر خواهد گذارد و بنابر این کارشناسان اقتصادی و مشاورین مالی و اکچویر شرکت های بیمه همانند سایر بخش های اقتصادی کشور برای تعیین برنامه بازاریابی سال آتی لازمست به میزان تاثیرات بودجه سال بعد بر بازار بیمه و شاخص تورم قابل پیش بینی ,میانگین درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی بعنوان بیمه گذاران بالفعل و بالقوه و نیز نرخ اشتغال و بیکاری و شرایط رونق یا کسادی سایر بخش های اقتصادی جامعه بعنوان بیمه گذاران خویش به مطالعه دقیق پرداخته و سپس با تبیین دقیق شرایط اقتصادی پیش رو نسبت به تعیین سهم و ترکیب سبد پرتفوی رشته های مختلف شرکت های بیمه خویش برنامه ریزی نمایند.

بدون انجام چنین مطالعات و بررسیهای اقتصادی ,هرگونه اعلام برنامه بازاریابی برای سال جاری و آتی ,چیزی جز شعارهای برآمده از درون ذهنیت های افرادی که فقط از درون اتاق های در بسته کار خویش و با تکیه بر امنیت حقوق و مزایای ثابت و امن دریافتی در حال تصمیم گیری و طرح ریزی برنامه ریزی بازاریابی هستند نخواهد بود و نکته عجیب اینست که این نوع تصمیم گیرندگان توقع دارند شبکه کارگزاری و نمایندگی بیمه نسبت به پیاده سازی اینچنین برنامه ریزی های ذهنیت گرا کوشش و جهد فراوان نمایند و رهاوردهای مشعشع نیز حاصل کنند !!!!!

جالب اینکه به پیشقراولان بازار یعنی شبکه توزیع بیمه که بسیار کارآزموده تر از کارشناسان ستادی منفصل از بیمه گذاران بازارهای خرد نیز این بزرگواران آموزش و هدایت بازارنیز ارایه میدهند !!!!!!!

این نوع برنامه ریزی و روشهای کار مورد اشاره ,متاسفانه جز استهلاک نیرو و اتلاف انرژی شبکه توزیع و دلزدگی از کار ثمره دیگری تاکنون نداشته و نخواهد داشت .

به شرکت های محترم بیمه و مدیران علاقمند به توسعه بازار پیشنهاد میگردد نسبت به سیر تحولات بازار ارز -سایر کالاها و خدمات و نیز بررسی میزان تاثیر بودجه در حال تصویب بر درآمد و هزینه واحد های خانوار و بنگاهها قبل از هرگونه تصمیم گیری و یا قبل از هرگونه بی تصمیمی در برنامه آموزشی و بازاریابی آتی مطالعه داشته باشند و از نتایج این مطالعات استفاده نمایند.
پنج شنبه : 1396/09/30



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *