نوشته های بیمه ای

ریسک بیکاری: ضرورت حمایت مدیریت ریسک از کارآفرینان و خود اشتغالان

در طی ماههای اخیر دولت محترم دوره دوازدهم براساس سیاست های اشتغال زایی تاکید شده در برنامه ششم توسعه و تاکیدات ریاست محترم جمهوری بر عزم دولت در مبارزه با پدیده بیکاری و افزایش ظرفیت های تولیدات داخلی به منظور کاهش واردات و نیز افزایش ظرفیت های صادرات کالاهای غیر نفتی ,شاهد برنامه ریزی اعطای وام های مختص حمایت و توسعه کسب و کارهای موجود و نیز تامین تسهیلات و سرمایه لازم برای ایجاد کسب و کارهای نو در سطح شهرها و روستاها از سوی دولت میباشیم .

این اقدام دولت محترم ,یکی از موثرترین گامهای اساسی برای مبارزه با بیکاری و ارتقا توانگری و توانمندی اقتصاد کشور و نیز افزایش درآمد خانوار ها و بنگاههای اقتصادی تلقی میشود .

در برنامه های اعلام شده اشتغال زایی از سوی وزارت محترم تعاون ,کار و رفاه اجتماعی و وزارت محترم جهاد کشاورزی نیز طرحهای متنوع تولیدی ,خدماتی مشاهده میگردد که بیانگر مطالعات و شناسایی نیازهای شغلی و محصولات بازار پسند است.

قبلا نیز در دولت های گذشته چنین اقدامات حمایتی صورت پذیرفته است که نتایج و رهاورد مثبتی داشته است ولیکن در پاره ای از موارد بعلت ناکافی بودن مطالعات بازار و عدم شناسایی اندازه و کشش بازار در شاخه هایی از محصولات, برخی از سرمایه گذاری ها منتج به زیاندهی و خروج از چرخه فعالیت بصورت زود هنگام شده اند.

این گونه اتفاقات در فضای کسب و کار را تحت عنوان ,,ریسک های فرصت از دست رفته و یا ریسک های ورشکستگی ,, مینامند.
لذا به منظور جلوگیری از اینگونه زیانها و خسارتهایی که موجب اتلاف انرژی مدیریتی و منابع انسانی – منابع و زمان برای کار آفرینان و نیز سرمایه گذاران و تلاشهای دولت در حوزه فعال سازی فضای کسب و کار میگردد, نیازمند اتصال و هماهنگی و همکاری مشترک در برنامه ریزی و طرح ریزی توسعه فرصت های سرمایه گذاری و کسب و کار بین مراجع دانشگاهی فنی و حرفه ای -اتاق های بازرگانی و اتحادیه ها و انجمن های صنفی و صنعتی کشور دارد .
زیرا ,همانطوریکه از قدیم در ضرب المثل معروف فارسی میگوید:”همه چیز را همگان دانند ,,
امروزه فضای کسب و کار و نیز فعالیت های مشاغل مختلف بعلت توسعه و سرعت تبادلات بازرگانی در سطح دنیا بقدری رقابتی شدید شده که مقوله کیفیت و قیمت کالاها و نیز توجه به آخرین اطلاعات علمی و مهارتهای تجربی به برکت وجود شبکه جهانی اینترنت وسرعت بالای تبادلات دانش و اطلاعات و توسعه بازرگانی بین المللی و افزایش مداوم و سریع اطلاعات مصرف کنندگان موجب شده تا بازار شناسی و بازاریابی به هنگام و پایش مستمر بازار به منظور بازار داری هوشمندانه به یک ضرورت اساسی تبدیل گردد و مسلما در اختیار داشتن و کاربرد این دانش وسیع صنعتی و بازرگانی برای شروع و حفظ موفقیت تجاری بنگاههای کوچک و متوسط از عهده یک شخص مدیر یک بنگاه به تنهایی خارج است و نیازمند همکاری تیم های زبده صنعتی و تجاری و دانش و اطلاعات وسیع دارد.!!!!!

امروزه در دنیا ,رویکرد مدیریت سیستمی و مدیریت استراتژیک در دنیای کسب و کار حاکم است و بدون بهره برداری از دانش به روز و وسیع علم بازرگانی هیچ کشور و هیچ رشته از صنایع نمیتواند موفق گردد.
به عنوان یک هموطن مطالعه کننده در حوزه مطالعات ریسک به همه سرمایه گذاران و کارآفرینان و خود اشتغالان پیشنهاد میگردد به منظور پیشگیری از مواجه شدن با ,,ریسک فرصت از دست رفته و ورشکستگی ,,قبل از شروع به فعالیت حرفه ای در یک شاخه شغلی ,با مطالعه کافی ,و مشاوره با اشخاص حرفه ای ذی صلاح تصمیم به ورود به یک شغل و فعالیت حرفه ای با برخورداری از دیدگاه جامع -وسیع و فرانگر برای افزایش ضریت موفقیت گرفته شود
تا احتمال بروز ریسک های متوقف کننده شغلی کاهش یابد.

پنج شنبه :1396/10/21




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *