نوشته های بیمه ای

مدیریت ریسک:اهمیت مدیریت ریسک های مالی و مدیریتی در اقتصاد خانوارها و بنگاههای اقتصادی ( قسمت ششم )

همانطوریکه در عنوان این سلسله از یادداشت ها نوشته شده است ,بررسی و تحلیل روشهای ممانعت از بروز ریسک های,, هزینه فرصت از دست رفته و ورشکستگی در بنگاههای کوچک و متوسط و سرمایه گذاری کارآفرینان در بخش خصوصی و تعاونی,, هدف نگارنده میباشد .

از آنجاییکه رشد تولیدات ملی و اشتغال اکنون یک ضرورت اساسی برای رونق اقتصادی کشور تبدیل گردیده ,لذا اجرای برنامه های مدیریت ریسک در مخاطرات مشهود و نامشهود برای کسب موفقیت در این مسیر اجتناب ناپذیر است .
قبلا توضیح داده شد که فضای کسب و کار در داخل و خارج از کشور بطور دایم در حال تغییر است که البته این تغییرات امری عادی و بیانگر پویا بودن بازارهاست .
اما مهمتر از این ,رصد مستمر و پایش پیوستار این تغییرات و واکنش مناسب به آنها از سوی مدیران صنعتی و بازرگانی است که میتواند هر برنامه مدیریت ریسکی در این حوزه را موفق و کار ساز نماید.

نیمه دوم دهه نود شمسی و شروع سال ۱۳۹۶ که در واقع سال اول اجرای برنامه ششم توسعه میباشد, از حیث فرصت سازی و طراحی مناسب ترین الگوهای کسب و کار ملی الزاماتی را میطلبد که برای رسیدن به اهداف برنامه ششم رعایت آنها بسیار با اهمیت است .

مشخصا اینکه در این برهه زمانی همه کارآفرینان و سرمایه گذاران با مطالعه دقیق شرایط ,لازمست تفاوتهای موجود فضای کسب و کار با دهه های قبلی را آشنا شده و در برنامه ریزیها و اهداف تجاری خویش با واقعیت های امروز تجاری اعم از نیازها و خواسته های مصرف کنندگان کالاها و خدمات دقیقا آشنا باشند تا آرزوها و پیش فرض های کسب و کار خویش را با واقعیت های فضای تجاری داخلی و خارجی کشور وفق دهند .

بدون شک در همه دوره های زمانی ,حمایت دولت ها از فضای کسب و کار مهمترین بخش از یک برنامه کلان اقتصادی را تشکیل میدهد.

اما با تغییر شرایط زمانی و فرصت ها و موانع -نوع ,سطح و دامنه حمایت دولت ها از فضای کسب و کارها نیز طبیعتا تغییر میکند .

بعنوان مثال اگر در دهه ۱۳۷۰ شمسی کمک های دولت فقط شامل اعطای زمین در شهرک های صنعتی و بخش کشاورزی ,تامین آب و برق و سوخت و نیز تامین ارز سهمیه بندی شده و اعطای تسهیلات بانکی به کارآفرینان و خود اشتغالان میشد و همین کمک ها نیز برای راه اندازی و کسب موفقیت واحدهای کوچک بخش خصوصی و تعاونی کافی بود ,در نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ دیگر آن کمک ها به تنهایی نمیتواند موجب موفقیت بنگاههای کوچک و متوسط گردد.

همانطوریکه در قسمت های قبلی نوشته شد ,فضای کسب و کار در سطح بین الملی و داخلی به شدت تغییر نموده و به همین دلیل نیاز است تا دامنه حمایت و پشتیبانی دولت از سرمایه گذاران و کارآفرینان گسترده تر و اساسا نوع حمایت ها نیز به تناسب شرایط امروز ارتقا و گسترش یابند .
امروزه علاوه بر حمایت های دولت ,نیازمند کمک های معنوی و تجربی اتاق های بازرگانی (بعنوان پارلمان بخش خصوصی) ,مجامع صنفی ,انجمن های صنعتی و تجاری به مدیران بنگاههای نوپا و انتقال تجربیات آنها به جوانان و کارآفرینان هستیم .

در واقع وقتی سخن از اجرای برنامه ,, ریسک های مالی و مدیریتی,, در فضای کسب و کار فعلی کشورمان مینماییم ,اشاره مستقیم به تغییر رویکردها و روش های حمایت و پشتیبانی از صاحبان مشاغل و صنایع نوپا میباشد .

برای تشریح دقیق تر دامنه حمایت های دولت و کارشناسان مجرب حوزه کسب و کار از بنگاههای نو پا بطور اجمال به ترتیب به توضیح و تشریح هریک از عوامل حمایت کننده لازم در این برهه زمانی که برای ارتقا سطح تولیدات و افزایش سطح اشتغال ملی مورد نیاز است میپردازیم:

 

ادامه دارد……

چهارشنبه :۲۷ / ۱۰/ ۱۳۹۶




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *