کارمزد فروش بیمه نامه: من که باور نکردم ، شما چطور

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

در طی روزهای گذشته ,خبری را به نقل از سوی یکی از مدیران محترم صنعت بیمه شنیدم, هزینه کارمزد فروش بیمه نامه ها بالاست !!!!!؟؟؟؟؟

هرگز نمیتوانم باور کنم که این چنین سخنانی خدایی ناکرده از سوی یک مدیر محترم یا کارشناس خبره بیمه های بازرگانی در این شرایط اقتصادی و تورم و هزینه های بالای بازاریابی خدمات بیمه بیان شده باشد !؟
انشاالله که این خبر صحت نداشته و ندارد .

اما چرا از بیان احتمالی چنین سخنانی لازمست تعجب کنیم و قدری سخن بگوییم ؟؟؟!!!

امروزه در بازاریابی محصولات و خدمات ,هزینه توزیع بخش قابل توجه ای از بهای تمام شده محصولات را تشکیل میدهد .
اگر شبکه کارگزاری و نمایندگی صنعت بیمه را از جمله اشخاص عضو شبکه توزیع میدانیم که البته همینطور است ,نگاه و مروری سرانگشتی در خصوص هزینه های خرید و اجاره محل کار ,هزینه دستمزد کارکنان ,هزینه های بازاریابی ,هزینه های آب ,برق ,تلفن ,شارژ ,ایاب و ذهاب و … نماییم آنگاه متوجه خواهیم شد که شرایط تامین مالی هزینه های ثابت و متغیر دفاتر شبکه توزیع بیمه در سال 1396بسیار بالا رفته است.
از سوی دیگر پس از پرداخت همه این هزینه ها ,درآمد و تنها ممر معیشت فروشندگان بیمه از محل باقی مانده کارمزدها پس از کسر هزینه های گفته شده فوق و مالیات شغلی تامین میشود .

این در صورتیست که ,از هر چند مذاکره فروش ,تنها یک مورد منتهی به انعقاد قرارداد میشود و زمانهای مصروف بر مذاکراتی که بی نتیجه میمانند نیز هزینه های تحمیلی به شبکه توزیع بیمه قابل لحاظ و جمع هستند .
رقابت های شدید و کاهش نرخ حق بیمه ها و کاهش درآمدهای بنگاههای اقتصادی و خانوارها به دلیل تورم ,کشش فروش خدمات بیمه را کاهش داده و نتیجتا مجموع درآمد کل نیز کاهش یافته!!؟؟

در واقع اگر نسبت درآمد به هزینه های توزیع خدمات بیمه نسبت به یک دهه پیش را مقایسه نماییم ,نه تنها شبکه فروش بیمه دارای افزایش درآمد نبوده اند بلکه درآمد آنها کاهش نیز یافته است .

اکنون با این وضعیت ,چگونه برخی از اشخاص تصور میکنند که میزان کارمزد پرداختی به شبکه فروش بیمه بالاست ؟؟؟؟؟

از یکسو می بینیم همه کارشناسان بدنبال پیدا نمودن علل و چرایی عدم افزایش سهم بیمه بازرگانی نسبت به تولید ناخالص داخلی هستند و از سوی دیگر زمزمه بالا بودن کارمزدها مطرح میشود ؟؟؟

واقعا این تناقضات در عملکرد و اظهارات کارشناسی برخی از همکاران چگونه قابل توجیه است ؟؟؟؟؟

از یکسو ,شعار لزوم افزایش پرتفوی بیمه های خرد برای بالا رفتن ضریب نفوذ بیمه عنوان میشود و از سوی دیگر ,توجه نمیشود که پایین بودن کارمزد خود دلیل اصلی بر عدم صرفه و توجیه اقتصادی فعالیت نمایندگان و کارگزاران در توزیع بیمه نامه های خرد است که مانع از توسعه این بخش از بازار شده است !!!!!

اگر برخی از مدیران شرکت های بیمه تصور میکنند بهای تمام شده محصولات بالاست یا اینکه ضریب خسارت در برخی از رشته ها بالاست ,لازمست توجه نمایند این مشکل ابدا ربطی به میزان کارمزد شبکه فروش ندارد بلکه برعکس کارمزدها در برخی از رشته ها پایین است و لازمست افزایش نیز بیابند .

مشکل اصلی صنعت بیمه در اجرا نشدن مدیریت ریسک , مشکل در نرخ شکنی و رقابت های ناسالم برخی از شرکت های بیمه و مشکل در فقدان استراتژی بازاریابی -آموزش و تبلیغات شرکت های بیمه است و نه بالا بودن کارمزد برخی از رشته های بیمه !!!!

از مدیرانی که خدای ناکرده چنین تصور اشتباهی دارند درخواست میشود قبل از بیان چنین نظراتی با رویکردی جامع نگر کل سیستم را مطالعات میدانی نمایند سپس چنین مطالب نگران کننده را بیان کنند تا خدایی نکرده بجای درست کردن ابرو ,چشم بازار بیمه را کور نکنند .!!!!!؟؟؟؟؟

 

پنج شنبه :۱۲ /۱۱ /۱۳۹۶




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *