نوشته های بیمه ای

مقابله با انواع ریسک ها در فضای کسب و کار

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

لازمه تحقق برنامه های حمایت از تولیدات ملی و اشتغال زایی ، شناسایی و ارزیابی فرصت ها و تهدیدهای فضای کسب و کار بخش خصوصی و اصلاح سریع موانع موجود است.

بدون شناسایی وبرطرف کردن موانع پیش پای سرمایه گذاران – کارآفرینان وخوداشتغالان که شامل: بورکراسی های اداری در بخش های بانکی – مالیاتی -گمرکی -بیمه ای و……
و فراهم نبودن شرایط سهل فرآیند تاسیس -راه اندازی – تولید- عدم تامین سرمایه ثابت و در گردش وتسهیلات مناسب و به موقع مورد نیاز بنگاههای کوچک و متوسط – پایین بودن سطح مهارتهای حرفه ای و بازرگانی مدیران و نیروهای کار ملی – پایین بودن فرهنگ کار مشترک و خوشه سازی صنعتی و خدماتی -بهره وری پایین بنگاهها – و……موجب کاهش چالاکی و تضعیف فرصت سازی کارآفرینی و سرمایه گذاری در بخش خدمات و صنعت گردیده.

کارشناسان صاحب نظر مدیریت مهمترین عامل در ,,حمایت,, از تولیدات و کالاهای ایرانی را ضرورت تغییر رویکرد سازمانهای دولتی مرتبط با فضای کسب و کار کشور از موضع نظارتی متولی گرایانه نسبت به بخش خصوصی به موضع مدیریت مشاوره ای و تسهیل کننده امور اداری و اجرایی میدانند. باور دارند در صورت تغییر نگرش ها و رویکردهای مدیریتی ،گره هایی که موجب عوامل کم تحرکی فضای کسب و کار شده اند گشوده خواهند شد.

در پی بازنگری بندهای ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی ،تصمیم به کاهش سهم سرمایه و مدیریت بخش دولتی و افزایش سهم مدیریت و سرمایه گذاری بخش خصوصی گرفته شد ،اما کماکان شاهد تصمیم گیری ها ونظارت متمرکز بخش دولتی در اقتصاد همچون سالهای پیشین هستیم و بنا به گفته کارشناسان تا زمانیکه نظارت و هدایت گری پدرسالارانه بخش دولتی بر اقتصاد (با وجود بورکراسی شدید اداری موجود در موسسات دولتی ) ادامه دارد ،رسیدن به سرعت لازم برای پیاده سازی اهداف بزرگ اشتغال زایی و رشد تولید ناخالص ملی پیش بینی شده در قانون برنامه ششم توسعه بدور از انتظار است .!!!!!

حمایت از تولیدات ملی فقط با حذف گلوگاههای فرصت سوز محیط کسب و کار بخش خصوصی و تعاونی کشورمان امکانپذیر است .

مشارکت همه جانبه و هماهنگ، بخش های دولتی و خصوصی اصلاح مقررات و رویکردهای مدیریتی که برخی از آنها نقش آنتروپی (ترمز های پیش پای سیستم اقتصاد بخش خصوصی ) فضای کسب و کار کشور را ایفا میکنند و تبدیل ریسک های فرصت سوز بخش خصوصی به شانس های فرصت سازی ، از جمله ضروریات اجرای سیاست های حمایتی تولیدات ایرانی و حجم بالای اشتغال زایی برنامه ریزی شده را بر میشمارند .

البته متاسفانه به دلایل عدیده ای ،بخش اعظم بنگاههای خصوصی و تعاونی درایران فاقد آموزش های مهارتی کافی هستند .آنها تسلط لازم در تدوین استراتژی بازاریابی – آشنایی کافی با شرایط مدام در حال تغییر و قواعد بازی در فضای کسب و کار بین المللی – چالاکی مورد لزوم در طراحی و تولید ،فروش محصولات و روشهای اجرایی و خدمات رسانی به روش,, روز ,, را برخوردار نیستند.

تردیدی در اینکه افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) موجب رشد اقتصادی میشود نیست ، لذا ایجاد هم افزایی و هم گرایی متوازن و همسو سازمانهای دولتی و خصوصی در رونق وحمایت از تولیدات داخلی ،اشتغال زایی در رشته های شغلی که دارای مزیت نسبی با رقبا هستند موجبات رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه را فراهم میکند.

مبارزه مستمر و بی وقفه با ریسک های عقب ماندگی و فرصت سوزی در فضای کسب و کار بخش خصوصی در سایه میثاق و اراده مدیران و سرمایه گذارن و کارآفرینان – مهارت افزایی و هم اندیشی همراه با ارتقا مهارتهای شغلی نیروهای کار، رسیدن به اهداف تعیین شده در اقتصاد ملی را محقق میکند .!!!!!

پنج شنبه :۹ /۱ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

 

 




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *