بررسی فروش اینترنتی بیمه از منظر برنامه پایش شبکه اول سیما - پایگاه جامع اطلاعات بیمه

کتاب بیمه
خلاصه کتاب پرتگاه هاي مديريت
فروردین 22, 1397
”’کارآفرینی را میشود آموزش داد,,,
فروردین 23, 1397

بررسی فروش اینترنتی بیمه از منظر برنامه پایش شبکه اول سیما

نوشته های بیمه ای

neveshte

بازدید: 56

شب گذشته در برنامه پایش شبکه اول سیما که با مجری گری آقای محمد حیدری یکی از مجریان توانمند صدا و سیما برگزار گردید، طی دعوت از مسولین یک سایت بیمه ای که فروش اینترنتی بیمه نامه در بازارهای خرد را انجام میدهند به بررسی ,,نقش روشهای فروش آنلاین ,, در رشد پرتفوی بازار بیمه و میزان تاثیرات این روشها بر گسترش استقبال بیمه گذاران از محصولات بیمه ای و نیز تاثیرات این روشها بر فعالیت شبکه نمایندگی و کارگزاری پرداخته شد .

گرچه این برنامه بیشتر به برند سازی و تبلیغات برای یک سایت بیمه ای توجه اش را معطوف نموده بود ولیکن با توجه به معرفی و تاکید چند باره مجری و مهمان برنامه بر مزایای بیمه های عمر اندوخته ساز در شرکت های بیمه بازرگانی و اشاره مجری برنامه به اینکه پوشش های بیمه عمر اندوخته ساز میتواند بعنوان یک گزینه مطلوب بجای انتخاب مطلق بیمه های اجتماعی برای بیمه گذاران علاقمند باشد که بطور دلخواه بجای بیمه های اجتماعی داوطلبانه این پوشش را انتخاب نمایند و ضرورت تصویب و حمایت قانونی از این پیشنهاد توسط مجلس شورای اسلامی را عنوان نمودند اظهاراتی ارزشمند ودر خور تحسین بود.

اشاره به اینکه شبکه فروش بیمه تحرک لازم را ندارند و بهتر است از دفتر خود بیرون بروند و بازار بیمه را رونق دهند وگرنه روشهای فروش از طریق ,,وب,, و راه دور بسرعت آنها را از صحنه رقابت بازار کنار میگذارد ازجمله نکاتی بود که در این برنامه بر روی آن تاکید شد که البته از حیث یادآوری به شبکه فروش به ضرورت تحرک و نوآوری در روشهای فروش، این بخش از برنامه مفید اما از اینکه به کل واقعیت ها و مشکلات شغلی و موانع پیش پای شبکه نمایندگی و کارگزاری که ناشی از کم و کاستی های فراوان شرکت های بیمه در نداشتن استراتژی بازاریابی و استراتژی تبلیغات و اجرا ننمودن برنامه مدیریت ریسک و نتیجتا فقدان نوآوری در محصولات و روشهای اجرایی و خدمات رسانی میباشد که شبکه توزیع بیمه را رنج میدهد و بی انگیزه میکند توجه نگرددید و دیده نشد که آنرا میتوان پاشنه آشیل این برنامه ارزشمند شبکه یک سیما و مجری توانمندش در این برنامه خاص تلقی نمود .

هم اینک ۸۰ درصد پرتفوی و سهم بازار بیمه توسط شبکه نمایندگی و کارگزاری تولید میشود و جالب اینکه سایتی که تلاش فروش از راه دور و اینترنتی را در استراتژی فروش دارد عدم توسعه بازار بیمه را به عدم تحرک فروشندگان بیمه و مراجعه مستقیم و رو در رو نداشتن با بیمه گذاران عنوان مینماید !!!

که این خود از تناقضات مطالب مطروحه در این برنامه تلویزیونی بود .باصطلاح (رطب خورده کی کند منع رطب !!!؟؟؟)

جمع اضداد در گفتار !!!!!؟؟؟؟؟
اشاره کارشناس مهمان به فروش سه بیمه نامه شخص ثالث ،بدنه خودرو و عمر اندوخته ساز از طریق وب به ترتیب در یک -دو -سه دقیقه به بیمه گذاران از راه دور در بازار تقاضای خرد از جالب ترین موضوعات این برنامه بود ونیز اینکه از سال جاری علاوه برحفظ استراتژی فروش B-to-C استراتژی فروش B-to-B را شروع خواهند نمود از بخش های قابل تعمق و بسیار جالب این برنامه بود.(آیا هیچ تفاوتی در رفتار بیمه گذاران و تصمیم گیری آنها در بازارهای خرد و کلان وجود ندارد؟)

فقط اینکه در این برنامه جای خالی تشریح نحوه اجرای ماده ۶۶ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری و تبیین نحوه تطابق این نوع فعالیت های فروش اینترنتی با آیین نامه های نمایندگی و کارگزاری بیمه بشدت احساس میشد.
برنامه پایش متاسفانه فقط به نحوه فروش و روشهای فروش بیمه پرداخت بدون اینکه به نقش شرکت های بیمه و عوامل اصلی تولید انواع بیمه نامه ها یعنی شرکت های بیمه و کم و کاستی های محصولات بیمه ای و نیازهای واقعی بیمه گذاران در کشورمان بپردازد .

پاشنه آشیل و کلید برطرف کردن موانع توسعه بازار بیمه در دست شبکه نمایندگی و کارگزاری نیست و تاکید بر این موضوعات ,,عوام زدگی ,,بیش نخواهد بود!!!!!.
فروش حضوری و یا از طریق” وب” و یا هر روش دیگر فقط به مثابه انتخاب نوع وسیله نقلیه برای رسیدن به مقصد میمانند ،بازار بیمه کشورمان برای رشد و اعتلای در خور آنچه در برنامه چشم انداز بیست ساله و برنامه ششم پیش بینی شده ،نیاز به تحولات ساختاری ،قانونی و تغییرات رویکردهای مدیریتی درون شرکت های بیمه دارد والا بدون این تحولات اساسی صنعت بیمه در همین ,,در جازدگی,, کماکان باقی میماند ،چه با فروش اینترنتی وچه بدون فروش اینترنتی !!!!!

از برنامه خوشنام پایش و رسانه ملی انتظار میرود تا با دعوت از مدیران و کارشناسان زبده و مسلط بیمه ای واقعیت ها وکل پازل بازار بیمه را بررسی کنند تا مسولان ارشد دولتی و جامعه بیمه گذاران با واقعیت های صنعت بیمه و نیاز به تحولات اساسی در آن بهتر بشناسند.

چهارشنبه :۲۲ /۱ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

 

بازگشت به صفجه 

دیدگاهتان را بنویسید