نوشته های بیمه ای

نقش صنعت سرگرمی در ممانعت از کاهش بهره وری ملی

✍️ یادداشت روز :

”’نقش صنعت سرگرمی در ممانعت از کاهش بهره وری ملی ”’

در کتابهای بازاریابی ، مباحثی پیرامون عوامل روانشناختی و انگیزشی و ایجاد فضای شاد در محیط اجتماعی و در محیط زندگی و کار و در نزد تک تک افراد اشاره میگردد.

اوایل زمانیکه در کتابهای مرجع و در متون بازاریابی در زمینه صنعت سرگرمی میخواندم ،بیشتر برداشتم این بود که اساتید علم مدیریت و علم بازاریابی صنعت سرگرمی را فقط بعنوان یک رشته شغلی و پولساز و اشتغال زا نگاه میکنن ،اما بعدا در حین مطالعه سایر حوزه های تخصصی و رشته های شغلی دریافتم که منظور دانشمندان علم مدیریت از طرح موضوع  سرگرمی ،بسیار فراتر از آنچه از ظاهر امر برمیاید است و در واقع آنها بر این باور هستند که در سلسله نیازهای انسانها در کنار آب و غذا و لباس و مسکن و بهداشت و آموزش و… برای برخوردار بودن از انگیزه تلاش و کوشش معتقدند انسانها نیاز به شادی و نشاط دارند .

زیرا انسانهایی که شاد و با انگیزه هستند ،امید به فردا و تلاش در راستای بهبود زندگی در آنها بالاتر است و انسانهای فاقد شادی و نشاط ،به سرعت دچار افسردگی و منزوی بودن گرایش پیدا مینمایند و بازدهی کار آنها به شدت کاهش مییابد .

در واقع از منظر کارشناسان باشگاه رم ،انسانهایی که بازده مطلوب و نهایی آنها پایین است، ”مصرف کنندگان بی مصرف ” نامیده میشوند.

در بعد از انقلاب صنعتی دوم که محیط کارخانه ها و کارگاهها کاملا شبیه پادگانهای نظامی و رفتار کارفرمایان و صاحبان سرمایه با کارگران همچون رفتار برده داران با بردگان بود و بنا به تغییر شرایط و تلاشهای سازمان بین المللی کار (ILO) و تشکیل سندیکاها و اتحادیه های مختلف و تحقیقات دانشمندان و تغییرات اجتماعی وفرهنگی جوامع بشری دگرگون گردید ،کارفرمایان آموختند که نه تنها در درون کارخانه ها از منظر شکل ظاهری و محیطی لازمست تغییرات زیبا و دلنشین بوجود آید،بلکه با پیاده سازی قوانین کار و کنوانسیونهای بین المللی سازمان ilo ,شرایط حقوق و دستمزد و رفاه و بیمه جامع کارگران و حفظ عزت و منزلت کارگران ارتقا یابد و حتی باشگاههای تفریحی و سرگرمی و ورزشی مختص کارگران و خانواده های آنها برای دوران فراغت تاسیس و در زمان تعطیلات کاری ،کارگران طی برنامه ریزی دقیق تقویت روحی و انگیزشی برای ارتقا بهره وری در کار شوند .

باشگاههای سرگرمی و تفریحات سازمانهای مختلف در ایران از دهه ۱۳۲۰ به بعد در نتیجه همین رویکرد تاسیس شد.

 انسان ایرانی در پی قرنها زیستن در این فلات پهناور و پر برکت خداوندی ،چه قبل از اسلام و چه در تاریخ بعد از اسلام ،همواره با حفظ ارزش ها و شعایر دینی ،با برگزاری انواع جشن ها و آیین های شاد ملی و مذهبی و نیز پرورش انواع هنرها و فرهنگ و ادبیات غنی فارسی ،در دنیا همیشه نمونه و بی همتا بوده است .

نسل امروز ایران خصوصا جوانان برای اینکه در برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور مشارکت فعال نمایند لازمست از روحیه نشاط و امید برخوردار باشند  برنامه های صنعت سرگرمی مبتنی بر فرهنگ و آداب و سنن غنی ایران زمین میتواند این ظرفیت را فراهم سازد،وظیفه متولیان توسعه ملی است این شرایط را فراهم سازند.

یکی از مخاطراتی که دشمنان پیشرفت و توسعه کشورهای مستقل بطور نامحسوس و تدریجی به آن دامن میزنند ،کاهش انگیزه تلاش و روحیه کار ومهربانی و محبت انسانی و ایجاد بی عدالتی های اقتصادی در جوامع درحال توسعه با افزایش فاصله طبقاتی و بغض و احساس تبعیض در بین طبقه متوسط که نیروهای بالنده و کارآفرین هستند و ایجاد رکود اقتصادی به انواع روشها که سبب اندیشه گریز از کار در نیروهای مولد در جوامع میگردد است.

ایرانی ها از ظرفیت های اخلاقی وزین در همه امور و شونات زندگی برخوردارند.

قطعا مدیران ارشد و نهادهای فرهنگی اجازه ترویج رخوت و بی انگیزگی و ایجاد ریسک رکود فعالیت کارآفرینان به دشمنان توسعه ملی ایران تحت برنامه ریزی ترویج روحیه خستگی و بی انگیزگی نسبت به کار و تلاش سازنده را نخواهند داد. صنعت سرگرمی در واقع طیفی وسیع از فعالیت های هنری و ورزشی و گردشگری را شامل میگردد که علاوه بر ایجاد هزاران هزار فرصت شغلی ،نیروی محرکه و انرژی مثبت برای تلاش و سازندگی بخش های دیگر اقتصادی را فراهم میسازد.
 همه دوستداران ایران زمین وظیفه دارند تا در ترویج روحیه شاد با توکل بر خداوند متعال و محبت و مهربانی به همدیگر در جامعه مشارکت نمایند.

دوشنبه : ۱۹ / ۶ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

بازگشت به صفحه 
0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *