بازاریابی و فروش بیمه

نقشه راه بازاریابی دیجیتال | قست اول (Digital Marketing)

بازاریابی دیجیتال به معنی ترویج محصولات، خدمات و یا برند یک کسب و کار از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی است. بازاریابی دیجیتال کاملا متفاوت از بازاریابی سنتی بوده و در آن یک سازمان یا شرکت با استفاده از کانال های مختلف و روش های علمی اقدام به گسترش کسب و کار خود می کند.

مقدمه ای بر بازاریابی دیجیتال

 امروزه قدرت کانال ها و رسانه های دیجیتالی به حدی رسیده است که مردم اطلاعات مربوط به زندگی روزمره و حتی خرید خود را از این طریق دنبال می کنند. افراد در هر زمان و مکان از طریق دستگاه های همراه خود می توانند دسترسی سریع به حجم زیادی از اطلاعات منتشر شده بر روی رسانه های دیجیتالی را مرور نمایند. یکی از هدف های اصلی کاربران فضای دیجیتالی جستجو برای یافتن منبعی جهت انجام خرید یا درخواست خدمات است. نیاز به کسب اطلاعات از جانب مشتری ها به قدری زیاد بوده که آنها کسب اطلاعات لازم را پیش و حتی پس از انجام خرید خود انجام می دهند.

بنابراین مشتریان انتظار دارند ارتباط میان آنها و ارائه کنندگان کالا یا خدمات بطور مداوم امکان پذیر باشد. نکته قابل اهمیت در این میان افزایش تمایلات مشتریان برای کسب اطلاعات پیش از خرید است. تحقیقات نشان میدهد در آینده بیش از 70درصد تحقیقات و مطالعات مشتریان، قبل از حضور در محل خرید و یا درخواست خدمات انجام خواهد گرفت. چنین وضعیتی می تواند باعث خشنودی و یا نا امیدی صاحبان کسب و کارها و شرکت های تجاری گردد. حضور مناسب و حساب شده در فضای بازاریابی دیجیتال توسط یک مدیر سبب جذب مشتریان بالقوه بیشتری برای وی و کسب و کارش خواهد شد.

از طرف مقابل در صورت عدم شرکت و یا نداشتن برنامه ریزی مناسب برای حضور در بازاریابی دیجیتال، مطمئنا عرصه را برای رقیبان خود بازخواهند گذاشت. دنیای بازار امروز دنیای بازی در فضای دیجیتال است. خریداران بالقوه خواهان کسب اطلاعات در هر زمان و از طریق کانالهای مختلف هستند. به یقین میتوان گفت ارسال ایمیل، تبلیغات در فیسبوک و یا پخش آگهی های تلویزیونی کافی نیستند. کلید موفقیت بازاریابی امروز همزیستی با مشتریان است و چنین امری جز با ارائه اطلاعات از طریق تمامی کانال های دیجیتال امکان پذیر نخواهد بود.

Digital Marketing Sources

دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال

همانطور که بیان شد نفوذ رسانه های دیجیتال در زندگی روزمره امروز به حدی است که افراد زمان زیادی صرف مرور اطلاعات منتشر شده در آنها می کنند. دسترسی آسان به اینترنت از طریق رایانه های شخصی و دستگاه های همراه سبب می شود کاربران در هر مکان و زمان بتوانند از این رسانه ها استفاده نمایند. رسانه های دیجیتال یک منبع بزرگ در حال رشد از سرگرمی، اخبار، بازار کسب و کار و تعاملات اجتماعی هستند که حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهند. در این میان علاوه بر اطلاعات منتشر شده از جانب یک کسب و کار، نظرات دوستان، آشنایان و بستگان نیز در اختیار مشتری قرار می گیرد. اغلب مشتریان به نظرات اطرافیان خود اعتماد بیشتری نسبت به مطالب منتشر شده در یک وب سایت یا شبکه اجتماعی دارند.

نظرات و پیشنهادات اطرافیان معمولا حول یک برند و نام تجاری شاخص که تجربه خوبی از خرید برای آنها رقم زده می گردد. مردم به دنبال برندهای قابل اعتماد و شرکت های شناخته شده ای هستند که تعامل مناسبی با مشتری داشته و متناسب با نیاز آنها عمل می کنند. در دنیای امروز برای تبدیل شدن به یک برند شاخص علاوه بر کیفیت در محصولات و خدمات، حضور فعال در جامعه دیجیتالی نیز غیر قابل انکار است. در حقیقت می توان بازاریابی دیجیتال را موتور حرکت کسب و کارهای بزرگ و کوچک امروزی دانست. این نوع از بازاریابی پلی میان تکنولوژی های الکترونیکی امروزی و روانشناسی بازار و مشتری ایجاد می کند. 

این مطلب رو هم از دست ندید: 

ضرورت های مدیریت ریسک

انواع کانال های بازاریابی دیجیتال

در حالی که می توان اینترنت را قلب بازاریابی دیجیتال دانست، سایر منابع مانند پیام های متنی (پیامک ها،) نرم افزارهای موبایل، بیلبوردهای تبلیغاتی، شبکه های تلویزیونی و رادیویی نیز نقشی در بازاریابی دیجیتال ایفا می کنند. با این حال هزینه بالای برخی از این منابع و درصد پایین نفوذ آنها سبب گشته با وجود برخی کانال های دیجیتالی نوین محو گردند. نسل جدید و تاثیرگذار کانال های دیجیتالی را می توان شامل موارد زیر دانست:

1- وبسایت

وب سایت ها از اصلی ترین کانال های دیجیتالی محسوب می شوند. وجود بیش از 1میلیارد وب سایت در سرتاسر جهان که حدود 62درصد از آنها مربوط به امور تجاری و کسب و کار می شود گواهی بر این ادعا است. تنها در سال 2014بیش از 300 میلیون وب سایت طراحی شده و تعداد کاربران اینترنت به بیش از 3میلیارد نفر رسیده است. جالب است بدانید تمامی این تحولات، در عمر 24ساله فضای اینترنت، روی داده است. کاربران روزانه جهت مرور اخبار، سرگرمی، کسب اطلاعات و یا انجام امور کاری به وب سایت های مختلف رجوع می کنند و از این طریق حجم زیادی از مطالب را بدست می آورند. در دنیای امروز داشتن یک وب سایت جهت معرفی هر کسب و کاری لازم و ضروری است. بسیاری از استراتژی های بازاریابی دیجیتال از طریق این کانال صورت می گیرد.

2-بازاریابی از طریق ایمیل (Email Marketing) 

در عصر دیجیتال پیام های الکترونیکی جایگزین روش سنتی ارسال نامه های کاغذی شده اند. مزیت  های استفاده از پیام های الکترونیکی بر کسی پوشیده نبوده و به همین جهت است که تا پایان سال 2015بیش از 4میلیارد آدرس ایمیل فعال در جهان وجود دارد. دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه ها و تلفن های همراه امکان مرور پیام های دریافتی حساب ایمیل را برای کاربران در هر زمان و مکان آسان می سازد. عدم نیاز به پرداخت هزینه جهت ارسال پیام و درصد بالای نفوذپذیری، سبب گسترش و پررنگ شدن نقش این کانال در بازاریابی دیجیتال امروزی شده است. 

3- وبلاگ و بازاریابی محتوا  (Content Marketing)

وبلاگ ها یکی از منابع مهم دریافت اطلاعات و دانش برای کاربران اینترنتی هستند. روزانه حجم عظیمی از مطالب از طریق وبلاگ ها در سطح وب منتشر می شوند و نظر بسیاری از مخاطبین را به خود جلب می کنند.بیان مزیت ها یا مقایسه میان چند محصول، یافته های جدید علمی و صنعتی، اخبار، آموزش ها، متون ادبی و هنری و … از جمله مطالبی هستند که از طریق وبلاگ ها منتشر می گردند. داشتن محتوای غنی و جذاب به افزایش محبوبیت یک مطلب کمک شایانی می کند. یک بازاریاب مجرب اهمیت استفاده از وبلاگ ها و بازاریابی محتوا را به خوبی درک کرده و از آن در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود استفاده می کند.

4- بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)

5- بازاریابی ویدئویی  (Video Marketing)

6- بازاریابی بازی های دیجیتال  (Gaming Marketing)

بازی های دیجیتالی کانال دیگری بازاریابی هستند که اخیرا به دلیل نفوذ عمیق در ذهن افراد مورد توجه بسیاری از شرکت ها و کمپانی های بزرگ قرار گرفتهاند. در این نوع از بازاریابی سعی میگردد تبلیغات و برندسازی از طریق سرگرمی به مخاطب منتقل گردد. در سالهای اخیر تعداد زیادی از اینگونه بازی ها برای پلتفرم های مختلف تولید و در اختیار کاربران قرار گرفته است. استفاده از این رو بازاریابی معمولا برای شرکتهای بزرگ پیشنهاد میشود.

این مطلب رو هم از دست ندید: 

فروش به ۵ تیپ شخصیتی مشتریان

عناصر تشکیل دهنده بازاریابی دیجیتال

در یک برنامه بازاریابی دیجیتال عناصر مختلفی نقش بازی می کنند. برخی از این عناصر همان کانال های دیجیتال و برخی دیگر تکنیک ها و روش های اجرای برنامه ها هستند. ارتباط تنگاتنگی میان هر یک از این عناصر وجود دارد و یک بازاریاب حرف های باید از ترکیب مناسب آنها برای گسترش کسب و کار استفاده نماید. در زیر لیستی از عناصر تشکیل دهنده یک استراتژی دیجیتال آورده شده است.

  استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

یکی از مفاهیم و اصطلاحات رایج امروزی عنوان استراتژی بازاریابی دیجیتال” است. بطور معمول تعریف خاصی برای این اصطلاح ارائه نشده و هر کس از دیدگاه کسب و کار خود آن را تعریف می کند. با این حال میتوان استراتژی دیجیتال را به مفهوم فرایند شناسایی، تبیین و اجرای فرصتهای دیجیتالی دانست که به رقابت و ثمردهی کسب و کار کمک می کنند. یک استراتژی دیجیتال شامل طراحی نقشه راه پویا برای بازاریابی از طریق کانال های دیجیتالی مختلف و عناصر آنها و البته بهره مندی از نتایج این فعالیت ها است.

در نگاه اول استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار مشابه با استراتژی ITاست؛ با این حال تفاوت های زیادی بین این دو مفهوم وجود دارد. در استراتژی ITهدف اجرای یک برنامه مشخص بر روی یک یا چند کانال جداگانه است. اما در استراتژی بازاریابی دیجیتال نیاز است فعالیت بطور یکپارچه در تمامی کانال های موثر انجام گرفته و نتایج حاصل از هر کانال در سایر کانال ها نیز اثر می گذارد. چالش های پیش روی بازاریابی دیجیتال در کنار بسیاری از نقاط قوت و موثر بازاریابی دیجیتال برخی چالش ها نیز در این عرصه وجود دارد. در ادامه به برخی این چالش ها اشاره شده است.

1- گسترش کانال های دیجیتال

امروزه مشتریان از کانال های دیجیتال متعدد با پروتکل ها و مشخصات متفاوت استفاده می کنند. حضور مستمر در این کانال ها نیازمند یک نقشه و استراتژی از پیش تعریف شده و هدفمند است. 

2- تشدید رقابت :

کانالهای دیجیتال نسبت به رسانه های سنتی بسیار ارزان قیمت تر بوده و این سبب میگردد استفاده از آن برای هر کسب و کاری با هر اندازه امکانپذیر باشد. در نتیجه رقابت در آن برای جلب توجه مشتریان بسیار مشکل خواهد بود. 

3- انفجار حجم اطلاعات
مشتریان در معرض حجم عظیمی از اطلاعات جاری در کانال های دیجیتال قرار دارند. بنابراین افراد برای انتخاب اطلاعات مناسب و به دنبال آن خرید خود دچار مشکل می گردند.

کارشناسان و صاحب نظران در زمینه بازاریابی دیجیتال انجام سه اصل را کلید موفقیت در این عرصه می دانند. در بازاریابی دیجیتال شناخت مشتریان به تنهایی کافی نیست. در دنیای امروز مشتریان با توجه به سلیقه خود ممکن است از کانال های ارتباطی مختلف استفاده نمایند. بنابراین مدیر بازاریابی باید از تمامی کانالها (شامل وبسایت، شبکه های اجتماعی، تلفن همراه، پست الکترونیکی و…  ) برای ارتباط مستقیم با مشتری استفاده نماید. مشاهده و مرور مطالب از طریق کانال های مختلف سبب خواهد شد درک عمیق تری از محصولات، خدمات و در نهایت برند شرکت در ذهن مشتری ایجاد شود. تعامل پویا با مخاطبین و مشتریان و بهره مندی از پیشنهادات و نظرات آنها میتواند مسیر را برای موفقیت در گسترش کسب و کار فراهم آورد./سمینارما

این مطلب رو هم از دست ندید: 

روش های نوین بازاریابی و افزایش فروش

 پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *