نوشته های بیمه ای

انسان -خطر -حادثه – خسارت – تعاون – بیمه (بخش سوم)

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

✍️ ”’انسان -خطر -حادثه – خسارت – تعاون – بیمه ”’(فلسفه وجودی و سیر تکامل بیمه گری در گذر زمان)
در بخش دوم ،تحول عظیمی که در عملیات اجرایی شرکت های بیمه بعد از انقلاب اول و دوم صنعتی در سه حوزه اصلی بیمه گری یعنی [ فنی -حقوقی – بازاریابی ] بوجود آمد و سازمانهای تاسیس شده بین المللی در زیر مجموعه سازمان ملل متحد که در بخش دوم این سری یادداشت ها نام معروفترین آنها ذکر گردید ،به فرا خور حوزه وظایفشان بجای فعالیت های ”واکنشی ” بعد از وقوع حوادث به فعالیت های ”پیش بینی و پیش آگاهی و پیشگیری ” قبل از وقوع حوادث و مقابله با پیامدهای انواع مخاطرات روی آوردند و بر این سیستم متمرکز شدند،اشاره شد.

۱- در حوزه تحولات فنی که بعد از تولد دانش  مدیریت ریسک که فعالیتی تکامل یافته بدنبال چند دهه فعالیت های حفاظت و ایمنی و نیز بهداشت محیط و شغلی بعد از جنگ جهانی دوم متداول بود ، سیر تکامل دانش بشری به حدی رسید که عوامل و عناصر بوجود آورنده مخاطرات فیزیکی را در تمامی جنبه ها شناسایی کند و با اتخاذ تدابیر لازم و فعالیت های علمی مانع از انحراف برنامه های کلان اقتصاد ملی و خرد در سطوح بنگاههای اقتصادی و مشاغل و زندگی انسانها ناشی از وقوع اینگونه مخاطرات گردد.

بدین ترتیب با ورود دانش مدیریت ریسک در جوامع بشری ،علت وقوع تمامی خطرات فیزیکی (مشهود و قابل لمس ) را شناسایی نمودند و ضمن اتخاذ روشهای علمی پیشگیری ،در این مرحله روشهای نگهداری و انتقال ریسک ها در جامعه بیمه گذاران (خریداران بیمه نامه) و بیمه گران (فروشندگان بیمه نامه) نیز بطور محسوسی در روند فرآیند مدیریت ریسک تغییر کرد .در واقع بیمه گری از مرحله سنتی به مرحله نوین تغییر شکل یافت و گامها و جهت های حرکتی جدید را پیدا نمود.
بارها همکاران جوان از نگارنده پرسیده اند که وقتی شما از سیر تکامل بیمه گری سنتی به نوین سخن میگویید،مثالی عینی را چرا مطرح نمیکنید؟:

بعنوان مثال در قرن پانزدهم میلادی در کتابهای مرجع، بیمه محموله های کشتی ها ،در مورد کشتی هایی که بار گندم حمل میکردند، برای بیمه نمودن محموله ها بجای دریافت حق بیمه نقدی ،نسبت به وزن محموله گندم هر تاجر ،درصدی از وزن محموله گندم را در انبار بندر مبدا بعنوان حق بیمه تحویل و در انبارها نگهداری میکردند تا در صورت غرق شدن یا آب گرفتگی محموله گندمها ،به میزان بار هر محموله کشتی از گندمهای موجود در انبارهای بندر مبدا ،جبران خسارت گردد.
اما پس از چندی دریافت حق بیمه بصورت کالا ومعاوضه کالا با کالا جای خود را به پرداخت وجه نقد حق بیمه بعلت مشکلات تعویض کالاها و هزینه ها و خطرات انبارداری و نیز مهمتر از همه تاسیس بانک ها از اواخر قرن پانزدهم درایتالیا و در قرن هفدهم در انگلستان که افق های جدید تبادلات مالی بین شرکت های بیمه و مشنریانشان را بوجود آورد ،تغییر کرد و دریافت نقدی حق بیمه ها و پرداخت نقدی خسارتها عرف گردید.
اما همکاری تنگاتنگ شرکت های بیمه با بانک ها از این مرحله شروع شد و بعدها سیر سریع تکامل همکاری تنگاتنگ بین این دو سیستم را بوجود آورد ،بطوریکه در قرن بیستم میلادی سیستم های [بانک -بیمه] را پدید آورد و اکنون در سطح اقتصاد کشورها بسیار متداول گردیده که تشریح این مبحث نیازمند نگارش مقاله ای جداگانه دارد.

 از این دوره نه تنها مدیریت ریسک از محدوده سنتی مقابله و نگهداری ریسک های فیزیکی خارج شد بلکه وارد مطالعات و برنامه ریزی و ارزیابی و نگهداری مدیریت ریسک های نامشهود خصوصا ریسک های مالی و مدیریتی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته گردید…

جمعه :۲۷ /۷ /۱۳۹۷

این مطلب رو هم از دست ندید: 

کسب و کار های آنلاین موفق

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *