نوشته های بیمه ای

انسان -خطر-حادثه -خسارت -تعاون -بیمه (بخش چهارم)

✍️ یادداشت روز :

”’انسان -خطر-حادثه -خسارت -تعاون -بیمه ”'(فلسفه وجودی و سیر تکامل بیمه گری در گذر زمان)

در بخش سوم اشاره گردید از زمانیکه علم مدیریت ریسک در دانشگاهها و سازمانهای اقتصادی و اجتماعی بطور جدی مطرح و اجرایی گردید ،صنعت بیمه بازرگانی نیز ،نیمه گمشده خویش را پیدا کرد.
توضیح مختصر اینکه ،خطر و وقوع حادثه علت اصلی و فلسفه وجودی خدمات بیمه در دنیا بوده و میباشد و مدیریت ریسک علمی است که به شناسایی انواع خطرات و پیدا نمودن راههای حذف یا کاهش خطرات میپردازد و نهایتا خطرات احتمالی موجود (به خطرات باقی مانده ریسک های رسوبی میگویند) را به شرکت های بیمه یا سایر اقسام صندوقهای حمایتی برای جبران خسارتهای احتمالی انتقال میدهند.
با گسترش سریع تکنولوژی و تبادلات مالی و مشکلات مدیریتی ،از دیدگاه اساتید و کارشناسان مدیریت ریسک ،دامنه خدمات این علم ،از مخاطرات فیزیکی به مخاطرات نامشهود و غیر فیزیکی نیز تعمیم و توسعه یافت .
در یادداشت های قبلی یک سوال کلیدی مجددا مطرح شد!
بیمه عامل توسعه یا معلول توسعه است !؟
در واقع از این مرحله به بعد بیمه از معلول توسعه به عامل توسعه در کشورها و جوامع تغییر ماموریت یافت و دامنه علم و خدمات بیمه گری در حد وسیعی در کلیه شاخه ها گسترش پیدا کرد.

 در این مرحله خدمات مدیریت ریسک به حوزه کنترل ریسک های سرمایه گذاری و مالی – ریسک های مدیریتی در عرصه اقتصادی کشورها بدلایل مختلف و ضرورتهای اجتناب ناپذیر نیز وارد گردید.

در این برهه زمانی بیمه گری یک مرحله دیگر دچار تحول و تکوین بنیادین شد.

در واقع انقلاب صنعتی سوم که به آن عصر ارتباطات و اطلاعات نیز اطلاق میشود ،شرایط کنترل و ارزیابی ریسک های نامشهود با تکیه بر دانش تبادلات الکترونیکی داده ها را در حد بالا فراهم ساخت .
از یکسو کنترل و بازرسی دقیق فرآیند هها بلحاظ رشد تکنولوژی الکترونیکی امکانپذیر شد و از سوی دیگر از دهه ۱۹۶۰ به کوشش دانشمندان علم مدیریت ،رویکردها و مکتب های مدیریت نوینی برای پاسخگویی مناسب و تحلیل های منطقی مشکلات مدیریتی وارد عرصه های مشاغل صنعتی ،کشاورزی ،خدماتی (بانک -بیمه -بورس و…) گردیدند که در واقع دامنه و تنوع خدمات بیمه را بسیار گسترده تر و فراگیر تر از دوران قبل از آن نمود .
 در واقع صنعت بیمه از عملیات ساده بیمه گری محض خارج شد (گرفتن حق بیمه و پرداخت خسارت ) و پا به عرصه مشاوره و پایش در حفاظت و حمایت بیمه گذاران از مرحله شکل گیری هر سازمان تا دوران اتمام عمر سازمانها گذاشت و باصطلاح ”خلق زنجیره ارزش ”در صنعت بیمه بدین صورت پدید آمد.

بیمه گری در آغاز هزاره سوم با بیمه گری در آستانه انقلاب صنعتی اول از آنچنان تحولات و تغییراتی برخوردار شد که امروزه کمتر سیاستمدار و اقتصاددان یا صاحبان و مدیران بخش های مختلف شغلی در جهان را میتوان پیدا نمود که به اهمیت و ضرورت بیمه گری در مدیریت کلان کشورها و انواع سازمانها پی نبرده باشند!!!!!
و…
یکشنبه : ۲۹ /۷ /۱۳۹۷

این مطلب رو هم از دست ندید: 

استراتژی قیمت گذاری

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *