crm

مشتری مداری تقسیم بندی مشتریان – نردبان وفاداری

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

در این مطلب قصد داریم تقسیم بندی انواع مشتریان بر اساس خرید و علاقه مندی آن ها به سازمان را توضیح دهیم.

پیش از شروع مطلب نگاهی به تصویر زیر بیاندازید:

در این تصویر شما نردبان وفادار سازی مشتریان را ملاحظه می نمایید. که در اینجا قصد توضیح یکایک این موارد را داریم:


مشتری بالقوه:

این افراد کسانی هستند که محصولات و خدمات شما بدرد آن ها می خورد و این افراد به محصولات شما احتیاج دارند و می توانند از شما خرید نمایند. این دسته از افراد بایستی شناسایی شوند، مشخص شود به چه رسانه ای دسترسی دارند و بهترین نوع تبلیغات برای این افراد چیست، سپس با استفاده از تبلیغات حرفه آن ها را با محصولات و خدماتتان آشنا می کنید 

یک آموزشگاه کنکور را در نظر بگیرید، مخاطبان و مشتریان بالقوه آن چه کسانی هستند؟ (درست است تمام کسانی که برای کنکور درس می خوانند)

این مشتریان بالقوه معمولاً بیشتر قسمت زیادی از زمان خود را در مدرسه بسر می برند، پس تبلیغات هدفمند می تواند این دانش آموزان و پشت کنکوری ها را با این مرکز آموزشی آشنا سازد.(فراموش نکنید، نوع تبلیغات بسیار مهم است)

نتیجه تصویری برای ‪Customer segmentation‬‏

مشتریان احتمالی:

این دسته همان مشتریان بالقوه هستند که از طریق تبلیغات و یا معرفی دیگران به کسب و کار شما مراجعه کرده اند، در این مرحله توانمندی پرسنل در جذب این مشتری بسیار تاثیر گذار است، پرسنل شما بایستی با مهارت های ارتباط با مشتریان آشنا باشند تا بتوانند با برخوردی حرفه ای مشتری را جذب کرده و او را راضی به خرید نماید.  پس در این قسمت احتمال خرید مشتری وجود دارد.

مشتریان خریدار:

در صورتی که همه کارها خوب پیش بره و فروشنده بتونه بخوبی محصول و خدمات را معرفی کنه، مشتری اقدام به خرید خواهد کرد و این به نوبه خود خوب است چرا که موفق شدیم از مشتری پول دریافت کنیم. اما کافی نیست چرا که مراجعه دوباره مشتری مهم تر است.

تکرار خرید:

پس از خرید مشتری همانطور که در مطلب قبلی گفتم (مشتری راضی، مشتری ناراضی) اگر محصول عملکرد مناسب را داشته باشد مشتری از خرید خودش راضی خواهد بود. در این حالت احتمال خرید مجدد مشتری بیشتر می شود و این مشتری اقدام به خرید های بعدی از کسب و کار شما می کند.

مشتریان وفادار:

در صورتی که شما بتوانید ارتباط خوبی با این مشتری برقرار کنید، فراتر از انتظارات او رفتار کنید و به او مانند یک شخص کاملا خاص احترام بگذارید این مشتری به جمع مشتریان وفادار شما اضافه می گردد.

این مشتریان تابلو های تبلیغاتی متحرک و رایگان کسب و کار شما هستند، اینها همه جا از شما تعریف کرده و شما را به دیگران معرفی می کنند.

اینها بهترین مشتریان شما هستند، پس بهترین خدماتتان را به آن ها ارائه کنید.

نکته: در برخی از تعاریف در مرحله بعد از مشتری وفادار مشتری های هوادار را نیز اضافه نموده اند که همان ویژگی هایی که در مشتریان وفادار ذکر شد را دارند)/ایران آکادمی

این مطلب رو هم از دست ندید: 

جف بزوس چطور ثروتمندترین فرد جهان شد؟!

 پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *