نوشته های بیمه ای

ریسک نقدینگی در شرکت های بیمه

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

اخیرا در یکی از نشست های تخصصی مدیران چندین شرکت بیمه ،ریسک ”نقدینگی ” مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است .از آنجاییکه ریسک نقدینگی ،یکی از مهمترین ریسک های  مالی محسوب میشود که خصوصا در شرایط ” رکودتورمی” در اقتصاد کشورها و یا زمان رسیدن منحنی عمر محصولات بنگاههای صنعتی -تولیدی در مرحله افول ، بدلایل مختلفی رخ میدهد،لذا پیش بینی ،پیشگیری و کاهش خسارتهای ناشی از وقوع و تداوم این ریسک توسط دولت ها و اقتصاد دانان و صاحبان سرمایه و مدیران صنعت در بخش خصوصی بسیار حایز اهمیت است .

در واقع با وقوع ریسک نقدینگی در شرکت ها و بنگاههای اقتصادی اعم از کوچک و بزرگ، آنرا مرحله آغاز ورشکستگی بدون تقصیر در شرایطی که بنگاههای اقتصادی در حال فعالیت عادی و متداول خویش و حتی با رویکردی مبتنی بر اصلاح و نوآوری در تولید محصولات و روش ها بوده اند میتوان تلقی نمود.

همانطوریکه در سطور فوق بر اساس مطالعات اساتید و صاحبنظران اقتصادی و مطالعه گران ریسک های مالی اشاره نمودم ،از میان چندین عامل مختلف که شرکت ها و موسسات اقتصادی و انتفاعی بخش خصوصی را مواجه با ریسک نقدینگی مینماید،مهمترین عامل [ رکود تورمی ] در اقتصاد کشور ها میباشد .

خلاصه ترین و ساده ترین تعریف در مورد ریسک نقدینگی عبارتست از:
”کاهش ورودی جریان نقدی پول و درآمد به بنگاههای اقتصادی و عدم توانایی پرداخت هزینه ها و ایفای تعهدات به همین دلیل” البته همانطوریکه اشاره شد، ریسک نقدینگی در صورت تداوم و عدم توانایی مدیریت در کنترل آن به نحو اقتضایی ،مقدمه ورشکستگی و مشکلات پیامد آن است .
ای کاش ،مدیران شرکت های بیمه ای که در خصوص ریسک نقدینگی به بحث و گفتگوی کارشناسی که در این برهه زمانی از منظر ”پیش آگاهی ”پرداخته اند ،این مباحث کارشناسی و تخصصی را بعنوان یک موضوع آموزشی مورد بهره برداری مدیران سایر بخش های اقتصادی که بیمه گذاران ( مشتریان)صنعت بیمه محسوب میشوند از دیدگاه مدیریت بازاریابی بعنوان ذینفعان به آنها نگریسته میشود،این گفتگوها را در سطح گسترده تر نشر دهند تا همه تصمیم سازان و تصمیم گیران اقتصادی با این موضوع آشنا و دعوت به چاره جویی گردند.
با دو مثال ساده ،ریسک نقدینگی را توضیح میدهم و یادداشت امروز را به پایان میبرم.

اولین مثال :

چند روز پیش برای خرید دو سه قلم کالا برای منزل به خواربار فروشی محل زندگی مراجعه کردم . برای پرداخت وجه خرید ، یک تراول صد هزار تومانی دادم . فروشنده گفت در صندوق برای بازپرداخت مابقی ،وجه نقد ندارم و علت را به غیر از پرداخت با کارت بانکی ،کاهش میزان مراجعه و میزان خرید مشتریان میدانست (ساعت ۱۱/۳۰ صبح )

دومین مثال :

در تاکسی ،مسافری که در صندلی جلو کنار راننده ،با وی گفتگو میکرد و نگارنده هم در صندلی پشت ناخودآگاه سخنان را میشنیدم ،میگفت : صاحب یک نانوایی هستم . کسب و کار پررونقی داشتم .
چند وقت است ،فروش ما بعلت کاهش مراجعه و کم شدن تعداد خرید نان توسط مشتریان ، دچار کمبود درآمد شده ام و دخل و خرج نانوایی توازن مناسب را ندارد !!!!!
این دو مثال ساده از دو بنگاه کوچک اقتصادی بود ،این گونه مثالها در زنجیره کلان به سایر بنگاهها و اقتصاد در زمان طولانی شدن شرایط رکود تورمی قابل تعمیم و تحلیل است.!!!!!

شنبه : ۵ / ۸ /۱۳۹۷

این مطلب رو هم از دست ندید: 

آیا اعمال ماده ۱۴۱ قانون تجارت در شرکت های بیمه بسهولت امکانپذیر است!؟

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *