نوشته های بیمه ای

بررسی تصادفات جاده ای در شش کشور

بررسی تصادفات جاده ای در شش کشور

هزینه تصادفات در کشورهای مختلف

 به نقل از بیمه داری نوین تردد با بهترین خودروها و در جادههای باکیفیت‌ که جوانب امنیتی را به‌خوبی رعایت کرده باشند نیز همراه با حادثه خواهد بود. در غیاب سایر مشکلات کمی و کیفی که حل آن برای کشورهای توسعه‌یافته امری روتین شده است، همچنان غفلت و خطای انسانی بروز تصادفات را امکان‌پذیر می‌کند. کمترین نرخ کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی متعلق به کشورهای اروپایی است.

بهترین کشورها معمولاً در هر 100 هزار نفر سه کشته برجای می‌گذارند. این نرخ برای سایر کشورها به‌مراتب بالاتر بوده و در برخی کشورها از 20 نفر تجاوز می‌کند. هزینه‌ای که این تصادفات بر اقتصاد تحمیل می‌کند بین یک تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در یک سال است.

روند مثبت سالیان اخیر در کاهش میزان تلفات جاده‌ای طبق گزارش سالانه امنیت جاده‌ها (2017) در سال‌های 2015 و 2016 ادامه پیدا نکرد. اطلاعات مربوط به 31 کشور که به صورت مداوم در پایگاه داده بین‌المللی ترافیک جاده‌ای و تصادفات (IRTAD) قابل دسترس است، افزایشی 3/3 درصدی در تلفات را در سال 2015 نسبت به سال 2014 ثبت کرده است. با این وجود، اطلاعات ذکر شده نسبت به سال 2010 همچنان از کاهش 5/6 درصدی حکایت دارد. شمار جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای سال 2015 در 21 کشور شاهد افزایش بود که از میان آن‌ها در 10 کشور برای دومین سال متوالی (2015 و 2016) شمار جان‌باختگان روند صعودی داشته است.

اطلاعات موقت مربوط به مرگ‌ومیرها برای سال 2016 که از 30 کشور در دسترس است، در تعداد زیادی از این کشورها روندی صعودی را نشان می‌دهد. شمار مرگ‌ومیرها در 14 کشور افزایش داشته است و این درحالی است که تنها 16 کشور توانسته‌اند شمار تلفات را کاهش داده یا در همان میزان پیشین حفظ کنند. این رشد در میزان مرگ‌ومیرها تحقیقات و نظارتی دقیق را طلب می‌کند تا مشخص شود آیا داده‌های اخیر از جهشی اتفاقی و یک‌باره حکایت دارد یا اینکه آغازی بر یک روند منفی است.

این احتمال وجود دارد که بهبودهای اقتصادی اخیر که در چندین کشور مشاهده شده و به افزایش میزان پویایی منجر شده است، باعث ایجاد این رویه و تصادفات بیشتر شده باشد.

مرگ‌ومیر جاده‌ای براساس میزان تلفات به ازای 100 هزار نفر، در میان مناطق مختلف به طرز قابل‌توجهی متفاوت بوده است. در میان کشورهای IRTAD، کمترین میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای را کشورهایی اروپایی داشته‌اند. در سال 2015 سه کشور نروژ، سوئد و بریتانیا میزان آمار سه جان‌باخته به ازای 100 هزار نفر را به جای گذاشتند. با این وجود در برخی کشورهای مناطق دیگر این آمار متجاوز از 10 است. در اینجا به شش کشور منتخب اشاره شده است.

فرانسه

در سال 2015 مرگ‌ومیر جاده‌ای نسبت به سال پیش از آن 4/2 درصد افزایش داشت و از سه هزار و 384 به سه هزار و 461 نفر رسید که معادل نرخ 5.4 نفر به ازای 100 هزار نفر است. این افزایش برای دومین سال متوالی اتفاق افتاد. داده‌های 2016 نیز از افزایش 5/0 درصدی حکایت دارد. در این سال تعداد سوانح منجر به آسیب‌دیدگی، تعداد آسیب‌دیدگان و نیز بستری‌شدگان به ترتیب شاهد کاهش ملایم 7/2 درصدی، 1/3 درصدی و 2/0 درصدی بود. لازم به ذکر است که جمعیت فرانسه در این سال حدود 67 میلیون نفر است.

کاوشی در آمار سه هزار و 461 نفری نشان می‌دهد که 75 درصد آنها مرد و مابقی زن بوده‌اند، 63 درصد در جاده‌های خارج از مناطق مسکونی جان خود را از دست دادند، نزدیک به یک‌چهارم مرگ‌ومیرها در تصادفی رخ‌داده که یک طرف آن راننده‌ای بوده که در کمتر از دو سال گذشته گواهینامه خود را دریافت کرده بود، همچنین یک‌چهارم جان‌باختگان موتورسواران بوده‌اند.

تعداد جان‌باختگان در میان استفاده‌کنندگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی که معمولاً کمتر از 10 نفر در هر سال است، در سال 2015 معادل 41 نفر بود که به تصادف بین یک دستگاه اتوبوس و یک کامیون تعلق داشت.

بیشترین سهم از قربانیان تصادفات جاده‌ای به افراد 18 تا 24 سال تعلق داشته است. 18 درصد مرگ‌ومیرها مربوط به این رده سنی بوده است درحالی‌که سهم این بازه سنی از کل جمعیت تنها 8 درصد است.

تصادفات ترافیک جاده‌ای هزینه‌های قابل‌توجهی را به جامعه تحمیل می‌کنند. بر پایه تصادفات گزارش شده، هزینه تخمینی تصادفات در سال 2015 چیزی در حدود 32.8 میلیارد یورو بوده است؛ به عبارتی 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور. از این میزان، 11.1 میلیارد یورو مربوط به مرگ‌ومیرها، 10.6 میلیارد یورو مربوط به افراد بستری شده و 10.1 میلیارد یورو مربوط به خسارت اموال آسیب‌دیده بوده است.

ژاپن

در ژاپن چهار هزار و 867 نفر در نتیجه تصادفات جاده‌ای در سال 2015 جان خود را از دست دادند. در مقایسه با سال 2014 این میزان افزایش اندک 6/0 درصدی داشته است. مجموع تصادفات منجر به آسیب‌دیدگی 536 هزار و 899 و نرخ مرگ‌ومیر حوادث جاده‌ای به ازای 100 هزار نفر 3.8 و نیز همین نرخ به ازای هر 20 هزار وسیله نقلیه یک نفر بوده است. جمعیت ژاپن در این سال معادل 127میلیون نفر گزارش شده است.

عابران پیاده در ژاپن با 37 درصد کل مرگ‌ومیرهای جاده‌ای در سال 2015 سهم بسیار بزرگی از مجموع این تلفات را در مقایسه با سایر کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) داشته‌اند. همچنین دوچرخه‌سواران 16 درصد تلفات داده‌اند و با توجه به افزایش محبوبیت دوچرخه‌سواری انتظار می‌رود این سهم بیشتر هم بشود.

سرنشینان خودروها 21 درصد، موتورسواران 10 درصد و سرنشین‌های موتورهای پدالی 6 درصد از مجموع چهار هزار و 867 نفر قربانی حوادث جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

از سال 1990 به این‌سو، جز گروه سنی 65 سال به بالا، تمامی گروه‌های سنی سهم‌شان از میان مرگ‌ومیرهای جاده‌ای کاهش یافته است. در سال 2015 این رده سنی بیشتر از نیمی از کل تلفات (56 درصد) را شامل شده است. درحال حاضر تخمینی از هزینه‌های اقتصادی تصادفات جاده‌ای در ژاپن وجود ندارد.

مالزی

سال 2015، در مالزی شش هزار و 706 نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال پیش از آن افزایشی 5/0 درصدی را نشان می‌دهد. جمعیت مالزی در این سال حدود 31 میلیون نفر بوده است.

در این میان موتورسواران گروهی هستند که بیشترین میزان تلفات را به خود اختصاص داده‌اند. 7/62 درصد کل مرگ‌ومیرهای جاده‌ای به این گروه اختصاص داشته است، درحالی‌که سرنشینان خودروها 3/20 درصد از کل تلفات را شکل داده‌اند. عابران پیاده 2/7 درصد و دوچرخه‌سواران نیز 6/1 درصد از مجموع مرگ‌ومیرهای جاده‌ای سهم داشته‌اند.

 همچنین در این کشور نرخ مرگ‌ومیر جاده‌ای 21.5 نفر در هر 100 هزار نفر بوده است که رقم بالایی به‌حساب می‌آید. نیز نرخ مرگ‌ومیر به ازای 10 هزار وسیله نقلیه ثبت‌شده، 2.6 نفر بوده است.

طی سال 2015، موتورسیکلت‌ها 46 درصد وسایل نقلیه را به خود اختصاص می‌دادند، با این وجود 63 درصد مرگ‌ومیرهای جاده‌ای مربوط به این دسته بود. از تعداد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران جان‌باخته نسبت به سال پیش از آن به ترتیب 4/6 و 7/13 درصد کاسته شد.

در طول 10 سال گذشته توزیع تلفات جاده‌ای براساس سن نشان داده است که بیشترین میزان مرگ‌ومیرها در میان جوانان 16 تا 25 ساله بوده است. با این‌حال در سال 2015 تلفات در میان این بازه سنی در قیاس با 2014 کاهش 9/12 درصدی و در مقایسه با 2012 کاهشی 18 درصدی داشته است.

در مالزی نیز تصادفات جاده‌ای هزینه‌های هنگفتی را به جامعه مالزیایی‌ها تحمیل می‌کند. براساس تخمینی، هزینه اقتصادی تصادفات هرساله نزدیک به 7/1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

مراکش

شاخص‌های ثبت‌شده ایمنی در سال 2015 برای کشور مراکش شاهد رشد بوده است. تعداد تصادفات گزارش‌شده 2/14 درصد افزایش داشته است. سه هزار و 776 نفر در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که در قیاس با سال پیش از آن، 2/8 درصد بیشتر شده است. جمعیت مراکش در این سال حدود 35 میلیون نفر است.

تعداد افرادی که به‌صورت جدی دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، 5/4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس آمارها 78 هزار و سه مورد تصادف منجر به آسیب ثبت شده است. همچنین نرخ مرگ‌ومیر بر اثر حوادث جاده‌ای به ازای 100 هزار نفر، 11.1 و این نرخ به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه ثبت شده 10.5 نفر بوده است.

سرنشینان خودروهای سواری با یک‌هزار و 129 مورد، قربانی اصلی تصادفات به حساب می‌آیند که این میزان نمایانگر 30 درصد از مجموع کل تلفات حوادث جاده‌ای است. پس از این دسته، موتورسواران معادل 28 درصد و عابران پیاده با 27 درصد مجموع تلفات، بیشترین سهم از تعداد قربانیان را داشته‌اند. شمار دوچرخه‌سواران جان‌باخته در این آمار معادل 6 درصد بوده است. در این سال 63 درصد مجموع مرگ‌ومیرها به گروه‌های آسیب‌پذیر در حوادث جاده‌ای (عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران) تعلق داشته است.

بازه سنی 25 تا 64 سال با دو هزار و 249 مورد بیشترین تعداد جان‌باخته را در حوادث جاده‌ای سال 2015 در کشور مراکش داشته است.

تخمین زده شده که در سال 2015 تصادفات جاده‌ای 1.8 میلیارد یورو هزینه به مراکش تحمیل کرده باشد. براساس ارزیابی بانک جهانی، هزینه تصادفات 2 درصد از تولید ناخالص داخلی مراکش را به خود اختصاص داده است.

آلمان

آلمان برای دومین سال پی‌درپی شاهد افزایش شمار جان‌باختگان جاده‌ای بود. تعداد مرگ‌ومیرها در سال 2015 به سه هزار و 459 نفر رسید که نسبت به سال 2014 افزایشی 5/2 درصدی نشان می‌دهد. این افزایش مشخصا در مرگ‌ومیرهای مربوط به جاده‌های شهری (6/6 درصد) و نیز آزادراه‌ها (4/10 درصد) نمود بیشتری داشته است. در این سال 305 هزار و 659 تصادف منجر به آسیب‌دیدگی رخ‌داده که به بستری شدن 67 هزار و 706 نفر انجامیده است. نرخ مرگ‌ومیر در هر 100 هزار نفر به 4.3 رسیده و از هر 10 هزار تصادف ثبت‌شده، نرخ مرگ 0.6 ثبت شده است. جمعیت آلمان در سال 2015 حدود 82 میلیون نفر گزارش شده است.

تلفات جاده‌ای در گروه افراد پیاده با 7/2 درصد افزایش به 537 نفر رسید. درخصوص سرنشینان خودروها افزایش 9/2 درصدی و عدد جان‌باختگان 1620 نفر و در مورد موتورسواران افزایش 9/8 درصدی و شمار آن 639 نفر است. سرنشینان موتورهای پدالی قربانی حوادث، با کاهش 7/28 درصدی، 62 نفر بوده‌اند و نیز 383 دوچرخه‌سوار جان خود را از دست داده‌اند که کاهشی 3/3 درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد. درمجموع 47 درصد مرگ‌ومیرها به سرنشینان خودروها، 18 درصد موتورسواران، دو درصد سرنشین موتورهای پدالی، 11 درصد دوچرخه‌سواران، 16 درصد پیاده‌ها و 6 درصد نیز به سایر گروه‌ها تعلق داشته است.

از لحاظ سنی در سال 2015 صدمات مرگبار در میان جمعیت با سنین بالا به میزان 7/3 درصد افزایش داشت. در میان سنین میانی (25 تا 64 سال) نیز افزایشی 2/4 درصدی مشاهده شده است.

هزینه‌های اقتصادی تصادفات در سال 2015 به 34.4 میلیارد یورو معادل 1/1 درصد تولید ناخالص داخلی آلمان رسید. تخمین زده می‌شود که از سال 2005 به این سو هزینه‌های تصادفات 9 درصد بیشتر شده است. در این تخمین‌ها هزینه تصادفات گزارش­نشده منظور نشده است. این هزینه در بخش مرگ‌ومیر با 4.13 میلیارد یورو، صدمات جدی با 8.40 میلیارد یورو، صدمات جزئی با 1.79 میلیارد یورو و هزینه مربوط به خسارات اموال با 20.13 میلیارد یورو بوده است.

 با این‌حال، اطلاعات موقت 2016 نشان می‌دهد شمار تلفات با کاهشی 7 درصدی نسبت به 2015 به سه هزار و 206 نفر رسیده است. همزمان شمار تصادفات منجر به آسیب به میزان 6/0 درصد و آسیب‌دیدگان 7/0 درصد افزایش داشته است.

مکزیک

براساس آمارها درمجموع 16هزار و 39 نفر بر اثر حوادث جاده‌ای در مکزیک جان خود را از دست دادند که نسبت به سال قبل از آن یعنی 2014 به میزان یک‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. جمعیت مکزیک در این سال 126میلیون نفر گزارش شده است. در مکزیک اطلاعات مربوط به تصادفات به صورت رسمی دسته‌بندی نمی‌شود. پلیس این کشور تعداد افراد صدمه‌دیده را صرف‌نظر از شدت جراحات درصحنه تصادف به ثبت می‌رساند. شمار افراد بستری‌شده نیز از یک سامانه اتوماتیک بیمارستان‌ها به دست آمده است.

در این سال 86 هزار و 876 تصادف منجر به آسیب در مکزیک به وقوع پیوسته است که درنتیجه آن 26 هزار و 770 نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. نرخ مرگ‌ومیرها به ازای 100 هزار نفر 13.3 و این نرخ به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه ثبت شده 4.6 نفر بوده است.

عابران پیاده با چهار هزار و 573 مورد معادل 28 درصد مرگ‌ومیرها بیشترین میزان تلفات ثبت‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. سرنشینان خودروها 15 درصد مجموع جان‌باختگان، موتورسواران 10 درصد مجموع کل آمار و دوچرخه‌سواران یک‌درصد از کل تلفات حوادث جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

بازه سنی 25 تا 64 سال 9 هزار و 298 نفر و بازه سنی 65 تا 74 سال یک‌هزار و 53 نفر را از مجموع مرگ‌ومیرهای جاده‌ای به خود اختصاص دادند.

میزان هزینه تحمیلی اقتصادی حاصل از تصادفات جاده‌ای در مکزیک، 18.7 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده که معادل 64/1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. از این میزان 6.4 میلیارد دلار مربوط به مرگ‌ومیرها و 12.3 میلیارد دلار به آسیب‌دیدگی‌ها مربوط می­شود./بیمه داری نوین




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *