حقوق بیمه

نکات‏ کاربردی ‏در مورد‏ درخواست اجرای مفاد اسناد رسمی

مدت زمان مطالعه : < 1 دقیقه

در خواست اجرای مفاد اسناد رسمی از طریق مراجع ذیل به عمل می آید:

الف) در مورد اسناد رسمی لازم اجرا نسبت به دیون، اموال منقول، املاک ثبت شده و نیز املاک مورد وثیقه و اجاره، اعم از این که ملک مورد وثیقه و اجاره ثبت شده یا نشده باشد، از “دفترخانه ‏ای که سند را ثبت کرده است.”

در مورد سایر اسناد راجع به املاکی که ثبت در دفتر املاک نشده است، برای اجرای مفاد سند ذی نفع باید به دادگاه صالحه مراجعه شود.

ب) در مورد وجه یا مال موضوع قبوض اقساطی باید به ثبت محل مراجعه کرد

. در این مورد باید رونوشت یا فتوکپی گواهی شده قبوض اقساطی و سند، پیوست درخواست نامه به ثبت محل داده شود و عین قبوض اقساطی و سند ارایه گردد.

بنابراین طبق بند ب، برای وصول وجه چک از ثبت محل، درخواست صدور اجراییه می‏ شود و درصورتی که بدهکار ظرف مدت مقرر در سند بدهی خود را نپردازد، بستانکار (دارنده‏ چک) می‏ تواند وصول طلب خود را توسط دفترخانه تنظیم کننده سند درخواست کند. دفترخانه نیز بنا به تقاضای بستانکار برای وصول طلب، اجور و خسارت دیر کرد، اجراییه صادر خواهد کرد و به اداره ثبت ارسال خواهد داشت.

که نسبت به بدهی خود اقدام کند. بدهکار می تواند ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه، درخواست نماید که ملک از طریق حراج به فروش برسد.

در این صورت اجرای ثبت محل پس از انقضای مدت شش ماه، نسبت به حراج ملک اقدام خواهد کرد.

در مورد اموال منقول (اعم از اینکه اجراییه نسبت به تمام یا باقیمانده طلب صادر شده باشد)، اگر بدهکار ظرف چهار ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه نسبت به بدهی خود اقدام ننماید، مال مورد معامله به وسیله اجرای ثبت به حراج گذاشته می‏ شود و از این طریق امکان وصول وجه مورد نظر فراهم می‏ گردد.

پایگاه جامع اطلاعات بیمه(اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *