کلیات بیمه های مهندسی- بخش اول

مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

 دوره احداث

بیمه تمام خطر پیمانکاران (مقاطعه‌کاران) یا (C.A.R(Contractors’ All Risks

 در گذشته که کارهای ساختمانی بصورت ساده بود و در ابعاد کوچک انجام می­ گرفت صاحبکاران  به ندرت آن را تحت پوشش بیمه قرار می­ دادند اما امروزه پیشرفت کارهای ساختمانی و انجام آن با سرعت بالا و نیز با استفاده از قطعات پیش ساخته و ماشین­آلات ساختمانی غول­ آسا و همچنین وجود رقابت پیمانکاران برای برنده شدن در مناقصه­ ها که لزوم ارائه کمترین قیمت را ایجاب می­ کند، باعث شده تا جهت جبران خسارت های غیرقابل پیش­ بینی نیاز به حمایت بیمه ای احساس شود. بنابراین چنانچه پیمانکاری بدون پوشش بیمه ای دست به اجرای یک پروژه عظیم ساختمانی بزند با وقوع خسارت برای کارهای اجرا شده، او توان جبران آن خسارت ها را نخواهد داشت چرا که با توجه به قیمت داده شده برای مناقصه که معمولاً با حداقل سود همراه است، ذخیره ای به این منظور نمیتوان نگهداری نمود بیمه تمام خطر پیمانکاران اصولاً برای یک پروژه ساختمانی که اجرای آن طی قراردادی بین کارفرما و پیمانکار بسته شده است صادر می­شود و آن را از زمان شروع کار تا تحویل دائم آن تحت پوشش قرار می­دهد.

چه کسانی با یک قرارداد ساختمانی در ارتباطند

۱ـ کارفرما یا صاحبکار : شخص حقیقی یا حقوقی است که یک سوی پیمان را امضاء می­کند و کار را طبق اسناد و مدارک پیمان به پیمانکار واگذار می­نماید، نمایندگان و جانشینان کارفرما نیز در حکم کارفرما به حساب می آیند.

۲ـ پیمانکار(پیمانکاراصلی): شخص حقیقی یا حقوقی است که سوی دیگر پیمان را امضاء کرده و اجرای موضوع پیمان براساس اسناد و مدارک ارائه شده به عهده او می­ باشد که نمایندگان او نیز در حکم پیمانکار هستند.

۳ـ مدیر پروژه (طرح): شخص حقیقی است که به منظورمدیریت اجرای کار در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان از سوی کارفرما به پیمانکاران معرفی می­شود.

۴ـ مهندسین مشاور : اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که طراحی، محاسبات و تهیه نقشه های طرح را بعهده دشته و گاهاً برای نظارت براجرای کار نیز در چارچوب اختیارات پیمان از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می ­شوند.

 ۵ـ مهندسین ناظر : نماینده مقیم مهندسین مشاور یا کارفرما در کارگاه می باشند و در چارچوب اختیارات پیمان به پیمانکار معرفی می شوند تا نظارت بر حسن اجرای کار توسط پیمانکاران را بعهده داشته باشند.

۶ـ رئیس کارگاه: به شخص حقیقی دارای تخصص و تجربه گفته می­ شود که پیمانکار او را به مهندسین مشاور معرفی می­ کند تا سرپرستی اجرای کا را در کارگاه به عهده داشته باشد.

۷ـ پیمانکار فرعی(جزء) : اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که تخصص در انجام کارهای اجرایی را دارند و پیمانکار برای اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان با آنها قرارداد می ­بندد.

الف) بیمه‌گذار: قرارداد بیمه CAR  پیمانکاران ممکن است توسط هر یک از اشخاص زیر که به نحوی از انحاء در اجرای یک پروژه ساختمانی مشارکت دارند منعقد گردد:

(۱) صاحبکار: شخصی که پروژه متعلق به اوست و نه تنها محل اجرای پروژه را در اختیار مجری طرح قرار می­ دهد بلکه اموری همچون برنامه­ ریزی یا حتی تهیه بخشی از مصالح بعهده وی می­ باشد و نهایتاً ذینفع حقیقی از اجرای تعهدات مربوط به قرارداد ساختمانی می ­باشد.

(۲)پیمانکاران اصلی:معمولاً شرکت هایی که توسط صاحبکار و بیشتر از طریق مناقصه به کار گمارده می­شوند و مسئول اجرای کل پروژه می­ باشند.

(۳) پیمانکاران فرعی: شرکت ­هایی هستند که ارتباطی با کارفرما نداشته بلکه عموماً توسط پیمانکار اصلی و از طریق مناقصه انتخاب و قراردادهای فرعی جهت انجام کارهای خاص با آنها منعقده می­ شود.

گرچه هر یک از اشخاص مذکور می­توانند بیمه نامه ­های جداگانه ابتیاع کنند اما بهتر است برای جلوگیری از تداخل پوشش بیمه ای  یا هر گونه نقصانی در پوشش بیمه ای تنها یک  بیمه نامه CAR  اخذ شده  و نام همه اشخاص مرتبط به عنوان بیمه گذار در آن  ذکر گردد.

ب)موضوع مورد بیمه: بیمه نامه CAR را می ­توان برای کلیه پروژه ­های عمرانی، راه سازی و ساختمانی منعقد نمود، لذا موضوعات مورد بیمه بسیار متنوع می ­باشد که به عنوان نمونه می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد:

انواع ساختمان با کاربری های مختلف مانند مسکونی ، اداری، تجاری ، پزشکی ، آموزشی و ورزشی.

ساختمان کارخانجات و سیلوها که ممکن است بخش عمده­ عملیات آن مربوط به نصب تجهیزات و ماشین آلات  باشد.

ساختمان راه، خطوط و ایستگاه های راه آهن،باند وترمینال فرودگاه ها.

انواع موج شکن، آب­شکن یا اسکله در داخل دریا.

پلها، سدها، تونل ها، سیستم های آبیاری و زهکشی، خطوط انتقال آب یا فاضلاب، کانال ها، معادن و …

 

اجزای تشکیل دهنده یک پیمان یا قرارداد :

  1. موافقتنامه
  2. شرایط عمومی
  3. شرایط خصوصی
  4. جدول زمانبندی (برنامه زمانبندی)
  5. فهرست بهاء و مقادیر کار
  6. مشخصات فنی (عمومی و خصوصی)، دستورالعمل ها و رعایت استانداردهای فنی
  7. نقشه های اجرایی

 

بیمه تمام خطر نصب یا Erection All Risks)  E.A.R)

بیمه نامه تمام خطر نصب شباهت بسیار زیادی به بیمه تمام خطر پیمانکاران دارد در واقع شرایط هر دو بیمه‌نامه تقریباً مشترک می­باشد وجوه تشابه و تمایز این  دو بیمه نامه بشرح ذیل می ­باشد:

۱ـ موضوع مورد بیمه: موضوع هر دو بیمه نامه پروژه ­های در حال اجراء می ­باشد با این تفاوت که در بیمه پیمانکاران پروژه در حال اجراء عملیاتی است که با مصالح ساختمانی احداث می ­گردد اما در بیمه تمام خطر نصب پروژه باقطعات و تجهیزات و ماشین­ آلاتی شکل می­گیرد که در کارخانه ­ها و واحدهای تولیدی دیگر ساخته شده و در محل اجرای طرح نصب می­گردد.

۲ـ مدت بیمه‌نامه: هر دو بیمه نامه نصب و پیمانکاران برای طول مدت اجرای پروژه صادر می­شود و این مدت می­تواند از یک ماه تا چند سال متغیر باشد تنها تفاوت موجود در مدت زمان این دو بیمه نامه دوره آزمایش می­باشد بدین صورت که اغلب پروژه ­های نصب دارای یک دوره آزمایش با مدت استاندارد ۴ هفته  هستند اما در بیمه تمام خطر پیمانکاران دوره آزمایش وجود ندارد .

۳ـ پوشش­ های بیمه ­ای: این دو بیمه نامه جزء بیمه­ های تمام خطر می­ باشند بدین معنی که بجز خطراتی که در استثنائات عمومی و استثنائات بخش یک و دو بیمه نامه بصراحت ذکر شده بقیه خطرات تحت پوشش می­ باشند که برخی از این استثنائات نیز با الحاق کلوزهای مربوطه می ­تواند مشمول بیمه گردد.

مانند خطرات ناشی از آشوب وبلوای غیرسیاسی وخطر طراحی غلط و غیره

از جمله خطرات تحت پوشش بیمه تمام خطر نصب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خطرات طبیعی مثل سیل ، زلزله ، طوفان ، نزولات جوی .
  2. آتش سوزی ، انفجار، برخورد جیم خارجی ، ریزش و رانش زمین .
  3. دزدی،خسارت ناشی از بکار بردن مصالح معیوب یا اجرای ناصحیح کار که به بخشهای اجراء شده دیگر که بطور صحیح اتمام گردیده خسارت وارد می آورد و غیره .

تشریح بیمه تمام خطر نصب (EAR)

این بیمه در اصل تلفیقی است از پوشش های بیمه «مونتاژ» که در آلمان مورد عمل بوده و بیمه “تمام خطر پیمانکاران” که در انگلستان مورد استفاده قرار می ­گرفته است.

اگر چه بیمه EAR جزو رشته­ های جدید بیمه مهندسی محسوب می­گردد، اما امروزه همگام با توسعه صنعتی جهان ، اهمیت رو به تزایدی کسب کرده و کاربردی جهانی پیدا نموده است و نه تنها در کشورهای صنعتی بصورت یک عامل ضروری درآمده ، بلکه در کشورهای درحال توسعه نیز در مقایسه با سایر انواع رشته بیمه­های مهندسی بهمراه بیمه تمام خطر پیمانکاران بیشترین میزان حق بیمه را به خود اختصاص داده ­است.

هدف اصلی این بیمه ارائه تامین جامع و کافی در مقابل تمام خطرات مربوط به نصب ماشین ­آلات و تجهیرات و همچنین نصب هرگونه سازه با اسکلت فلزی می­ باشد.

تا قبل از متداول شدن این بیمه، بیمه­گزاران برای کسب تأمین در مقابل خطرات اصلی که در خلال پروژه­ های نصب بوجود می­آیند ، ناچار به ابتیاع بیمه­ نامه ­های متعددی بودند که خطرات ناشی از آتش ­سوزی ، طوفان ، سیل ، دزدی ساده ، سرقت با شکستن حرز و مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث را بطور جداگانه پوشش می دادند با این همه تامین ارائه شده بوسیله این بیمه نامه ها کافی نبود، زیرا فاقد پوشش مناسب برای خطرات خاص         پروژه­ های نصب بودند . علاوه بر آن بیمه­ نامه ­های مختلف به شکل مذکور غالباً با هم تداخل می­ نمودند، بنحوی که در صورت بروز خسارت ، بیمه­ گذاران با مشکلات عدیده­ای همچون بیمه مضاعف مراحل مربوط به اصل قائم مقامی و غیره مواجه می­ گردیدند مضافاً آنکه بدلیل داشتن بیمه­ نامه­ های متعدد کل حق بیمه پرداختی برای یک پروژه نصب مبلغ بالایی می گردید. لازم به ذکر است که ، این بیمه به مثابه تضمینی کامل برای تأمین کنندگان منابع مالی اجرای پروژه ­های نصب تلقی می­گردد، به همین دلیل نیز در اکثر پروژه ­های خصوصی ، بانک ها و سایر مؤسسات مالی و نیز در مناقصات عمومی، سازمان های دولتی اعطای اعتبار را منوط به اخذ بیمه نامه EAR از شرکت های بیمه می­ نمایند.




2 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *