اخبار بیمه

طرح جایگزینی بیمه‌نامه‌های کاغذی با کارت‌های الکترونیک در دستور کار

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت : بیمه شخص ثالث به صورت کاغذی به همراه تعدادی برگه یا کوپن ارائه می‌شود که مشکلاتی را برای بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه دارد. به گزارش سایت تحلیلی خبری آیین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ عبدالناصر همتی گفت: این روند متناسب با تکنولوژی‌های روز نیست و بیمه‌ مرکزی طرح جایگزینی بیمه‌نامه‌های کاغذی با کارت‌های الکترونیک را در دستور‌کار قرار داد با این وجود با توجه به ابعاد مختلف این موضوع و گستردگی بیمه‌های شخص ثالث درکشور و تعداد قابل توجه سازمانها و نهادهای درگیر موضوع شخص ثالث فعلاً این طرح در مرحله مطالعه و امکان سنجی است.

وی افزود: با اجرایی شدن این طرح، شبکه فروش شرکت‌های بیمه، طبق روال معمول، نسبت به صدور بیمه نامه اقدام خواهند کرد و در پایان، بجای بیمه نامه کاغذی، کارت الکترونیکی بیمه نامه شخص ثالث را به بیمه‌گذاران ارائه خواهند کرد.

همتی تصریح کرد: البته تغییر شکل بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از شکل کاغذی به شکل کارت الکترونیکی، موضوعی متفاوت از صدور این بیمه‌نامه به صورت اینترنتی است.

وی دامه داد شورای عالی بیمه پارسال با هدف حذف هزینه‌ های زائد نمایندگان فاقد مجوز صدور،مقررات تنظیم امور نمایندگی بیمه را اصلاح و مقرر کرد«موسسات بیمه می‌توانند آن دسته از نمایندگان بیمه حقیقی را که مجوز صدور بیمه نامه ندارند، از شرط تامین دفتر موضوع این بند معاف نمایند»و از طرف دیگرنمایندگان فروش بیمه‌های عمر(مشمولین آیین نامه شماره ۵۴)نیز از سال ۱۳۸۵ الزامی به داشتن دفتر کار نمایندگی نداشته‌اند و به امر بازاریابی و فروش بیمه‌های عمر فعالیت می‌ کنند.

وی اظهار داشت : بر این اساس طبق مقررات موجود، نمایندگان مذکور که آموزش و آزمون نمایندگی بیمه را طی کرده‌اند می‌توانستند در هر نقطه و مکانی برای امر بازاریابی بیمه از جمله دفاتر سایر نمایندگان و کارگزاران بیمه و همچنین دفاتر پیشخوان فعالیت کنند. لذا مکاتبه اخیر بیمه‌مرکزی در این مورد ابلاغیه جدید نبوده و صرفاً پاسخ یک استعلام بوده است.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت : تعیین محل فعالیت نمایندگی بیمه و امکان همکاری آنها با دفاتر پیشخوان و مراکز مشابه به توافق شرکت بیمه و نمایندگی وی ارتباط دارد و بیمه مرکزی در این زمینه هیچگونه اولویت یا ترجیحی برای دفاتر پیشخوان درنظر ندارد.

وی در مورد بازاریابی آنلاین محصولات بیمه‌ای هم گفت : براساس ماده ۶۶ قانون تأسیس بیمه‌مرکزی ایران و بیمه‌گری عرضه بیمه صرفاً توسط موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است که تغییری در این خصوص در قانون مذکور و سیاست‌های بیمه‌مرکزی صورت نگرفته است و بازاریابان اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و صرفاً در امر بازاریابی برای موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه می‌توانند فعالیت نمایند اما با توجه به تحولاتی که در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف و از جمله خدمات بیمه‌ای اخیراً ایجاد شده است،ضروری است که شرکتهای بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش فروش اینترنتی و آنلاین محصولات بیمه‌ای برای نمایندگان خود و کارگزاران بیمه همکار اقدام کنند.

همتی اعلام کرد :لذا فروش و عرضه انواع بیمه توسط شرکتهایIT معروف به استارت آپ‌ها مورد تأیید بیمه‌مرکزی نیست و مسئولیت تخطی از این ضابطه بر عهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.

وی هشدار داد : چنانچه عرضه خدمات بیمه‌ای به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه یا نماینده وی و یا کارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مرکزی مسئولیتی در خصوص سایر شرکتهایی که در این زمینه فعال هستند ، ندارد.

همتی گفت : فعالیت شرکتهای مذکور می‌تواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد و آنچه که در این حالت تفاوت خواهد داشت، نحوه بازاریابی بیمه خواهد بودو در صورتی که درخواست از سوی شرکتهای مذکور واصل شود بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام خواهدکرد.

 

منبع: آیین




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *