اخبار بیمه

ظهور بیمه فرد به فرد (P2P) / حق بیمه را یک کیسه کنید، اشتراکی خسارت بگیرید

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

الگوی تجارت بیمه فرد به فرد از گرد هم آمدن افرادی شکل می گیرد که تصمیم می گیرند حق بیمه های خود را با هم یک کیسه کنند به طوری که در صورت بروز هرگونه خسارت، جبران خسارت از طریق پول به اشتراک گذاشته شده، صورت می گیرد و مابقی پول دوباره بین افراد تقسیم می شود.

بیمه فرد به فرد پدیده ای جدید و نوظهور است که می تواند بیمه را با هزینه بسیار پائین فراهم آورد. در صورتی که این الگو به شکلی گسترده به کار گرفته شود، شرکت های بیمه معتبر با رقیبی سرسخت روبرو خواهند بود و عرصه بر آن ها تنگ خواهد شد.

پیش زمینه

الگوی تجارت بیمه فرد به فرد از گرد هم آمدن افرادی شکل می گیرد که تصمیم می گیرند حق بیمه های خود را با هم یک کیسه کنند به طوری که در صورت بروز هرگونه خسارت، جبران خسارت از طریق پول به اشتراک گذاشته شده، صورت می گیرد و مابقی پول دوباره بین افراد تقسیم می شود. الگوی فرد به فرد، مفهومی نوظهور است که شرکت های معدودی در ایالات متحده، بریتانیا و اروپا به آن ورود کرده اند.

محرک های اصلی

یکی از مزایای این توسعه این روند این است که در صورت کاهش هزینه بیمه، بسیاری از افراد فاقد بیمه می توانند از مزایای بیمه بهره مند شوند. علاوه بر این، در دنیای امروز مشتریان خواهان رسیدگی سریع به مطالبات شان هستند.

مروری بر کلیات روند

انتظار می رود که الگوی بیمه فرد به فرد هم در بازارهای در حال توسعه و هم در بازارهای توسعه یافته با اقبال خوبی و گسترده ای مواجه شود. در بازارهای در حال توسعه و نوظهور، کاهش هزینه حق بیمه، مشوقی برای روی آوردن افراد به الگوی بیمه فرد به فرد خواهد بود. در بازارهای توسعه یافته، نفوذ بالای اینترنت و تبلیغات گسترده در خصوص محصولات بیمه ای کالای محرک های اصلی برای بکارگیری الگوی بیمه فرد به فرد خواهند بود.

در الگوی بیمه فرد به فرد، هزینه بیمه بنا به چند دلیل کاهش خواهد یافت. نخست این که، چون در این الگو همه به صورت اجتماعی با هم در ارتباط اند، میزان کلاهبرداری کاهش خواهد یافت و این مساله به نوبه خود می تواند حق بیمه پرداختی را کاهش دهد. هم چنین از آن جا که ریسک ها و مخاطرات کوچک و جزئی با استفاده از سیستم بازپرداخت شبکه مدیریت می شود، امکان صرفه جویی در هزینه های فرایند وجود دارد. از این گذشته، هزینه فروش برای الگوی تجاری می تواند کاهش یابد به علت توانایی این الگو در جذب مشتریان جدید از طریق شبکه مشتریان. هم چنین در نتیجه کاهش کارگزاری های فروش و پروفایل های ریسک بهتر، هزینه اداری نیز کاهش خواهد یافت.

شرکت بیمه «فرندشورنس» (Friendsurance) که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، در زمینه ارائه بیمه های خانگی، بیمه مسئولیت و بیمه هزینه های حقوقی بر اساس الگوی بیمه فرد به فرد فعالیت دارد. در این شرکت از محل هزینه های فروش صرفه جویی های عمده و کلانی صورت گرفته است. وجهی که بعد ار رسیدگی به دعاوی باقی می ماند، میان بیمه شدگان تقسیم می شود.

پیامدها

در صورتی که الگوی بیمه فرد به فرد توسط افراد بیشتری بکارگرفته شود، این مساله می تواند زنگ خطر را برای شرکت های بیمه معتبر به صدا در آورد. به همین خاطر بیمه گزاران سنتی می توانند در زمینه برقراری ارتباط با شرکت های بیمه فرد به فرد فعالانه تر عمل کنند زیرا این شرکت های نوظهور در رسیدگی به دعاوی بزرگ تر به سایر شرکت های بیمه وابسته اند. علاوه بر این بیمه گزاران سنتی می توانند احتمال پیاده سازی الگوهای تجاری فرد به فرد را در الگوی تجاری متمرکز خود را نیز مد نظر داشته باشند.

منبع: ریسک نیوز




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *