ریسک در فعالیت های تجاری نو

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

چندی پیش به یک جلسه مذاکره مطالعات ریسک و بیمه دعوت شدم.
از سوی شرکت بیمه گذار سه مدیر شرکت داشتندکه بیشترین زمان برای توضیحات و تشریح سیستم تجاری طراحی شده به مدیریت ارشد بیمه گذار اختصاص یافت, که بعلت تجربه و نیز ایده ها و اهداف نوینی که قرار بود اجرا کنند ,توضیحات بسیار مبسوطی بیان شد.
دربین سخنان ایشان مشخص گردیدکه سیستم طراحی شده با مطالعات وسیع و تجربه سالیان متمادی دربخشی ازصنعت برنامه ریزی گردیده که از واحدهای کوچک تولیدی در اقصی نقاط کشور اقدام به خرید محصولات مینمایند و پس از بسته بندی مناسب و متناسب با بازارهدف ,اقدام به توزیع محصولات در سطح داخل و خارج از کشور میکنند.
نگرش آنها به تجارت کاملا از منظر بخش خصوصی ,اما نه از نوع سنتی بلکه نگاهی از نوع مدرن با برنامه ریزی رقابتی است .درتمام روند تجاری ,ریسک ها شناسایی و مشخص شده اند و احتمال وقوع و تواتر مخاطرات به میزان قابل قبولی کاهش می یابد.(به نظر می رسد توانایی و تسلط نگهداری ریسک ها در سطح MPL در زمان و روند فرآیند رادارند.)
در ابتدای کار ,نیاز به تامین پوشش های بیمه ای محدود و مدیریت پرتفوی از طریق یک دفتر نمایندگی امکان پذیر است ,اما طرح توسعه فعالیت شرکت          بیمه گذار در سالهای بعدلزوم تاسیس و دایر نمودن چند باجه در استان های مختلف برای مدیریت پرتفوی این شرکت در آینده دارد.
با توجه به اینکه دامنه فعالیت تجاری برنامه ریزی شده به تدریج زمینه همکاری با صدها واحد تولیدی حقیقی و حقوقی را شامل میگردد,بیمه گذار نیاز به انعقاد قرارداد با شرکت بیمه ای دارد که از سرعت بالایی در صدور بیمه نامه ها و پرداخت خسارتها در تمام سطح کشور برای بیمه گذار و ذینفعان طرف همکاری با او برخوردار باشد .
مطالبی که از سوی سرمایه گذار پروژه بیان میشد نشان میداد که مطالعات جامع ازمبدا تولید محصولات داخلی تا نقطه پایانی تقاضا یعنی مصرف کنندگان نهایی صورت پذیرفته است.
مطالعات شامل بررسیهای اقتصادی -فرهنگی-اجتماعی و اطلاعات دقیق ازروش های فعالیت تولید کنندگان و رفتارهای مصرف کنندگان بازار های هدف – سلایق و ذایقه ها در بازارهای مختلف میگردد که برای هدایت و کنترل دقیق فرآیند تعاملات تجاری جمع آوری و برای بهره برداری طبقه بندی نموده بودند که البته در دوره های کوتاه مدت اطلاعات را لزومابه روزرسانی میکنند.
تمام فرایند عملیات تجاری روزانه رصد و کنترل میشوند و از هرگونه انحراف در مسیرتجاری شرکت جلوگیری می شود.
احتمال وقوع انواع ریسک در روندفعالیت آنها بدین ترتیب کاهش منطقی مییابد.بیمه گذار که سرعت عمل در تبادلات تجاری برایش اهمیتی فوق العاده دارد , انعقاد قرارداد و انتخاب شرکت بیمه ای را میخواهد که توانایی انطباق با شرایط پر تحرک تجاری وی را داشته باشد. مشکل اصلی مشاور بیمه در ساماندهی این پرتفوی ,رویکرد مدیریت سنتی حاکم بر بازار بیمه کشورمان است . پیدا کردن بیمه گری که توانایی انطباق و همکاری با شرایط مد نظربیمه گذار را داشته باشد اولویت دارد و در صورت عدم موفقیت ,لاجرم طرح ریزی ترکیبی نگه داری و انتقال توام ریسک ها به شرکت بیمه ای است که شرایط نزدیک به درخواست           بیمه گذار را تامین کند.




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *