نمایندگان ستون فقرات بازار بیمه هستند

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

هنوز مدت زیادی از بیان جمله معروف و زیبای یکی از مدیران بیمه ای کشور نمی گذرد که اینچنین گفت :””زیر پای نمایندگان فرش قرمز پهن می کنیم ,,
بارها حسب وظیفه حرفه ای از ایشان بابت تجلیل ارزنده از شبکه توانمند نمایندگی بیمه قدردانی و تشکر گردید.
واقعیت اینست که شبکه توزیع بازار بیمه متشکل از کارگزاران و نمایندگان و بازاریابان گسترده ترین اعضا بیمه ای کشور و دارای بیشترین تعداد منابع انسانی و میزان سرمایه گذاری در این صنعت هستند . برحسب آمارهای منتشره در حدود هشتاد درصد تولید حق بیمه در اختیار شبکه توزیع است .البته سهم تولید شبکه نمایندگی بیشتر از کارگزاران است و یکی از دلایل عمده این موضوع تعداد کم کارگزاران میباشد. متاسفانه بطور کلی زاویه نگاه مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه به شبکه نمایندگی مناسب نیست و بیشتر از اینکه مبتنی بر ملاحظه داشتن منافع مشترک باشد ,بر تضاد منافع و طبل غریبه بودن فروشندگان بیمه کوبیده می شود.!!!!!
واقعیت اینست که همانطوریکه در ضرب المثل ایرانی میگوید :”از کوزه همان تراود که در اوست ,,
از رویکرد مدیریتی گذشته نگر که ,,محصول گرا,,و تولید باور است انتظاری بیش از این نمیتوان داشت .
توزیع خدمات بیمه با سیستم بانکی مهمترین تفاوتی که دارند اینست که بانک ها ملزم به تاسیس شعب بطور مستقیم هستند و این خود سرمایه بر است اما شرکت های بیمه با استفاده از دانش و نیروی انسانی و سرمایه گذاری نمایندگان و کارگزاران اقدام به تاسیس دفاتر در سطح گسترده جهت توزیع خدمات بیمه در کشور مینمایند .در واقع شبکه نمایندگی نه تنها نقش فروشنده محصولات بیمه ای را ایفا میکنند بلکه مهمتر از این نقش روابط عمومی و اطلاع رسانی را به جامعه گسترده بیمه گذارام را ایفا میکنند.اگر شبکه نمایندگی در صنعت بیمه حضور نداشته باشد این صنعت به سرعت فلج و ناتوان خواهد شد.
با این وصف هرگز مدیران ارشد صنعت بیمه قدرو منزلت این شبکه را نمیدانند و درصدد ایجاد امنیت شغلی و حمایت مادی و معنوی از این تلاشگران عرصه توزیع بیمه نیستند!!!!!!
نکته مهم در خصوص دوعضو شبکه توزیع یعنی کارگزاران و نمایندگان بیمه اینست که در بازارهای توسعه یافته, این دو گروه نه تنها رقیب یکدیگر محسوب          نمی شوند بلکه همچون دو برادر میتوانند با همکاری یکدیگرهم افزایی سطح کیفی و کمی خدمات خود را در گروههای مشترک کاری افزایش دهند .
متاسفانه هنوز اکثر این اشخاص به توانایی کسب قدرت و توانمندی ازهمکاری مشترک واقف نیستند و از پتانسیل های علمی ,مالی و مهارتی موجود یکدیگر استفاده نمیکنند .اگر این اتفاق بطور جامع رخ دهد قطعا به رشد سریع بازار بیمه منجر خواهد شد.
بدون شک بازار بیمه فقط با حضور شبکه گسترده و فرهیخته نمایندگی و کارگزاری می تواند برنامه ریزی ارتقا خود در اقتصاد ملی را اجرایی کند و بدون حضور این ستون فقرات اصلی امکان توزیع متوازن مویرگی خدمات بیمه وجود ندارد.
شایسته است به منظور افزایش پتانسیل شبکه توزیع ,از سوی انجمن های صنفی نمایندگان و انجمن های صنفی کارگزاران بیمه نسبت به ترویج روح همکاری مشترک و پایه ریزی تعامل مبتنی بر حفظ توام منافع شبکه نمایندگی و شبکه کارگزاری پرداخته و موجب هم افزایی دانش و تجربه و درآمد این دو عضو یک خانواده گرددند.
در بازارهای مترقی بیمه این تبادلات و همکاری ها بین شبکه توزیع بیمه سال هاست وجود دارد و فضای رقابت به رفاقت تبدیل گردیده و تبدیل به فرهنگ شغلی شده است .
آرزو می نماید مدیران ارشد صنعت بیمه از تصور ذهنی و محال امکان جایگزینی فروش اینترنتی خدمات بیمه بجای حضور نمایندگان رهایی یابند و درصدد ثبات و امنیت شغلی این خانواده بزرگ بازار بیمه برآیند و در یک فضای واقع گرایانه به خواسته های بحق خصوصا افزایش میزان کارمزد و تامین خدمات بیمه بازنشستگی و رفاهی شبکه توزیع در صحنه عمل قدردان و حامی ایشان باشند.




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *