تعمیم بیمه درایران اکنون چه مفهومی دارد ؟

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

سالهای متمادی است که محدوده تعریف و شمول خدمات بیمه های بازرگانی در کشورهای توسعه یافته از روابط محدود بین بیمه گذاران و شرکت های بیمه گذر کرده و ضرورت تامین خدمات بیمه توانمند و فراگیر بعنوان پشتوانه توسعه اقتصادی جوامع و کشورها اثبات گردیده است.
در زمانهای گذشته وقتی که علی رغم وجود سیستم ها در عالم خلقت و در زندگی بشر هنوز مکتب مدیریت سیستمی به دنیا معرفی نشده بود ,باور مدیران و اندیشمندان در جوامع درمورد اصل حمایت و پشتیبانی از اشخاص حقیقی و حقوقی در مقابله با مخاطرات محدود به منافع مادی و زود گذر افراد بطور پراکنده و کاملا شخصی بوده!!! با ورود آموزه ها و نگرش مکتب مدیریت سیستمی در برنامه ریزی توسعه جوامع موجب تغییر نگرش به تمامی بخش ها منجمله چگونگی و مفهوم ,,تعمیم ,,خدمات بیمه گری شد.
مرور زمان به اندیشمندان جوامع و به دولت ها و برنامه ریزان توسعه اقتصادی و مدیران بخش های دولتی و خصوصی این حقیقت را اثبات نمود که حمایت در جهت رشد و ثبات اقتصادی وحفظ منافع وتوانمندی مالی تک تک افراد در اجتماع و خانوارها و سپس موسسات شغلی منجر به حفظ توانمندی کل اقتصاد یک کشور میگردد.لذا خردمندان عرصه مدیریت در بیمه های اجتماعی وبازرگانی کشورهای پیشرو ,تعمیم خدمات بیمه درنزد هسته های مستقل اجتماعی و سازمانی جوامع خویش را انتخاب ویک وظیفه حرفه ای و ملی تلقی نمودند .آنهاخدمات بیمه گری را از روابط محدود و بسته دو طرفه بین اشخاص با موسسات بیمه به ماموریت ملی صنعت بیمه در جهت تامین پوششهای ضروری همه افراد و بنگاهها تبدیل نمودند و موجبات رشد و افزایش توسعه اجتماعی و اقتصادی را فراهم ساختند.
در نزد خردمندان علم بیمه گری نوین در جوامع توسعه یافته ,کلمه ,,تعمیم ,, بیمه ,به مفهوم افزایش تعداد شرکت های بیمه نبوده و نیست .در نزد آنها تعمیم خدمات بیمه به مفهوم افزایش تعداد کمی بیمه گذاران نبوده و نیست ,آنها منتظر نمیمانند که شرکت های خودرو ساز داخلی کشورشان هرساله هزاران هزار خودرو تولیدویا خودرو ها وارد شوند و بواسطه هر خودرو آنها نیز بیمه نامه های شخص ثالث,بدنه ,حوادث سرنشین را بفروشند و بدین ترتیب صنعت بیمه بعنوان یک پیرو محض اقتصادی متاثر از فعالیت های سایر بخش های اقتصادی منجمله خودرو سازان ,به افزایش آمار فروش بیمه نامه های خود افتخار کنند و این روند را بنام ,,تعمیم ,,و انجام وظیفه قانونی و موفقیت خویش معرفی کنند.!!!!!
نگارنده بر این باور است که در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان دیگر حتی ,تولید و عرضه محصولات جدید و مورد نیاز بیمه گذاران را ,,تعمیم,, نمیتوان نامید .
اکنون در سال اقتصاد مقاومتی- اشتغال و تولید
در راستای مبارزه با ابر چالش های به تعبیر دولت در اقتصاد کشورمان وظیفه تمام بخش های اقتصادی منجمله صنعت بیمه ,گذر از نگاه سنتی ومنحط مبتنی بر شرایط اقتضایی موجود است و گام برداشتن بسوی پیاده سازی رویکرد مدیریت استراتژیک درسطح کلان بخش های اقتصادی و هماهنگ نمودن زیر سیستم ها اکنون به شدت ضروری شده است.
اینک لازم است که صنعت بیمه ,با پیاده سازی اصول مشاوره مدیریت ریسک بطور اساسی -جامع نگر -فراگیر ریسک های مالی و غیر مالی در کشور را بطور راهبردی شناسایی و ارزیابی نماید و تهدیدها و فرصت های داخلی و بین المللی پیش روی دولت و اشخاص حقیقی و حقوقی کشوررا معرفی کند.به منظور ,,تعمیم ,,بیمه در کشورمان ,با تحقیق و توسعه به تولید فکر و ایده برای اشخاص و موسسات پرداخته شودو به دیگر بخش ها بر اساس مزیت های نسبی , این مشاوره داده شود که چه تولیدات و چه نوع کارآفرینی در کشور در جهت اجرای برنامه ششم کم ریسک و پر بازده است .و اشتغال بهتر است در چه زمینه هایی ارتقا یابد !!!یعنی صنعت بیمه نقش
هدایت گر و اجتناب کننده از پیامدهای منفی انواع ریسک ها قبل از وقوع و پدید آمدن خسارتها به اشخاص در کشور را حسب وظیفه حرفه ای بعهده بگیرد .
بدین ترتیب با رشد اقتصادی کشور و افزایش درآمد سرانه ,خود به خود ,,تعمیم ,,خدمات بیمه اتفاق خواهد افتاد.
صنعت بیمه میتواند و لیاقت ایده سازی برنامه توسعه اقتصادی کشور از منظر مدیریت ریسک را دارد و از این دیدگاه میتواندبهترین یاور دولت و ملت شریف ایران باشد .لذا از خردمندان بازاربیمه دعوت میگردد ازچهارچوب این نگرش به تفسیر,,تعمیم ,,بازار بیمه لطفا بپردازند.




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *