اخبار بیمه

نامه نگاری بیمه مرکزی با بیمه ایران برای حل مشکلات کارگزاران

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

نامه نگاری بیمه مرکزی با بیمه ایران برای حل مشکلات کارگزاران / معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد باید به مشکلات نرم افزاری و ای تی صنعت بیمه پایان دهد

داستان مشکلات کارگزاران با بیمه ایران کمی ریشه دار است و به نبود زیرساخت های آی تی در این شرکت برمی گردد.

کارگزاران رسمی که برای ارائه نرخ به مشتریان مجبور هستند از شرکت بیمه استعلام کنند، چندی پیش در انجمن و در نشست با مسئولین بیمه مرکزی عنوان کردند که بیمه ایران نرخ دهی به کارگزاران را به دلیل کمبود نیروی انسانی به شبکه شعب و عموما نمایندگان این شرکت واگذار کرده است. بنابراین پروسه نرخ گرفتن کارگزاران  از شرکت بزرگی مانند بیمه ایران به روندی پیچیده تبدیل شده است، چراکه ظاهرا شعب پاسخ گو نیستند و نمایندگان بیمه ایران نیز باید نرخ ها را از بدنه دریافت کنند که این پروسه زمانبر را پیچیده می کند .

 

از سوی دیگر کارگزاران رسمی که مجوز صدور بیمه ندارند نیز برای ارائه و سفارش بیمه نامه ها به دلیل عدم دسترسی نرم افزار بیمه ایران باید سفارشات خود را از سوی نمایندگان این شرکت ثبت کنند.عملی که آیین نامه های شورای عالی بیمه آن را خلاف قوانین و مقررات می داند و نمایندگان بیمه مجاز به صدور در این زمینه نیستند.

ماده 34 آیین نامه 92 صراحتا عنوان می کند که مؤسسه بيمه نميتواند بيمه‌اي را كه به وسيله كارگزار بيمه به مؤسسه يا نماينده مؤسسه پيشنهاد شده است از طريق مستقيم يا به وسيله نماينده خود قبول نمايد مگر اينكه بيمه‌گذار انصراف خود را از صدور بيمهنامه از طريق كارگزار بيمه كتباً اعلام دارد. در اين صورت مؤسسه بيمه يا نماينده مؤسسه نميتواند تخفيفي براي بيمه‌گذار منظور نموده يا به وي پرداخت كند.
 

مشکلات کارگزاران در این سیستم به همین جا ختم نمی شود چراکه ظاهرا در این شیوه کار مقوله معرف و صدور از یکدیگر جدا نیست و به عبارت دیگر پرتفوی آورده شده از سوی کارگزار در سبد نماینده می نشیند!

 

بر این اساس بود که کارگزاران خواستار ایجاد دسترسی در این سیستم شدند و با بیمه مرکزی و مدیران بیمه ایران جلساتی را برگزار کردند. اما ظاهرا این مشکل تعیین صدور و معرف در بیمه های ثالث و بدنه مرتفع شده و در بخش های مسئولیت ، آتش سوزی و … هنوز پابرجاست.

این موارد در حالی است که در سامانه سنهاب نیز بیمه ایران قابل شناسایی نیست و در حالی که شرکت هایی که با یک نرم افزار انحصاری لینک هستند که این نرم افزار عملکردها را نشان می دهد اما سیستم نرم افزاری بیمه ایران اجازه چنین استعلامی را نمی دهد . به عبارت دیگر عملکرد کارگزاران از شفافیت لازم برخوردار نیست و با سرفصل بازاریاب در عملکرد نمایندگان می نشیند!

 

در همین زمینه است که بیمه مرکزی به تازگی در نامه ای به روحی مدیرکل امور نمایندگی های بیمه ایران  مجددا خواستار رفع اشکالات مراودات این شرکت با کارگزاران شد.

به گزارش رازپول، در نامه بیمه مرکزی اذعان شده پیرو برگزاری جلسات با همکاران ای تی بیمه ایران و همچنین با کارگزاران بهبود در تعامل این شرکت با کارگزاران ایجاد شده اما ظاهرا در بررسی های میدانی مواردی هنوز کماکان باقی است .

 

ظاهرا مفاد دستورالعمل دستورالعمل موصوف توسط برخی شعب رعایت و اجرایی نمی شود و بعظا ابلاغ نشده است .

در این نامه تاکید شده است که به عنایت به اهمیت موضوع، خواهشمند است نتایج اقدامات اجرایی به عمل آمده موصوف دستورالعمل یاد شده را که منجر به ارتقای سطح تعاملات و نحوه ارتباط فیمابین با جامعه کارگزاران رسمی بیمه ،زیرساخت های الکترونیکی و نرم افزاری و پایگاه های داده های اطلاعاتی آن شرکت در راستای آیین نامه های مربوطه از جمله آیین ناه های 92 و 83 در بستر سامانه سنهاب شده است را به بیمه مرکزی اعلام کنید.

 

اما نکته مهم و اساسی نبود نرم افزار قابل اتکا در شرکتی است که بالغ بر 30 درصد سهم بازار بیمه کشور را در اختیار دارد.

بیمه ایران به عنوان بزرگترین بیمه کشور امروز از کمبود نیرو در بدنه در حالی رنج می برد که خود یکی از بزرگترین صادرکنندگان نیروی انسانی به سایر شرکت ها  است !متاسفانه عدم استقرار کامل سیستم جامع بیمه ای در این شرکت سبب عدم شفافیت در برخی فعالیت ها شده است.

 

خرید نرم افزار بیمه ایران یکی از پرسروصداترین اقدامات این شرکت در سال های اخیر بوده است که ظاهرا به صورت کامل استقرار نیافته است. از سوی دیگر نبود عزم راسخ در بازنگری در فناوری صنعت بیمه و تک صدایی در این مسیر باعث شده است خروجی های مناسب در صنعت شکل نگرفته و شرکت ها بعضا با مشکلاتی در این زمینه مواجه باشند.

به راستی وقت آن نرسیده است که سیستم جامع نرم افزاری صنعت بیمه مورد بازنگری دقیق قرار گیرد و برای پایان بخشیدن به این موضوع تاریخ دقیقی مشخص شود؟ مسلما توجه به مقوله نرم افزار و ای تی یکی از مهم ترین ماموریت های معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد است .

 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *