آینده تاریک شرکت‌های بیمه در پی عملکرد انتحاری

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

بهروز اسدنژاد در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، با بیان اینکه ۶۰ درصد ثبت درخواست صنعت بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث است، اظهار کرد: صنعت بیمه جز نیازهای ثانویه بشر است و انسان تا زمانی که نیازهای اولیه آن پاسخ داده نشود تفکری نسبت به بیمه ندارد.همچنین به دلیل وضعیت اقتصادی کشور در پی تحریم و مدیریت یک دهه گذشته سهم صنعت بیمه کوچک شده است.

این کارشناس صنعت بیمه معتقد است: نگرش ثانویه به بیمه نیز بر صنعت بیمه تاثیرگذار است به آن معنی که در صنعت بیمه، بخش خصوصی بی معنا است اکثر شرکت های بیمه خصولتی هستند. از سوی دیگر دیوار بیمه کوتاه است و شرکت ها همچون بانک ها با نگاه ثانویه در کنار شرکت و موسسه خود به فکر تاسیس بیمه افتاده اند.

وی با تاکید براینکه در مجموع حدود ۴۱ درصد بازار در اختیار تنها بیمه دولتی است، بیان کرد: فضای بیمه با حضور بیمه های خصوصی تغییر داشته اما در این موضع تنها سهم تنها بیمه دولتی را کاهش داده و نتوانسته چیزی به بازار بیمه کشور اضافه کند.

اسدنژاد در رابطه با معضلات صنعت بیمه گفت: باید در صنعت بیمه مکانیزم هایی چیده می شد تا برای ورود به صنعت بیمه سختگیری های بیشتری صورت می گرفت، ورود به این صنعت بسیار بی حساب و کتاب است و نتیجه آن عاقبتی جز انحلال ندارد که پیش بینی می شود در شش ماه آینده این اتفاق برای شرکت های دیگر رخ دهد.

او در پاسخ به این سوال که بر چه مبنایی چنین پیش بینی ارائه می کنید، با بیان این که ۶۰ درصد صنعت بیمه مختص بیمه شخص ثالث است، گفت: خط قرمزهای بسیاری در صنعت بیمه وجود دارد اما یکی از آن ها بسیار مهم است که آن حق بیمه است اگر شرکتی حق بیمه ای که از افراد دریافت می کند اصولی و درست نباشد حکم قتل خود را امضا کرده است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه یکی از شرکتهای صنعت بیمه ادامه داد: در حال حاضر رقابت ناسالم و انتحاری پرداخت حق بیمه در بین شرکت ها ایجاد شده است به طور مثال در بیمه شخص ثالث، هرساله نرخ دیه افزایش می یابد اما قیمت آن افزایش نمی یابد و با این شرایط شرکت های بیمه تنها بدون تخفیف صاحب ۴۰ درصد قیمت بیمه هستند زیرا قسمی از قیمت بیمه به نیروی انتظامی، بیمه مرکزی، وزارت بهداشت و مالیات بر ارزش افزوده اختصاص داده می شود.

وی تاکید کرد: از ۴۰ درصد قیمت بیمه که عاید شرکت بیمه می شود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف ارائه می شود که با توجه به شرایط جاده ها و وضعیت خودروهای کشور بیمه ها رو به نابودی هستند.

اسدنژاد با اشاره به این که موسسه ناظر نباید شریک تجاری شرکت ها باشد، گفت: در بخش کسب و کار نیاز به تغییر نگرش فعالان و ایجاد کننده های شرکت های صنعت بیمه احساس می شود، بارها دیده شده تمام شرکت ها شکل و شمایل بیمه های سابق را دنبال می کنند با وجود آن که یکی از مهم ترین ماموریت های بخش خصوصی صنعت بیمه توسعه بیمه های زندگی است این مهم آنچنان عملی نشده است.

او بیان کرد: فرهنگ استفاده از بیمه از سوی شرکت های بیمه صورت نگرفته و مردم تنها با بیمه های اجباری آشنایی دارند که اگر بیمه های شخص ثالث اجبار قانون نبود احتمالا مردم آنچنان به سمت صنعت بیمه حرکت نمی کردند.

وی تاکید کرد: برای تشخیص میزان آینده نگری یک جامعه شاخص ضریب نفوذ بیمه در آن جامعه مورد بررسی قرار می گیرد، این ضریب نفوذ در کشور با روند آهسته خود به محدوده ۱.۸ رسیده که متوسط جهانی ۷ درصد و کشورهای توسعه یافته ۱۱ درصد است، با توجه به این آمار می توان گفت به نوعی عدم خرید بیمه و آینده نگری در کشور ایران نوعی تراژدی را رقم زده است.

مدیربرنامه ریزی و بودجه یک شرکت صنعت بیمه در پایان گفت: به طور کلی عدم حرکت مردم به سوی بیمه به واسطه عدم اعتماد به صنعت بیمه، وضعیت معیشتی مردم و عدم فرهنگ سازی بیمه از سوی شرکت های بیمه است، شرکت های بیمه باید برای آشنایی مردم با صنعت بیمه و ایجاد آینده روشن به طور رایگان فرهنگ سازی انجام دهد.

۱۳۹۴/۰۴/۳۰ 




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *