حادثه: چرا نباید تاوان دهنده تقصیرات دیگران باشیم

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

یر میگذارد و گاهی شخصی که دچار هیچ خطا و تقصیری نشده در اثر وقوع حوادث و رخداد خسارت ناخود آگاه مجبور به جبران خسارت و پرداخت هزینه تاوان عملکرد دیگران میشود.
به همین علت ,در زندگی امروز اجتماعی بعلت تراکم جمعیت -رشد تکنولوژی و سرعت بالا – ارتباط تنگاتنک مشاغل با یکدیگر و تداخل وظایف تحت هر شرایطی که وقایع ناخوشایند پیش میآید طرفهای مختلف را دچار مشکل و دردسر و پرداخت تاوان میکند.
در گذشته به علت سرعت پایین و نیز پایین بودن ارزش اموال و نیز پایین بودن هزینه زندگی اصولا میزان دعاوی مربوط به در خواست خسارت وغرامت بسیار کم و اصطلاحا ,,تاوان گیری ,,اقدامی ناپسند در زندگی اجتماعی ایرانیان تلقی میشد,اما با تغییر شرایط و فرهنگ اجتماعی و تنگناهای اقتصادی و کمبود درآمدها اکنون شاهد روز افزون طرح شکایت ها و دعاوی خسارتی در دادگاهها و داوری ها میباشیم .
امروزه دیگر قبح درخواست دریافت خسارتها کاملا از بین رفته وبعلت پایین بودن میزان درآمدها نسبت به هزینه ها ,کوچک ترین میزان هزینه مازاد بر درآمد ,اشخاص و خانواده های وابست به دهک های متوسط و پایین اجتماع را دچار مشکل و بحران اقتصادی و خروج از مسیر متعارف زندگی و حتی سقوط به زیر خط فقر میکند.
در پی رخداد یک حادثه بطور متعارف چندین نفر دچار مشکل میشوند :
۱-کسانی که عرفا و قانونا مسبب و مسول حادثه شناخته میشوند که به لحاظ قانونی مکلف به جبران خسارت و تحمل مجازات مربوطه هستند .
۲-اشخاص و خانواده های اشخاصی که در یک حادثه دچار زیان های بدنی و مالی شده اند و با مشکلات ناشی از این خسارتها درگیر میشوند.
,,,حادثه هرگز خبر نمیکند ,,,
شعار سازمان بین المللی کار (ILO) میباشد.
در پی وقوع یک حادثه هرگز اشخاص در اجتماع که بعنوان یک فرد اجتماعی زندگی میکنند یا مشغول به کار هستند نمیدانند ,در کدام سوی ماجرا قرار دارند.!
در طرف عامل مقصر حادثه و مسول جبران خسارت !!!!!
ویا در طرف زیاندیده و کسی که ناخداگاه وضعیت زندگی وی بعد از وقوع یک حادثه ناخواسته دچار مشکل و نابسامانی شده است ؟
در اجتماع امروزی پتانسیل وقوع حوادث به عنوان یک حقیقت غیر قابل انکار وجود دارند و همه انسانهای اجتماعی نیازمند حمایت یک سازمان حامی در تمام لحظات زندگی و کارمیباشند .
برای مقابله با مشکلات ناشی از حوادث که بسیاری از زمانها عامل بوقوع پیوستن آنها اشخاص دیگری هستند ,باید چاره اندیشی شود .
اگر شغل افراد در بطن خود پتانسیل بوجود آوردن خسارت برای دیگران را دارد و اگر در رفتارهای ما امکان ایجاد خسارت برای دیگران وجود دارد و یا اینکه اگر در اثر وقوع حوادث میدانیم که از عهده جبران هزینه های خسارت به دیگران و به خود بر نمیاییم .پس باید به دو نکته توجه کنیم:
اول:برای هر فرد اجتماعی لازمست با اصول ایمنی و بهداشت آشنا شود تا کمتر در معرض وارد کردن خسارت به دیگران و یا صدمه دیدن از ناحیه رفتار غیر ایمن دیگران به خود باشد.
دوم:برای روز مبادا به فکر پشتوانه ای حمایتی برای مقابله با پیامدهای منفی خسارتها باشیم.
برای مقابله با پیامدهای زیانبار خسارتها ,نیازمند حمایت مالی هستیم .در دنیای امروز ,,خدمات بیمه ,,حامی و پشتیبان انسانها در زمان رخداد حوادث است .
اولین گام در برخوردار بودن از حمایت های بیمه ای ,آشنا شدن با انواع رشته های بیمه و کارکردهای آنها و شرکت های بیمه میباشد .
تا با داشتن بیمه نامه های معتبر دیگر ,, تاوان ,,خسارتها را از جیب خود نپردازند و این بیمه گران هستند که ,,تاوان ,,مشکلات پیش آمده را پرداخت میکنند.




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *