ترویج ایمنی: ترویج ایمنی راتبدیل به وظیفه ملی و انسانی کنیم

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

روزهای سرد سال با نزدیک شدن به اواخر فصل پاییز و آمدن فصل زمستان در پیش است.
متاسفانه آمار مرگ های خاموش ناشی از استفاده نامناسب و عیوب وسایل گرمایشی هر ساله جان تعداد بسیاری از هموطنان عزیزمان را میگیرد و بسیاری را نیزدچار بیماریها و مشکلات ناشی از عوارض این ریسک مینماید.
در طی سالهای گذشته ,سازمانهایی که خدمات آنها مرتبط با موضوعات استفاده از وسایل حرارتی میباشد اقدامات ارزشمندی در راستای ترویج اصول ایمنی از طریق رسانه ملی و چاپ بروشورهای مختلف با تاسی از خلق یک ,,شخصیت کارتونی ,,که در اذهان بماند نمودند .این اقدامات قابل تقدیر است اما نکته مهم اینست که اگر این فرهنگ سازی بطور مستمر و پیوستار نباشد اثر بخشی مطلوب ندارد ,که متاسفانه آمار حوادث در این حوزه بیانگر نقص در فرهنگ سازی در این زمینه میباشد.!!!!!
البته بطور مشخص وقتی از مخاطرات و ریسکهای وسایل گرمایشی سخن میگوییم ,به این نکته لازمست توجه شود که عوامل و اشخاص مختلفی در ایجاد مخاطرات این بخش مداخله دارند .
۱-عیوب موجود در ساختمانها و ضعف در طراحی سیستم ایمنی در سازه ها و مسیر دود کش ها و انتقال گازهای پسماند ناشی از سوخت بخاری ها به بیرون از محیط خانه و محل اقامت انسانها یکی از مهمترین عوامل بروز این نوع حوادث است.
۲-عیوب موجود در کالاهاو وسایل گرمایشی و نقایص در قطعات متشکله این لوازم و غیر استاندارد بودن بعضی از قطعات
۳- عدم آشنایی هموطنان به استفاده ایمن از وسایل حرارتی
۴-عدم آشنایی دقیق عوامل ساخت و ساز در کشور ،مدیران -مالکین و مستاجران واحد های مسکونی و نیز تولید کنندگان و وارد کنندگان وسایل و قطعات یدکی حرارتی و نیز مدیران و تکنسین های موسسات نصب و تعمیر این کالاها با مسولیت ها و تکالیف قانونی خویش در رعایت و حفظ ایمنی در ساختمانها
۵-عدم مهارت و یا توجه ننمودن برخی از تکنسین های نصب و سرویس کاران و تعمیر کاران وسایل گرمایشی به نکات ایمنی در زمان ارایه خدمات و دقت ننمودن به احتمال رخدادن حادثه ناشی از ,,کار نا ایمن ,,!!!!! در سالهای بعد.
البته در این زمینه یک مشکل فرهنگی شاخص وجود دارد که ذکر آن ضروری است :یکی از دوستان با تجربه در حوزه نصب وسایل گرمایشی خاطراتی را در زمان مطالعات طراحی بیمه نامه های ریسکهای لوازم خانگی و وسایل گرمایشی تعریف میکرد که حکایت از نقطه ضعف ,,فرهنگی ,,و ناآشنا بودن برخی از هموطنان عزیز با خطرات و حقوق اجتماعی و حرفه ای در این زمینه دارد.
این دوست تعریف میکرد,, بارها در زمان مراجعه تکنسین های خدمات برای نصب یاسرویس و تعمیر لوازم گرمایشی ,نقاط ضعف و ایرادات موجود به مشتریان و متقاضیان توضیح داده میشود اما در برخی از مواقع نه تنها گوش شنوایی برای شنیدن اخطارهای ایمنی وجود ندارد بلکه پاسخ عده ای از مشتریان توهین و برخورد تند با فردی است که توصیه ایمنی را بیان میکند.!!!
برای حفظ سلامتی ,پیشگیری از حوادث و مقابله با رخدادهای ناخوشایند که موجب ایجاد خسارتهای بدنی و مالی برای هموطنان میگرددند به یک همت برای فرهنگ سازی و اراده ملی نیاز داریم.
چند وقت دیگر سالروز فاجعه ,,ساختمان پلاسکو ,,فرا میرسد .فاجعه ای که دل همه مردم ایران اعم از مسولین محترم و شهروندان را به درد آورد وبه شدت متاثر کرد .
واقعه ای که منشا بروز آن صد در صد ,,خطای انسانی ,,بود .
,,کارناایمن ,,و ,,شرایط محیطی ناایمن,, دست بدست هم داد تا تعدادی از بهترین جوانان و هموطنان عزیزمان را در آن واقعه از دست بدهیم.وظیفه شرعی -ملی -انسانی تک تک سازمانهای ذیربط و مسول حفظ ایمنی در کشور و وظیفه تک تک ما ایرانی ها ایجاب میکند که دست در دست یکدیگر دهیم و برای سلامتی و گذران زندگی بدون حادثه در محیط اجتماعی کشور به ترویج و آموزش ایمنی و بهداشت عمومی همت کنیم و این اقدام را مسولیت و وظیفه ملی خویش تلقی نماییم .




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *