فرهنگ بیمه: توسعه بازار و فرهنگ بیمه در گرو توانمندی نمایندگان و کارگزاران

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

اعضا شبکه کارگزاری و نمایندگی بازاربیمه کشورمان افرادی از جمع تحصیل کردگان و دارای هوش اجتماعی وافر در بین اشخاص شاغل دربخش خدماتی اقتصاد کشورمان هستند که با سرمایه گذاری شخصی ,مبادرت به ورود به عرصه این حرفه نموده اندو بخش اعظم از فعالیت ها و ارتباط بین مردم با شرکت های بیمه و مالا ۸۵درصد تولید حق بیمه صنعت را بعهده دارند.
در آیین نامه های نمایندگی و کارگزاری مصوب شورایعالی بیمه ,شغل انحصاری آنان ,عرضه خدمات بیمه تعیین گردیده و تنها محل تامین در آمد آنهاکارمزد و حق الزحمه صدور بیمه نامه است .
بابررسی و مطالعه نحوه تعیین میزان کارمزد ها درهررشته بیمه ای و نیز درآمد ناخالص شبکه فروش از این محل و سپس محاسبه هزینه هایی که از محل همین حق صدور و کارمزد دریافتی برای مدیریت یک دفتر کارگزاری یا نمایندگی کسر میشود ,نهایتا درآمد خالص تفاوت اساسی و بسیار فاصله داری با یکدیگر دارند .
بطور میانگین مانده خالص درآمد شبکه توزیع خدمات بیمه از فعالیت حرفه ای در حدود سی الی چهل درصد از کارمزد دریافتی است .
با ثابت ماندن ضریب نفوذ بیمه نسبت به تولید ناخالص داخلی در طی چندین سال گذشته و ورود تعداد کثیری نماینده وکارگزار به بازار بیمه حکایت از ثابت ماندن و حتی کاهش درآمد شبکه توزیع خدمات بیمه در این سالها دارد که همین موضوع موجب بی انگیزگی و کم تحرک شدن شبکه توزیع خدمات بیمه و خروج تعداد بسیار زیادی از افراد از این مشاغل شده و لذا یکی از عوامل مهم عدم توسعه بازاربیمه اکنون همین علت است .!!!!!!!
چنانچه دولت محترم و وزارت امور اقتصادی و دارایی در پی حمایت از سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ارتقا تولید ملی و اشتغال و در سال ابتدایی اجرای برنامه ششم توسعه انتظار تحرک ازصنعت بیمه و توزیع متقارن خدمات آن به منظورهمگامی آن در این مسیر را با دولت و سیاست های کلان اقتصادی دارند لازمست برای مسولان ارشد اقتصادی و تصمیم ساز کشور در این حوزه تبیین شود که توزیع متوازن و گسترده خدمات بیمه در تمامی بخش های اقتصادی خرد و کلان کشور نیازمند وجود شبکه توزیع توانمند و با انگیزه است.
شرکت های بیمه بنا بدلایل متفاوت امکان توزیع گسترده و متقارن خدمات راسا در سطوح مختلف اجتماعی را ندارند و تنها با کمک شبکه توزیع این مهم امکانپذیر است .شبکه توزیعی که بعلت کاهش میزان کارمزد و درآمد اکنون توانایی -انگیزه و سرمایه لازم برای تحرک و سرمایه لازم برای انجام تبلیغات – ارتباطات و خدمات دهی به بیمه گذاران و تامین نیروهای مجرب و متخصص مورد نیاز برای تحرک اداری و اجرایی بعنوان بنگاههای کوچک اقتصادی را ندارد و پتانسیل خود را بعلت کاهش درآمد از دست داده است. قدر مسلم ,دچار کم کاری و بی انگیزگی شده و این عامل نیز تاثیر مستقیم بر کاهش تولید بیمه نامه ها و در جازدگی بازار بیمه شده است.
مطالعه در هزینه های توزیع و فروش سایر خدمات و کالاها نشان میدهد که میانگین ۳۰درصد از در آمد کل قیمت محصولات متعلق بخش فروش و توزیع است اما در بازار بیمه این میزان بطور میانگین در حدود ۱۲در صد است !!!! بعلت کاهش میزان فروش هر دفتر نمایندگی و کارگزاری ,موجب کاهش درآمد آنها پس از کسر هزینه های ثابت و متغیر شده است و بدین ترتیب توانایی و تحرک بازاریابی را بعلت کمبود درآمد پایین آورده است.
اکنون جا دارد که از شورایعالی محترم بیمه و بیمه مرکزی ایران بعنوان مقام ناظر درخواست شود تا با دعوت از انجمن ها و کانون های صنفی نمایندگان و کارگزاران نسبت به بررسی و تعیین دقیق میزان کارمزدهای هررشته وتامین درآمد ناخالص با توجه به محاسبه هزینه های دفاتر بیمه اقدام و برای افزایش توانمندی مالی شبکه فروش و توزیع خدمات بیمه, نسبت به اصلاح و افزایش میزان کارمزدها و ارتقا سطح درآمد و تامین بیمه های اجتماعی و نیز خدمات رفاهی و تخفیفات بیمه ای به اعضا شبکه همچون کارکنان شرکت های بیمه تصمیمات عاجل گرفته شود .
صنعت بیمه بدون داشتن نمایندگان وکارگزاران با انگیزه و توانگر نخواهد توانست خدمات لازم و شایسته را به هموطنان شریف و نیز اقتصاد کشورمان در مسیر تحقق سیاست های کلان دولت و اقتصاد مقاومتی تولید و توزیع متقارن بنماید.

۱۳۹۶/۰۸/۱۰




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *