پشت پرده آریا پرداز رایکا چه کسی است؟

مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

داستان مبهم خرید بیمه نامه از ” بیمه دات کام” را بخوانید ! / پشت پرده آریا پرداز رایکا چه کسی است؟

نکته ابهام برانگیز در خصوص شرکت بیمه دات کام در قدم اول رخ می نماید، در حالی این شرکت در سایت رسمی خود از دو آرم نماد اعتماد الکترونیکی و نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال استفاده کرده اما با یک نگاه گذرا مشخص خواهد شد که این دو آرم صرفا یک تصویر می باشد.

 رسانه ریسک نیوز در گزارشی ضرورت وجود استارت آپهای بیمه ای برای ایجاد تحول در صنعت بیمه را مورد تاکید قرار داد اما در این گزارش تاکید گردید که فعالیت این کسب و کارهای نوپا باید در مسیر قوانین موجود و در راستای حفظ حقوق بیمه گزاران و در عین حال حفظ امنیت اطلاعات قرار گیرد .

بر این اساس امنیت در بسترهای آی تی مهمترین مقوله ای است که نظارت همه جانبه برین کسب و کار ها را ضروری می سازد سوال اینجاست که بیمه مرکزی از یک سو و شرکتهای بیمه از سوی دیگر تا چه اندازه توانسته اند امنیت بیمه گزاران را در مسیر فعالیت استارت آپها تامین کنند؟

اگرچه رئیس کل بیمه مرکزی در گفته های خود با رسانه ها بارها اذعان داشته که فروش و عرضه انواع بیمه توسط شرکت‌هایIT معروف به استارت آپ‌ها مورد تأیید بیمه‌مرکزی نیست  مسئولیت تخطی از این ضابطه برعهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.

اما به نظر می رسد نهاد نظارتی باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشد که با افزایش فعالیت کسب و کارهای اینترنتی بدون شک افراد زیادی خواهند بود که از خلاء قانونی بهره جسته و در مسیر توسعه آی تی ، که قاعدتا باید انتظار کاهش تخلفات و حفظ حقوق ذینفعان را داشته باشیم، چالش هایی در فضای بیمه ایجاد کنند که هشدار بر انگیز خواهد بود.

در راستای شفافیت فضای عملکرد استارت آپها ریسک نیوز طی هفته جاری به واکاوی استارت آپهای فعال در بازار بیمه و نحوه عملکرد آنها می پردازد در اولین قسمت از مجموعه سریالهای واکاوی فعالیت استارت آپها ، بیمه دات کام و نحوه فعالیت آن مورد بررسی قرار می گیرد.

از آنجا که در حال حاضر قوانین مدون و خاص حرکت استارت آپها در صنعت بیمه  تدوین نشده در این راستا فعلا حرکت در مسیر قوانین موجود ضرورت می یابد ضمن اینکه انچه که در میزان امنیت فعالیت استارت آپها و محرمانگی اسرار بیمه گزاران اهمیت می یابد چگونگی حرکت این کسب و کار ها در مسیر قوانین فعلی است بدین منظور استارت آپ مورد نظر با توجه به شرایط فعلی بازار بیمه و تاکید مقامات نظارتی مورد بررسی قرار می گیرد.

نکته ابهام برانگیز در خصوص شرکت بیمه دات کام در قدم اول رخ می نماید، در حالی این شرکت در سایت رسمی خود از دو آرم نماد اعتماد الکترونیکی و نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال استفاده کرده اما با یک نگاه گذرا مشخص خواهد شد که این دو آرم صرفا یک تصویر می باشد ؛ چرا که قاعدتا اگر بر روی این آرم ها کلیک شود باید کلیه اطلاعات مربوط به اخذ تاییدیه مرکز توسعه تجارت الکترونیک و  وزارت فرهنگ و ارشاد ظاهر گردد که با بک کلیک روی این تصاویر مشخص خواهد شد که این دو ارم صرفا یک تصویر جعلی است.

نکته ابهام برانگیز دیگری که در خصوص فعالیت این شرکت اینترنتی قابل تامل به نظر می رسد ان است که  با مشارکت و نظارت کارگزار رسمی بیمه مرکزی  فعالیت این کسب و کار انجام می شود ولی در هیچ جای سایت به نامی از مجوز کارگزار و یا کد آن اشاره نشده است.


 
از ابهام در هویت این سایت که بگذریم خرید ازین شرکت جالب توجه خواهد بود برای مثال خرید یک فقره بیمه نامه ثالث از مثلا بیمه ایران را انتخاب می کنیم.

اما آنچه که در اینجا بر ابهامات نحوه فعالیت این استارت آپ بیمه ای می افزاید نحوه احراز هویت بیمه گزار است که ارتباط مستقیم با مبحث مهم امنیت اطلاعات و هویت افراد دارد با مراجعه به این سایت و طی مراحل جهت خرید بیمه نامه و انتخاب بیمه گر در مرحله ی وارد کردن اطلاعات مشتری کاملا مشخص می شود که این سایت به هیچ کدام از سامانه های مخصوص احراز هویت در کشور متصل نبوده همانطور که در تصویر بالا مشخص می شود معلوم نیست این اطلاعات توسط کدام نهاد در اختیار این شرکت قرار می گیرد چرا که حتی با وارد کردن اسامی غیر واقعی با آلارمی از سوی این سایت روبرو نخواهیم شد.

لازم بذکر است ، سامانه نظارت و هدایت الکتروینکی یا همان سنهاب  با هدف تمرکز و پالایش داده های بیمه ای جهت استفاده شرکتهای بیمه شکل گرفت و زیر ساختهایش توسعه یافت در این راستا اتصال کسب و کارهای بیمه ای به این سامانه به جهت حفظ حقوق بیمه گزاران و دسترسی ذینفعان به اطلاعات سالم  اهمیت دارد این در حالی است که شرکت اینترنتی موسوم به  بیمه دات کام به سامانه سنهاب متصل نیست ولی پیامی مشکوک مبنی بر عدم پاسخ گویی سنهاب میدهد که برای بیمه گزاران تداعی سایت قانون مند را دارد!

پس از ادامه مراحل خرید بیمه نامه و گذراندن مرحله تحویل بیمه نامه در این مرحله از شماره ۳۰۰۰۸۵۵۰۰ پیامک می آید و به مرحله پرداخت حق بیمه نزدیک می شویم.

در این مرحله اساسا باید با انتخاب آیکونهای موجود به درگاه پرداخت الکترونیکی برسیم که متصل به حساب اصلی شرکت بیمه مورد نظر (که در اینجا به طور مثال ایران است) برسیم اما به جای درگاه بیمه ایران  شاهد باز شدن درگاه آریا پرداز رایکا هستیم.
 
این امر در حالی است که طبق اصول بیمه گری و با توجه به تاکید مقام نظارت بیمه ای فروش و عرضه انواع بیمه توسط شرکت‌هایIT معروف به استارت آپ‌ها مورد تأیید بیمه‌مرکزی نیست ضمن اینکه هیچ گونه تراکنش مالی توسط این شرکتها نباید صورت گیرد و انتقال پول به شرکت بیمه باید انجام شود.

درگاه آریا پرداز رایکا و نقاط ابهام برانگیز
از طرف دیگر نقطه ابهام برانگیز درگاه آریا پرداز رایکا است که با یک سرچ ساده در اینترنت مشخص خواهد شد که پشت پرده آن چه کسانی هستند.

پشت پرده شرکت آریا پرداز رایکا  شرکت معروف انیاک است که بعد از لو رفتن اطلاعات شخصی ۵ میلیون کاربر بانکی و لغو مجوز پی اس پی همچنان به دنبال راه نفوذ در بازار است و دامین بیمه دات کام نیز بنام ناصر حجازیان  مالک انیاک است


اگر چه توقف فعالیتهای این شرکت پی اس پی در حدود شش سال گذشته با حاشیه های بسیاری همراه بود اما این شرکت کماکان درگیر مسایل امنیتی است و بانک مرکزی همچنان اجازه فعالیت به این شرکت در قالب پی اس پی را نداده است اگر چه فعالیتهای دیگری درقالب دیگر خدمات پرداخت دارد.

سوال اینجاست که با توجه به پیچیدگی عملیات بیمه ای و اهمیت حفظ محرمانگی اطلاعات این گروه با چه مجوزی وارد فعالیت بیمه گری شده اند و آیا تضمینی وجود خواهد داشت که داستان شش سال پیش دوباره تکرار نشود؟

البته اگر از فعالیت این گروه ، با فرض اینکه این حق برای انها وجود دارد که درشاخه های مختلف کسب و کار فعالیت کنند،  بگذریم ؛ اما چرا اصول مد نظر بیمه مرکزی در خصوص عدم ورود به فروش بیمه نامه و صرفا بازار یابی دیجیتال از سوی انها رعایت نشده است.

با اندکی جستجو و بررسی سوابق گوگل می بینید سایت بیمه دات کام در عرض ۲ سال گذشته  سه صاحب عوض کرده که آدرس فیزیکی همه مشترک بوده ولی مالکیت ابتدا بنام  شرکت تجارت الکترونیک امید آفرین ایرانیان بوده که از  خرداد ۹۵  بنام  شرکت تجارت الکترونیک امید آفرین فردا تغییر کرد و در شهریور ۹۶ با نام شرکت آریا پرداز رایکا  وارد فعالیت شده است.

ضمن اینکه در سایت این شرکت صراحتا عنوان شده که تحت نظارت بیمه مرکزی است که این سوال ایجاد می شود که ایا بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه ای که با این سامانه همکاری دارند از نحوه فعالیتهای این شرکت اگاهی دارد؟

در مورد بازاریابی آنلاین محصولات بیمه‌ای لازم به ذکر است که بر اساس ماده ۶۶ قانون تأسیس بیمه‌مرکزی ایران و بیمه‌گری عرضه بیمه صرفاً توسط موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است که تغییری در این خصوص در قانون مذکور و سیاست‌های بیمه‌مرکزی صورت نگرفته است و بازاریابان اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و صرفاً در امر بازاریابی برای موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه می‌توانند فعالیت نمایند .

منبع : ریسک نیوز

پایگاه جامع اطلاعات بیمه(اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *