نوآوری در بیمه: آیا آرزوی نوآوری در بازار بیمه تحقق خواهد یافت(قسمت اول)

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

دو سه شب پیش در گروه تلگرامی مدیران صنعت بیمه کشور سوالی مبنی بر:,, علت عدم استقبال از تولید بیمه نامه ها و روش های نوین خدمات دهی در صنعت بیمه,, را مطرح نمودم که طبق روال معمول و پیش بینی شده بر اساس تجربیات گذشته ,به جز سه الی چهار نفر از همکاران محترم سایر دوستان ترجیح دادند سکوت کنند و چیزی ننویسند و خواننده مطالب و پاسخ ها باشند.!!!!!
اما دوستان عزیزی هم که مطالبی را نوشتند بعلت آشنایی جامع با مشکلات صنعت بیمه دارند,به مطالب جالب و قابل توجه ای در این حوزه پرداختند .که از میان پاسخ های همین دوستان نیز میتوان چند عامل اساسی از این مشکل را دریافت و به تحلیل پرداخت .در چندین یادداشت سعی میشود نسبت به این عوامل مطالبی نوشته شود.
-اولین و مهمترین عامل

فقدان انگیزه :

یکی از مهمترین دلایل عدم نوآوری در پوشش ها و روش های بازاریابی در بازار بیمه ,فقدان انگیزه لازم در نزد مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه و نیز انفصال بین شبکه فروش با بدنه شرکت های بیمه است که موجب بوجود نیامدن درک مشترک و تلاشهای بازاریابی یکپارچه در تولید و عرضه خدمات نوین بیمه در جامعه بیمه گذاران بازار هدف میگردد.
توضیح بیشتر اینکه :

محصولات و یا روشهای جدید عرضه خدمات بیمه ,به دو روش شناسایی و اجرایی میگرددند :

۱-یک فرد یا یک موسسه استارتاپ با کشف نیازها و خواسته جدیدی در نزد مجموعه ای از بیمه گذاران یک بازار هدف دست مییابد و اقدام به طراحی یک محصول جدید بیمه ای نموده و برای اجرا و عرضه آن به شرکت های بیمه مراجعه میکند و با توافق و انعقاد قرارداد این امر محقق میشود.

۲-یک کارشناس یا کارشناسانی از یک شرکت بیمه با مطالعات تطبیقی در مییابند که محصولی در خارج از کشور عرضه میشود که در صورت بومی سازی ,در بازار بیمه کشورمان کشش فروش مناسبی دارد.

در هر دو روش ,مهمترین عاملی که موجب تولید و عرضه یک محصول جدید بیمه ای خواهد شد ,,انگیزه ,, داشتن یا نداشتن مدیران و کارکنان شرکت های بیمه در مشارکت و نوآوری میباشد .
در صورت وجود انگیزه این نوآوری محقق و موفق خواهد شد و در صورت عدم وجود انگیزه هرگز نوآوری در بازاربیمه رخ نخواهد داد.

یکی از مشکلات فعلی بازار بیمه کشورمان اینست , که سالهاست محصولات قبلی با روشهای نوین تبلیغ و تلاش به عرضه آنها میشود و هیچ نوع محصول جدیدی عرضه نشده است.
بدلیل عدم حمایت و تعیین پاداش برای مدیران و کارکنانی که علاقمند به نوآوری هستند و تشویق آنان که موجب پیشرفت و توسعه صنعت و بازار بیمه می گردد نوآوری در بازار بیمه تعطیل شده است.

اگر خدای ناکرده اشتباهی هم در پیش بینی و محاسبه استقبال از محصول جدید یا در اندازه بازار یا میزان ضریب خسارت صورت پذیرد ,تنبیهات مشهود و نامشهود مدیر یا کارشناس مبتکر یا مبدع طرح جدید هم جای خود را دارد.!!!!

این عوامل و نبود نظام پاداش و تقدیر در نوآوری و تعیین نشدن بودجه مطالعاتی ,راه اندازی ,آموزش و تبلیغات بیمه نامه های جدید موجب گردیده که کارشناسان و حتی اعضای شبکه توزیع خدمات بیمه که از استعداد نو آوری و مشارکت در توزیع محصولات جدید برخوردارند نیزاز رفتن به مسیر نوآوری اجتناب کنند.

چگونه انگیزه نوآوری در صنعت بیمه ایجاد میشود ؟

پاسخ به این سوال اساسی میتواند گام اول در نوآوری محصول محسوب و با طرح سوالات پیوستار موانع نوآوری محصول و روشهای اجرا در بازار بیمه را شناسایی و بر طرف نمود….

سه شنبه:۱۳۹۶/۰۹/۰۵

 




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *