بیمه : خلق زنجیره ارزش در خدمات بیمه های بازرگانی

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

تجربه ثابت نموده است اگر یک کتابی با موضوع اجتماعی را به چند نفر بدهید تا بخوانند و سپس از آنها بخواهید تا برداشت خویش از مطالب کتاب و منظور نویسنده را از منظر خود بیان نمایند ,بدون شک متوجه تفاوتهای برداشت مفاهیم از سوی مطالعه کنندگان از خواندن یک کتاب مشترک خواهید شد.
منظورم از بیان این مقدمه اینست که بگویم در امور کسب و کار و فرآیندهای شغلی هم برداشت های افراد در امور اجرایی بایکدیگر بسیار متفاوت و متغیراست .

بدیهی است مدیران و کارشناسان شرکت هایی که با مفاهیم و رویکردهای جدید مدیریتی و تحولات فضای کسب و کار آشنا هستند با آن دسته از مدیران و کارشناسانی که فاقد مطالعه و نسبت به تغییرات روند فعالیت مشاغل و صنایع بیگانه و ناآشنا هستند تفاوتهای اساسی در نحوه گفتار و رفتار سازمانی این دو گروه وجود دارد.

پس از این مقدمه ,به این نکته اشاره مینمایم که اگر سیر تحول فضای کسب و کار و مشاغل مختلف را از دوران قبل از انقلاب صنعتی در قرن هجدهم میلادی تا کنون در اروپا و نیز سیر تحول فضای کسب و کار و مشاغل در کشورمان از دوران صفویان تا به امروز را مطالعه نماییم بوضوح تغییرات مستمر و بهبود شرایط و فضای کسب و کار را مشاهده مینماییم .

البته عوامل مختلفی همچون:

۱-تحولات اجتماعی و تغییر نظامات شغلی در جوامع انسانی
۲-تغییرات نظام آموزشی از سبک های سنتی به نظام های آموزشی نوین و سیر تحول و تکامل شیوه های آموزش از سطوح مدارس تا آموزش عالی و نیز پابه عرصه گذاشتن سیستم آموزش فنی و حرفه ای و سیستم آموزش عالی ,,دوآل ,,در کشورهای توسعه یافته در راستای پیاده سازی و گسترش آموزش های نظری و عملی بطور توام در راستای توسعه و بهبود فضای کسب و کار
۳-رشد میزان سرمایه ها در کشورهای صنعتی و به تناسب کمتر در کشورهای در حال توسعه
۴- رشد مستمر تکنو لوژی در طی دوقرن گذشته
۵-رشد روز افزون دانش بشری و اطلاعات عمومی همه افراد جوامع بشری به دلیل حضور رسانه های جمعی فراگیر و تکنولوژی ITو شبکه جهانی اینترنت
( در واقع همان دهکده جهانی مک لوهان )
۶-و ……

همه و همه موجبات بوجود آمدن تغییرات اجتماعی ,فرهنگی ,اقتصادی در جوامع بشری گردیده و این تغییرات به شدت بر فضای کسب و کار ها اثر گذار هستند و در بسیاری از مواقع این تحولات موجب از بین رفتن و محو شدن فلسفه وجودی بسیاری از مشاغل و حرفه ها شده اند و در دوره های مختلف زمانی موجب تولد و فعالیت مشاغل جدید میگرددند و در سایر موارد مشاغلی که ضرورت وجود خدمات آنها ,مانع از حذف آنها میباشد و بااصطلاح منحنی عمر بسیار طولانی دارند , بناچار مشمول تحول و ارتقا مستمر هستند و بازدهی مطلوب و مناسب آنها منوط به نوآوری و به روز شدن است.
از جمله مشاغلی که نیاز به بروز شدن و تغییرات مستمر در آن به شدت همگام با تغییرات کمی و کیفی در مشاغل دیگر و تحولات اقتصادی و تکنولوژیکی در جوامع بشری دارد صنعت بیمه های بازرگانی میباشد .

این تحولات مورد لزوم و سیر تکامل صنعت بیمه در پاسخ گویی به نیازهای مردم ,بنگاههای اقتصادی و برنامه های توسعه دولت ها شامل چه نکات و مواردی میگردد.؟؟؟!!!
در دنیای تجارت امروز ,شرکت های بیمه پیشقراول در بازار دیگر فقط از فعالیت محض فروش بیمه نامه و پرداخت خسارتهای احتمالی خارج شده اند و نه تنها خدمات پس از فروش را در بالاترین سطح کیفی برای مشتریان تامین میکنند بلکه پا را فراتر از این مرحله گذاشته اند و خود را بعنوان شرکای تجاری بیمه گذاران دانسته و با تشکیل تیم های مشاوره مدیریتی و اقتصادی ,همواره نیازهای مشاوره ای بیمه گذاران در راستای بهبود مستمر کسب و کار آنها را تامین میکنند.
در واقع شرکت های بیمه توانمند ,حفظ توانایی و توانگری بیمه گذاران خویش و پایه گذاری یک همکاری استراتژیک را در اهداف بازرگانی خویش قرارداده اند و بدین ترتیب استحکام و تداوم زندگی اقتصادی مشتریان را تداوم زندگی اقتصادی خویش میدانند.
آنها بدین ترتیب اصل ,,برنده -برنده ,,را در صحنه عمل پیاده سازی میکنند.

خلق زنجیره ارزش در چنین شرکت هایی در حقیقت با پیاده سازی قاعده ,,پاراتو,, به بهترین وجه خود تجلی مییابد .

اکنون وقت پرسیدن یک سوال از همکاران بیمه ای میباشد ؟بنظر شما شرکت های بیمه کشورمان در چند سال بعد به این بلوغ تجاری خواهند رسید !!!!!؟؟؟؟؟

پنج شنبه :96/10/14




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *