مسئولیت های اجتماعی بیمه های بازرگانی

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

همه افرادو کسانی که در یک جامعه زندگی میکنند و یا تابعیت یک کشور را دارند علاوه بر مسئولیت شغلی خویش دارای مسئولیت اجتماعی نیز میباشند .

از منظر قوانین تجارت و بیمه فعالیت بیمه گری یک فعالیت بازرگانی و انتفاعی است که سرمایه گذاران وسهامداران با هدف کسب سود وارد عرصه این رشته شغلی میگرددند و شرکت های بیمه بازرگانی همچون سایر شرکت های تجاری بدنبال کسب انتفاع از سرمایه گذاریها و فعالیت خویش هستند .
نگاه به موضوع تا اینجا دارای هیچ مناقشه ای نیست ،اما وقتی وظایف و تکالیفی که در قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری و قانون جدید بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری زمینی برای بیمه های بازرگانی تعیین شده را مطالعه میکنیم ،مشاهده میگردد که نقش و تکالیف صنعت بیمه در ایران در برخی از ریسک ها بعلت گستردگی و بالا بودن شدت و تواتر (فراوانی) خسارتهای مالی و جانی که تعداد زیادی از جمعیت را دچار زیان میکند ماهیت فعالیت بیمه های بازرگانی را از ریسک های تجاری به ریسک های اجتماعی تبدیل میکند .

در زمان تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث خودرو ،انجمن کارشناسان صنعت بیمه ،بر اساس باور کارشناسان خویش در اینکه ریسک تصادفات رانندگی در ایران در سالهای اخیر بعلت گستردگی بالا ماهیت اجتماعی دارد و نه بازرگانی طی تماس با مجلس شورای اسلامی و کارشناسان دولت با ارایه پیشنهاد مدیریت پرتفوی ثالث خودرو توسط شرکت سهامی بیمه ایران ،نقش اجتماعی صنعت بیمه در این پرتفوی را غالب تر از نقش بازرگانی اعلام و خوشبختانه در قانون جدید این رویکرد تحقق و در مفاد قانون متجلی گردید.

اکنون در قبال ریسک های زلزله ،آتش سوزی ،سیل ،بارش برف سنگین،سرمازدگی و پوشش های حمایتی از مخاطرات مدیریتی و مالی حوزه اشتغال و کارآفرینی و پشتیبانی قاطع از تولیدات ملی ،نقش مسولیت های اجتماعی صنعت بیمه بازرگانی بسیار فراتر وپررنگ تر از نقش تجاری فعالیت آن است و لذا در این برهه حساس از شرایط پر تحول اجتماعی و اقتصادی کشور که بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ و کلیه خانوارهای ایرانی در شهر و روستا نیازمند برخوردار بودن ازحمایتهای جامع در مقابل ریسک های حوادث طبیعی و مدیریتی و مالی هستند ،از بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه و از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار میرود در راستای تعمیم خدمات بیمه و تحت پوشش قرار دادن عامه بیمه گذاران ایرانی در اقصی نقاط کشور، اقدام وسیع توام با حمایت های لازم مالی و معنوی از سوی مسولین ارشد و مدیران میانی کشور در سازمانهای ذی مدخل از اجرای چنین برنامه اصولی ,,حمایت گسترده ملی ,, صورت پذیرد.

در ریسک های مورد اشاره ،وظایف و مسئولیت های اجتماعی صنعت بیمه مبسوط تر از تکالیف حرفه ای متصوره محدود و با رویکرد سنتی فعلی میباشد.در کشوری که چندین دهه در آن صنعت بیمه فعالیت دارد تحت هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که مردم در مقابله با نتایج زیانبار خسارتها تنها و بدون حامی باشند و بلافاصله توسط موسسات بیمه روال زندگی آنها پس از وقوع حوادث و خسارتها به شرایط قبل و روال عادی و متعارف برنگردد!!!!!؟؟؟؟؟

دوشنبه :۱۰ /۲ /۱۳۹۷

 منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

 

بازگشت به صفحه 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *