علم بهتراست یا ثروت

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

(این یادداشت به پاس احترام به معلمین عزیز در هفته معلم نوشته شده که خاطرات کلاسهای شیرین آنها هرگز فراموش نمیشود .)

تقریبا اکثریت نسبی دانش آموزان ایرانی یکبار در یکی از کلاسهای انشا موضوع علم بهتر است یا ثروت را نوشته و خوانده اند .

در سالهایی که نسل هم سن و سال نگارنده در مقطع ابتدایی و راهنمایی درس میخواندیم سه ,الی چهار بار حداقل نوشتن این موضوع انشا از سوی معلمین به ما تکلیف شد.

یادم هست که نود و نه درصد هم کلاسی ها ,علم را بر ثروت ترجیح و در وصف علم چه نکات جالبی که نمیگفتند !!!!!

سالها گذشت ,در یکی از واحدهای درسی دانشگاه مبحثی بود که کاملا با موضوع ,,علم بهتر است یا ثروت ,, تطابق موضوعی البته با قدری تفاوت تحلیلی داشت.

از آنجاییکه سالهای تحصیل دانشگاه نگارنده همزمان با کارو فعالیت شغلی بود ،بسیاری از تجربیات حرفه ای را باخود در دانشگاه به همراه داشتم که همین عامل کلاس درس ,,بهره وری ,, و بسیاری از واحدها را برایم با مفهومتر مینمود.

خصوصا ویژگیهای شخصیتی و دانش استاد مدرس درس بهره وری که از با معلومات ترین و با مطالعه ترین اساتید دانشکده بود .آرام ،مودب و به ابهامات درسی همیشه با متانت و حوصله پاسخ میداد.

در این واحد درسی به جزییات تصمیم گیری سازمانهای صنعتی در مورد طراحی و تولید محصولات با نگرش ایجاد حداکثر ارزش افزوده پرداخته میشد .

در یکی از درسهای این واحد ،مهمترین تفاوتهای اساسی بین کشورهای صنعتی و توسعه نیافته را در برخوردار بودن یا نبودن از دو عامل میدانست :
۱-داشتن ایده

۲-داشتن سرمایه

کشورهایی که ایده (در واقع همان علم ) و سرمایه (در واقع همان ثروت) را داشتند توانستند از عقب ماندگی و توسعه نیافتگی گذرکنند و به رشد و پیشرفت برسند اما کشورهایی که یکی از این دو عامل یا هردو را نداشتند نتوانستند از مرحله توسعه نیافتگی گذر کنند .

در واقع در این واحد درسی بر این نکته تاکید داشت که رسیدن به توسعه ملی و سازمانی به علم و ثروت به مفهوم (سرمایه) بطور همزمان نیاز دارد .

البته در همان جلسات درسی مربوط به این موضوع بحثی منطقی بین استاد و دانشجویان مطرح گردید که چه تفاوتهایی بین توسعه فردی و توسعه اجتماعی وجود دارد !؟

نکته قابل توجه در پاسخ استاد این بود که بین دانش فردی با سطح علمی مورد نیاز برای توسعه فراگیر در یک جامعه تفاوتهای معنی داری وجود دارد، اما جامعه ای علم محور است که به توسعه متوازن دانش فردی همه افراد و یا حداقل نسل جوان و میانسال برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بهمراه سرمایه کافی برای اشتغال زایی و تولید کالاها و خدمات اقدام نماید .

در هر حال ،استاد این درس به طور دقیق و موشکافانه به تبیین اشتراکات و افتراقات بین دو مقوله ,,علم و ثروت فردی,, و ,,ایده و سرمایه ,, اجتماعی ملی که نتیجه گیری آن توسعه فردی و توسعه اجتماعی را همانند یک سیکل متصل و دوار بهم پیوستار تشبیه میکرد که یکی بدون دیگری مفهوم نخواهد داشت.

سبک برخورد این استاد در ارایه درس و تحلیل هر مبحث مبتنی بر ارتباط دو سویه و شیوه تعاملی دانشجو یان و استاد استوار بود که ماندگاری محتوای مباحث کلاس درس ایشان را در ذهن دانشجویان سبب میشد .
تجربیات سالهای بعد نشان داد که ,,علم و ثروت و ایده و سرمایه ,, وقتی نسبت به هم قابل سنجش و مقایسه هستند که در خدمت توسعه و پیشرفت فرد و جامعه بطور توام قرار گیرند .

پنج شنبه :۱۳ /۲ /۱۳۹۷

 منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

 

بازگشت به صفحه 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *