چرا ریسک ورشکستگی بنگاههای کوچک اقتصادی در ایران بالاست ؟

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

سالهاست برای تردد در داخل شهر از خودرو شخصی استفاده نمیکنم و با وسایل عمومی رفت و آمد میکنم .

گاهی برای رفتن یک مسیر یا تردد از یک مبدا تا یک مقصد مشخص با خودروهای مسافر بر شخصی یا اسنپ طی طریق مینمایم .

برخی از رانندگان از اینکه شغل ایشان مسافر کشی نبوده و نیست و قبلا کارگاه یا شرکت کوچکی داشته اند که ورشکست شده اند و بناچار برای گذرانیدن امورزندگی و تامین هزینه ها موقتا به این کار مشغول هستند ،سخن میگویند .

دلایل مختلفی را برای علت ورشکستگی عنوان میکنند:
-ورود کالاهای چینی ارزان
-بالا رفتن قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگران و بیمه و مالیات و…
-بالا بودن قیمت خرید مکان تجاری و تولید و یا رهن و اجاره آنها
-پایین بودن سرمایه و گردش کند سرمایه در تولید در طول یکسال که موجب کاهش بهره وری میشود.
-پایین بودن قدرت خرید مصرف کنندگان و کشش خرید پایین کالاها و خدمات
-ناقص بودن زنجیره تولید و ضعف فرهنگ کار گروهی و عدم موفقیت ایرانی ها در تشکیل خوشه های اقتصادی همگرا
-مهارت پایین مدیریتی و به روز نبودن افکار و طرحهای تولید متناسب رقابت با تولیدات خارجی مد روز

-فقدان حمایت لازم و بایسته مشاوره ای ،اداری و تسهیلاتی دولت از بنگاههای کوچک .
-و ……
همه این دلایل و دیگر دلایلی که به لحاظ رعایت اختصار از بیان آنها خودداری میگردد از جمله عوامل ورشکستگی بنگاههای کوچک تولیدی و خدماتی در ایران هستند .

در حقیقت شنیدن سخنان و درد دل های کسانی که در عرصه تولید واحدهای کوچک کار میکنند و یا بعلت ورشکستگی یا عدم توجیه اقتصادی از ادامه فعالیت ممانعت یا خودداری کرده اند میتواند برای سازمانها وکارشناسان ذیربط حوزه تولید ایرانی و اشتغال زایی زوایای مختلف و معایب مانع تداوم فعالیت و رشد این بخش را فراهم سازد .

اما نگارنده بعنوان یکی از شهروندان این کشور که سالهاست در زمینه ریسک های کارآفرینان و خود اشتغالات فعالیت مینمایم بر این باورم که علاوه بر مطالب فوق ”’اصولا ضعف کار گروهی و پایین بودن سطح مطالعات و مهارت و کافی نبودن منابع آموزشی جامع مشاغل مختلف و نیز عدم درک مفاهیم و ایده های مناسب مطرح شده از سوی استارتاپ ها و کارآفرینان و…”’ از عوامل اصلی عدم موفقیت بنگاههای خرد اقتصادی در کشور و نتیجتا دهها مشکل ایجاد شده اقتصادی سطح کلان است.

در واقع فقط نمیتوان با انتظار از دولت و مجلس دل به وقوع معجزه بست ، بلکه همچون گذشته اقتصاد ایران خصوصا در عصر صفویه که گروههای خانوادگی و عشیره ای خوشه های تولیدی و تجاری کسب و کار را ایجاد و تولیدات ایرانی از طریق تجار به مناطق دیگر خاورمیانه و اروپا صادر میشد و به تولید ثروت عظیم ملی منتهی میگردید.

اکنون نیز خانواده ها ،انجمن های مردم نهاد کسب و کار ،شوراهای اسلامی شهر و روستا ،سازمان فنی و حرفه ای کشور و… کلیه نهادهای مرتبط با حوزه اشتغال و تولید ایرانی حسب وظیفه ملی و مسولیت های اجتماعی خویش لازمست در ترویج فرهنگ کار گروهی و ارتقا آموزش های مهارتی به منظور حمایت از واحدهای کوچک اقتصادی مشارکت نمایند و در حصول موفقیت یکدیگر در حوزه افزایش میزان اشتغال و رشد تولیدات ملی و افزایش درآمد خانوارها مساعدت نمایند.

جمعه :۱۱ /۳ /۱۳۹۷

این مطلب رو هم از دست ندید: 

بیمه و اطمینان سازی راهبردی فردی و اجتماعی 

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *