ارزیابی خسارتهای ساختمانها بعد از وقوع زلزله

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

روز گذشته همایشی به همت انجمن ارزیابان خسارت بیمه تحت عنوان فوق برگزار گردید .
اعضای این انجمن تلاش وافری برای برگزاری هرچه بهتر و غنی تر محتوای مباحث مطروحه مصروف نموده بودند که جای تبریک و خسته نباشید به این همکاران محترم وجود دارد .

توفیق داشتم تا در بخش اول این همایش حضور داشته باشم و از مطالب مطروحه استفاده نمایم . مباحث مطروحه سه سخنران اول بطور کلی حول دو محور بود:

الف)انتظارات صنفی ارزیابان خسارت بیمه ای :

۱-سالهاست که از اعطا پروانه و مجوز فعالیت به اشخاص حقیقی و حقوقی بعنوان ارزیاب میگذرد ،اما متاسفانه تاکنون بسیاری از شرکت های بیمه از دعوت به همکاری و برون سپاری امور ارزیابی خسارتهای بیمه ای بطور کامل در کلیه رشته ها به ارزیابان مستقل خودداری مینمایند و کماکان بر تداوم سیاست انجام این امور توسط کارشناسان استخدامی شرکت های بیمه اصرار دارند,که این موضوع کاملا مغایر با اهداف نهاد ناظر و عرف جاری در صنعت بیمه در سطح دنیا میباشد.
 زیرا بلحاظ حقوقی و اصل مغایرت منافع ،بیمه گران و بیمه گذاران دو شخصیت مستقل هستند که رعایت حقوق طرفین الزامی است و دوران اینکه شرکت بیمه همه امور مربوط به اجرای قراردادهای بیمه را راسا بعنوان یکطرف قرارداد، تصمیم گیری و تعیین تکلیف کند گذشته و در مورد ارزیابی سلامت و خسارت ضروری است ،کارشناسان مستقل برای حفظ حقوق بیمه گذاران در صحنه اجرایی حضور فعال و بیطرفانه داشته باشند .

این مطلب رو هم از دست ندید: 

نتیجه مطالعات و طرح ریزی تامین پوشش زلزله از سوی صنعت بیمه تاکنون چه بوده !؟

 

پیام همایش دیروز در این بخش این بود که از بیمه مرکزی ایران انتظار میرود همانطوریکه بر اساس ضرورت و اهمیت تفکیک وظایف ،نهاد ارزیابی خسارت را در صنعت بیمه پایه گذاری نمود ،اکنون به شرکت های بیمه تکلیف بر برون سپاری ارزیابی خسارتها بر اساس نرخهای عادلانه ارایه خدمات مبادرت نماید .!!!!!

ب)بخش دوم سخنان مطروحه،
حول محور آمار میزان صدور بیمه نامه های صادره رشته آتش سوزی و خطرات تبعی در کشور و موانع تعمیم آن بود و اینکه از سوی سخنرانان محترم به [ قانون صندوق بیمه بلایای طبیعی ]اشاره گردید ،البته بدون اینکه به پنج ایراد اساسی وارده به این لایحه تصویبی مجلس شورای اسلامی از سوی شورای محترم نگهبان اشاره گردد.

بعنوان یک ایرانی که همواره پیرامون موضوعات ریسک و بیمه مطالعه دارم ،همچون بسیاری از کارشناسان این حوزه سوال اساسی بنده از مدیران ارشد دولت محترم و صنعت بیمه اینست :

با توجه به وظایف محوله در قانون تاسیس صندوق حوادث طبیعی ساختمانها و قانون تاسیس سازمان ستاد بحران کشور و قانون تنظیم مقررات مالی دولت ،که کلیه امور مدیریتی و اجرایی عملیات صندوق به بیمه مرکزی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران واگذار گردیده و نهایتا منابع دولت بعنوان ,,اتکایی ,, پشتیبان بیمه پایه محسوب میگردد ،چه نیازی به نهاد سازی جدید و عدم تحرک در ترویج این خدمات ضروری ،در این زمینه وجود دارد !؟

قرار صادره اخیر دادستانی محترم تهران در مورد اعلام مقصران حادثه ساختمان پلاسکو ومشخصا ذکر نام بیمه مرکزی ایران بعنوان یکی از مقصران در حادثه !؟!؟!؟ ،نشان داد که از منظر حقوقی و توقف انجام تکالیف قانونی ،تامین پوشش های جامع بیمه ای از وظایف ذاتی بیمه مرکزی ایران است و لذا هرگونه قصور و سهل انگاری به هر علت !؟ در تعمیم و تامین پوششهای بیمه ای مورد نیاز بیمه گذاران در کشور با توجه به تکالیف مقرره قانونی بر عهده بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه تحت نظارت نهاد ناظر است .!!!!!؟؟؟؟؟
پس هیچ استدلال و ابراز دلایل انتظاری برای تشکیل صندوق و متولی بودن آن به لحاظ پتانسیل ریسک های مختلف در کشور توجیه قانونی و منطقی ندارد!!!!!
از کلیه انجمن های کارشناسی و صنفی بیمه گری و سندیکای بیمه گران انتظار میرود در برگزاری هرچه بیشتر اینگونه همایش ها و طرح متمرکز و تخصصی موضوعات و محتوای مطالب قابل ارایه ،همت و جهد بیشتر نمایند .

این مطلب رو هم از دست ندید: 

چرا فرهنگ کارگروهی در ایران ضعیف است؟

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *