بررسی راهکارهای توسعه بیمه های عمر انفرادی در کشور(قسمت دوم)

مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

پوشش های تکمیلی

پوشش تکمیلی فوت بیمه شده براثرحادثه
در این حالت در صورت فوت بیمه شده در اثرحادثه ، سرمایه فوت بیمه عمر و پس انداز می تواند به   ۲یا  ۳یا ۴  برابر افزایش یابد.

پوشش تکمیلی معافیت از پرداخت حق بیمه در اثر از کارافتادگی
پوشش از کارافتادگی دائم و کامل در اثرحادثه ،  نیز به عنوان خطر تبعی ارائه  می گردد.  در این صورت هر گاه  بیمه شده بطور کامل  در اثر  حادثه (یا در برخی مواردبیماری)‌ از کار افتاده شود ،‌ بیمه گر ،‌ بیمه گزار را  از ادامه پرداخت حق بیمه تا زمانی که ازکارافتادگی ادامه دارد ، معاف خواهد نمود.

پوشش بیمه بیماری های صعب العلاج
در این حالت بیمه شده در برابر پنج بیماری( سکته قلبی ، سکته مغزی ، سرطان ، پیونداعضاءو عمل جراحی کرونر وقلب باز) بیمه می شود که در صورت ابتلا به هرکدام از این بیماری ها سرمایه مورد توافق در بیمه نامه (‌به نام سرمایه امراض )را ‌،  به صورت یکجا دریافت خواهد نمود . بنابراین اگر بیمه شده در اثر این پنج بیماری مشخص فوت نماید ذینفع بیمه نامه سرمایه بیمه عمر و پس اندازی را بعلاوه سرمایه امراض دریافت خواهد نمود.
ازانواع بیمه های مختلط  که به منظور جلب نظر مشتریان موارد استفاده از بیمه نامه یا استفاده کنندگان آن  در عنوان اصلی قید شده است ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
ü    بیمه عمر تامین آتیه فرزندان
ü    بیمه چتر سفید ( بیمه تامین مخارج فوت )
ü    ‌بیمه تامین جهیزیه
ü    بیمه مهریه

 

این مطلب رو هم از دست ندید: 

مدل ASAP در برخورد با مشتریان عصبانی

هرچند این بیمه نامه ها جذابیتهای بسیاری دارند ولی متقاعد کردن بیمه گزار برای پرداخت حق بیمه در طول دوره های بلند مدت برای بیمه گر وشبکه فروش آن بسیار زمان گیر است(در شرایط فرهنگی حال)زیرا علاوه بر ایجاد انگیزه برای بیمه گزار و پی گیری در پرداخت حق بیمه ها تفاوت نوع سرمایه گذاری در ابتدا باید برای بیمه گزار شفاف نبوده و نرخ فزاینده تورم ارزش سرمایه گذاری این بیمه نامه ها را بلااثر می کندوبه علت صرف مدت زمان زیاد تا حصول نتیجه نهایی برای بیمه گزار امکان درج در بسته های بیمه ای وجود ندارد.

۲-انتخاب بیمه نامه مناسب جهت درج در یک بسته بیمه ای:
با عنایت به توضیحات فوق الذکر و تفاوت میان رشته ها،تنها رشته ای که قابلیت درج در یک بسته بیمه ای را داردو امکان ارایه در طرح های مختلف یک بسته را دارد بیمه عمر زمانی (با مدت محدود)با سرمایه ثابت می باشد که به علت قابلیت صدور به صورت یکساله در هرنوع بسته بیمه ای ودر کنار هر رشته ای قابل ارایه می باشد،و از طرفی به علت عدم آگاهی عموم مردم با بیمه های عمر انفرادی {بیمه های گروهی توسط سازمانها و ارگانها جهت پرسنل ایشان صادر می گردد}این بیمه نامه می تواند سهم بسزایی در آشنایی مردم با بیمه های عمر داشته باشد.
به آن علت که به استثنای چند رشته خاص در کشور ایران سایر رشته ها با اقبال روبرو نیستند ابتدا باید شناخت عمومی از بیمه های زندگی ایجاد گردد که پس از شناخت عمومی و ارایه خدمات بیمه گران و نمایان شدن اثرات بیمه های زندگی و درک اثرات آن بر بیمه گزاران وابستگی صنعت به چند رشته از بین رفته و با شناخت بیمه گزاران از رشته ها ی زندگی تمایل به اخذ سایر پوششها نیز حاصل می شود و میتوان به رشد بیمه های زندگی امیدوار بود.
به نظر نویسنده یکی از عوامل تاثیر گذار در ترویج فرهنگ استفاده از بیمه های عمر،ترویج و ارایه بیمه های عمر انفرادی درکنار سایر رشته های بیمه ای که برای بیمه گزاران یا حالت اجباری داشته باشد(شخص ثالث)یا جذابیتی که بیمه گزار برای بدست آوردن آن تلاش می کند ولی به نتیجه نمیرسد(درمان تکمیلی)می باشد.

 

این مطلب رو هم از دست ندید: 

تمام مهارت هایی که مدیر خدمات مشتریان باید دارا باشد

۳-تعریف بسته بیمه ای (package policy):

بسته بیمه ای به بیمه نامه ای اطلاق می شودکه در قالب یک قرارداد دو یا چند رشته را تحت پوشش قرار می دهد.
علت اصلی ایجاد این بیمه نامه ها را در دو عامل می توان بررسی کرد:
۱-ماهیت بیمه نامه و خطرات تحت پوشش.
۲-طرح های بازاریابی جهت ارایه بهتر محصولات.
در این نوشتار حالت دوم یعنی علل بازاریابی و فروش محصولات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به طور عام هنگامی که تولید کننده ویا فروشنده هر کالا قصد فروش ویا ارایه خدمات خود را دارد که یا شناخت کافی از آن وجود ندارد یا مورد توجه خریدار نمی باشد سعی بر آن دارد کالای مذکور را درکنار کالای دیگر که یا مورد توجه خریدار است یا خریدار از آن کالا شناخت مثبتی دارد عرضه کند و به نحوی خریدار را تشویق به خرید کالا یا خدمات نماید.
صنعت بیمه  نیز از این قاعده مستثنی نیست زیرا بعضی از محصولات برای بیمه گزاران جذاب بوده ویا بیمه گزار به علت اجباری بودن تمایل به خرید ان دارد.
در صنعت بیمه ایران بیمه نامه شخص ثالث نمونه مثال بالا می باشد و همانطور که می دانید شبکه فروش غیر مستقیم صنعت بیمه نیز از این تاکتیک البته به صورت غیر حرفه ای  جهت فروش  سایر بیمه نامه های خود استفاده می کنند.
به عنوان مثال اگر فردی جهت خرید بیمه نامه شخص ثالث  به یکی از واحد های فروش غیر مستقیم شرکتهای بیمه مراجعه کند بیمه گزار اجبار به خرید بیمه نامه های دیگری مانند حوادث انفرادی ویا آتش سوزی منازل مسکونی می شود.
این عمل کاملاً غیر حرفه ای بوده تا جایی که اگر بیمه گزار تمایل به خرید بیمه نامه های جانبی نداشته باشد از ارایه سرویس به وی خودداری می گردد،این عمل تنها باعث عدم جذب بیمه گزاران می گردد،البته این گونه تخلفات را نباید به تنهایی به رفتار غیر حرفه ای شبکه فروش غیر مستقیم شرکتها نسبت داد زیرا از طرفی شرکت به نمایندگان خود تکلیف می کند که مقدار تولید حق بیمه خود را در رشته شخص ثالث کنترل کند و از طرفی واحد فروش، بازار سهل الورودی جز بیمه های خودرو نمی یابد واین گونه بیمه گزار را تحت فشار قرار می دهد، در صورتی که با ایجاد جذابیت برای بیمه گزاران از طریق بسته های بیمه ای امکان فروش سایر رشته ها بدون بروز رفتار غیر حرفه ای امکان پذیر است.
با در نظر داشتن توضیحات فوق این سوال در ذهن ایجاد می شودکه اگر رشته شخص ثالث در کنار سایر رشته ها در یک بسته بیمه ای ارزانتر و با تسهیلات ارایه شود و برای شبکه فروش غیر مستقیم کارمزد بیشتری در نظر گرفته شود آیا برای فروش سایر رشته هادر آن بسته بیمه ای بی تاثیر است؟/انجمن مجازی مدیران بیمه و ریسک-مجید حبیبی

 

این مطلب رو هم از دست ندید: 

چگونه مشتری ای که با رقیبمان رفته است را بازگردانیم

 پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *