نوشته های بیمه ای

چالش های شرکت های بیمه بازرگانی در پرتفوی بیمه درمان تکمیلی

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

✍ یادداشت روز :

روز گذشته به نقل از یکی از معاونان فنی یک شرکت بیمه ،از تصمیم به کاهش سهم بازار این شرکت در پرتفوی بیمه درمان تکمیلی به منظور اصلاح پرتفوی (شما اینرا به کاهش ضریب خسارت ترجمه کنید) سخنانی بیان و پیشنهاداتی متعاقب آن به منظور ایجاد وحدت رویه در نرخ گذاری یکسان حق بیمه های این رشته از سوی شرکت های بیمه مطرح شده بود.
البته صرفنظر از اینکه چنین تصمیمی بنا به سیاست های بازاریابی و رقابتی و عوامل و متغیرهای مختلف درون و برون سیستمی امکانپذیر است یاخیر !!!!!؟؟؟؟؟ این سخنان از حیث احترامی که برای گوینده آن قایل هستم و نیز مشکلاتی که پرتفوی بیمه های تکمیل درمان گروهی بوجود آورده ،قابل شنیدن و توجه میباشد .

بیانات اخیر مطروحه استاد محترم در خصوص نحوه مدیریت پرتفوی بیمه درمان تکمیلی در سبد محصولات یک شرکت بیمه ،در واقع کماکان تکرار و تشریح مجدد رویکرد صندوقی و سنتی داشتن به مدیریت پرتفوی این رشته و سایر رشته های بیمه ای دارد.

در هیچ شرکت بیمه که با رویکرد مدیریت استراتژیک فعالیت میکند ،فروختن بیمه نامه و کنترل معادله (درآمد -هزینه) پرتفوی هر رشته بدون اعمال مدیریت ریسک و داشتن منافع بلند مدت با بیمه گذاران و تامین کنندگان خدمات ،کسب موفقیت بازرگانی امکانپذیر نیست .

سالهاست که شرکت های بیمه فقط برای کنترل ضریب خسارت از تنها حربه ،نرخ گذاری ”
(شما به افزایش مداوم نرخ ها همپای با افزایش نرخ تورمی خدمات و کالاها ترجمه کنید) استفاده میکنند و بهمین علت نیز بسیاری از بیمه گذاران بزرگ زیان ده در این رشته بعلت عدم هماهنگی و اخوت بین شرکت های بیمه از فضای رقابتی بشدت منفی موجود در بازار بیمه بالاترین بهره را میبرند و هرساله با انتقال قراردادهای درمان گروهی ضریب خسارت بالا از یک شرکت بیمه به شرکت بیمه دیگر ،امورات پرتفوی خود در این خصوص را به نحو احسن مدیریت نموده ،مگر اینکه یک پرتفویی حجم خسارت بالا یا معوقات حق بیمه لاوصول سنگین آن ،اینقدر اظهر من الشمس، باشد که هیچ شرکت بیمه ای حاضر به همکاری بسهولت با اینچنین بیمه گذارانی نباشد !!!!!والا مدیریت پرتفوی درمان تکمیلی با تکیه بر افزایش مداوم نرخ ها برای کنترل ضرایب خسارت موضوعیت خود را بدلایل مختلف بطور کلی از دست داده و روزبروز نیز بیشتر از دست میدهد.

به همکاران محترمی که در مدیریت های درمان شرکت های بیمه بازرگانی و حتی اجتماعی فعالیت میکنند ،برای افزایش اطلاعات نحوه مدیریت پرتفوی درمان توصیه مینماید تا روشهای شرکت های بیمه خارجی در کشورهای توسعه یافته را مطالعه و ضمن در نظر گرفتن آمار و اطلاعات و رویه ها و مقایسه شرایط اقتصادی کشورمان و اقتصاد درمان در ایران و سطح درآمد دهک های مختلف مردم و اولویت های سبد محصولات خانوار در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته ،در خصوص اصلاح مدیریت این پرتفوی برنامه ریزی کنند و حتما یکبار مقاله استاد آیت کریمی در مورد خدمات گروه کارگزاری ”مدنت ”در مدیریت پرتفوی بیمه های درمان کشورهای لبنان و عربستان را که حدودا بیست سال پیش ترجمه و نشر یافته و هنوز با شرایط فعلی اقتصاد درمان و فرهنگ معالجات مردم و مراکز درمانی در ایران همخوانی دارد را مطالعه نمایند.
فقط یک سوال میماند !؟
برخی از شرکت های بیمه ایرانی با شرایط فعلی اقتصاد خانوار و بنگاهها در کشور اگر بیمه شخص ثالث خودرو و درمان تکمیلی نفروشند ،برای تامین نقدینگی و نجات از افتادن در ورطه ورشکستگی ،چه محصول بیمه ای را میتوانند بعنوان جایگزین این دو محصول بصورت انبوه بفروشند تا جبران مافات کنند !!!!!؟؟؟؟؟
منتظر پاسخ میمانیم تا بر روی تک تک پاسخ هاگفتگوی تحلیل بازار داشته باشیم .

جمعه :۵/۵ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

 

بازگشت به صفحه 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *