صنعت بیمه در ایران مظلوم واقع شده

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

سالهاست بعلت ماهیت شغلی خویش ،در جلسات مختلف با بیمه گذاران و بیمه گران در زمینه های طراحی محصول ،صدور و خسارتهای بیمه ای شرکت میکنم .

نکته ای که همواره از آن رنج برده و میبرم اینست که در هر دو سوی میز ،متاسفانه یک نگاه سطحی و ساده مآبانه با دانش و عمق خدمات بیمه وجود دارد.

انگار در بیمه گری کشورمان ،کلیه ایده ها و روشها در شرایط پنجاه سال پیش فریز شده و همچنان رویکردی مبتنی بر[ مکتب تیلوریسم ] بدون توجه به تحولات سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی در سطح بین المللی و نیز در کشورمان طی گذشت پنج دهه و سیر تحول و تکامل مکتب های مدیریتی همگام با رشد تکنولوژی و دانش عمومی و تخصصی در جوامع پیشرفته و تغییر فضا و مکانیزمهای کسب و کار در دنیا و……متاسفانه در صنعت بیمه داخلی روشهای سنتی همچنان حاکم است و هیچ علامت مثبتی دال بر انگیزه و تلاش درجهت تحول و نوگرایی در این حرفه در کارشناسان صنعت بیمه کشورمان دیده نمیشود.!!!!!

امروزه خدمات بیمه در کشورهای صنعتی و طراز اول اقتصادی دنیا ،بعنوان مزیت نسبی و افتخار دولت ها و ملت ها با حمایت استراتژیک از اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال انواع حوادث و حمایت و پشتیبانی قاطع از شهروندان در دوران بازنشستگی و کهولت سن محسوب میگردد.

بسیاری از افراد خبره و تحصیل کرده یکی از علل اصلی مهاجرت خویش را از کشورهای جهان سوم به کشورهای توسعه یافته،
همین مزیت نسبی و تامین خدمات حمایتی سیستم های بیمه ای و رفاهی کشورهای مهاجر پذیر از عنقوان کودکی تا لحظه مرگ عنوان و وقتی تعریف از خدمات آنها مینمایند و با نوع خدمات فعلی بیمه گران وطنی مقایسه میکنند،دقیقا این فاصله چند دهه ای در سطح و نوع خدمات را میتوان لمس کرد.

جای بسی تاسف است که در کشور ما هنوز قدر و منزلت صنعت بیمه و اقتدار اقتصادی و اجتماعی که این صنعت میتواند در کنار سایر سیستم های فعال و پویای کشور برای سیستم کلان اقتصادی کشور ایجاد کند و باعث بالندگی دولت ها و هموطنان در خاورمیانه و حتی قاره آسیا گردد ، عمق و تاثیر این توانمندی برای مدیران ارشد و بسیاری از مدیران میانی و بخش های دولتی و خصوصی ناشناخته باقی مانده و بقول جناب آقای دکتر همتی در یکی از مصاحبه های روزهای آخر مدیریت در بیمه مرکزی ایران
[ صنعت بیمه در ایران ،مظلوم واقع شده است!!!!!]

در بسیاری از جلسات با بیمه گذاران ،مدیران و کارشناسان شرکت های خریدار بیمه نامه ،سابقه چند ماهه و مطالعه چند کتاب و جزوه بیمه ای و نیز حشر و نشر با چند عضو خانواده صنعت بیمه و آشنا شدن با چند واژه و ماده قانون بیمه را دلیلی بر تسلط کامل خویش بر دانش و تجربه بیمه گری میدانند و آنچنان تصور تسلطی بر این حوزه نشان میدهند که واقعا بسیاری از مواقع میمانم چه بگویم !!!!؟؟؟؟؟

البته آنها مقصر نیستند،بسیاری از ایشان داری تخصص و تجربه مشاغل دیگر هستند ،اما در درون صنعت بیمه ،به مناسب مدیریتی هم رسیده و میرسند ،یا برخورد شرکت های بیمه با آنها ،و پایین بودن سطح کیفیت و سطح ارتباطات بین بیمه گران و بیمه گذاران موجب پدید آمدن این تصورات کاملا اشتباه میشود .

این مشکلات و توهمات از کم تحرکی دانشکده ها و پژوهشکده ها و اساتید بیمه و رفتار عوام پسندانه و سطحی برخی از شرکت های بیمه (بطور مفصل این رفتارها قابل طرح و بحث است) حادث شده و بقول معروف [متولی باید حرمت امامزاده را نگه دارد .]

آری برادر ،تا زمانیکه به بیمه و بیمه گری همچون رویکرد سال ۱۳۱۶هجری شمسی نگاه و رفتار کنیم ،صنعت بیمه ما همچنان در وضعیتی خواهد بود که اکنون چند دهه است بوده و بقول استاد محترم
صنعت بیمه در ایران مظلوم است .!!!!!

شنبه :۱۳ /۵ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

بازگشت به صفحه 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *