آیا شرکت های بیمه توانایی حفظ ارزش پول را دارند

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

✍️ گفتگوی هفته : روشهای ارتقا بیمه گری

مطالعه سیر تحول بیمه گری از چند قرن پیش در اروپا ،بخصوص از زمان بوقوع پیوستن انقلاب اول صنعتی به بعد نشان میدهد که این صنعت روند رو به رشدی را همواره بطور کمی و کیفی طی نموده و مینماید.

کارشناسان تحلیلگر این بازار بر این عقیده هستند که بیمه گران در زمانیکه حق بیمه ها را دریافت و در زمان پرداخت خسارتها ،ایفای تعهد میکنند در واقع فقط مدیریت[ صندوق ذخایر فنی و ریاضی وخسارت ها] را بعهده دارند ،
اما از زمانیکه همزمان با مدیریت نوین صنعت انرژی ،مدیریت ریسک که ابتدا با مدیریت ایمنی و پیشگیری پا به عرصه کنترل ریسک های فیزیکی در صنعت بیمه نهاد و سپس دامنه پوشش های مشاورین ریسک به ریسک های غیر فیزیکی شامل ریسک های 🍀 مالی و مدیریتی تعمیم یافت،در واقع بیمه گری از سطوح ساده بسوی سطوح پیچیده متحول شد و به لحاظ کمی و کیفی رشد بسیار قابل توجه ای نمود .

لیکن بعد از معرفی مکتب  مدیریت استراتژیک ،در واقع صنعت بیمه درکشورهای توسعه یافته گامی بزرگتر و اساسی تر را آغاز کرد و بیمه گران توانمند از تمرکز و ایستایی صرف بر عملیات بیمه گری گذر نمودند و با ورود به عرصه تحقیق و توسعه ،نه تنها شرایط فعلی اقتصاد کشورها و دولت ها و پیمانهای اقتصادی بین المللی و بنگاههای اقتصادی خرد را مورد پایش و ارزیابی مستمر قرار میدهند ،بلکه همچون برنامه های چشم انداز و توسعه ملی کشورها و رصد اتحادیه های مختلف اقتصادی در دنیا ،همچون کارتل ها و هلدینگ های عظیم صنعتی که خود آنها نیز بر اساس رویکرد مدیریت استراتژیک برنامه ریزی و اقدام میکنند ،شرکت های بیمه بزرگ و توانمند دنیا هم بر همین رویکرد به مطالعه و فعالیت با بیمه گذاران میپردازند.

بارها در حین مطالعه کتابهای بازاریابی پایه و در زمان تحلیل معادله ”برنده -برنده ” در خدمات شرکت های بیمه نمیتوانستم یک درک عمیق و عینی در این زمینه داشته باشم ،اما بعدها خصوصا در رشته بیمه های زندگی و عمر اندوخته ساز به تدریج مفهوم این معادله را بطور ملموس درک نمودم و جالب است تاکید شود که هنوز برای درک عمیق این مفهوم در همه رشته ها نیاز به مطالعه وسیعتر را احساس میکنم.

با یک مثال سعی مینمایم تا قدری با توضیح بیشتر ،برداشتم از موضوع را تشریح نمایم .

چند وقتی است در گفتگو های بین اساتید صنعت بیمه ،در خصوص اینکه،آیا براستی فروش بیمه های عمر اندوخته ساز در ایران تقریبا با توجه به شیب تورم دو رقمی سالانه و افزایش محسوس نرخ ارز در هر چند سال ، مدیریت وتوانایی حفظ ارزش پول به قیمت روز انعقاد قرارداد و ایجاد مطلوبیت نهایی برای بیمه گذاران شرکت های بیمه در قراردادهای مستمری یا پرداخت سرمایه یکجا ،واقعا وجود داشته و یا خواهد داشت !؟

زیرا بیمه گذاران که اکثرا از اقشار درآمدی متوسط جامعه هستند،بخشی از درآمد خویش که به سختی بدست میاورند را در شرکت های بیمه ذخیره میکنند تا نه تنها ضمن برخورداری از سود مرکب سالانه مصوب بیمه مرکزی ایران ،از سود مشارکت به نحوی برخوردار شوند که با توجه به افزایش نرخ تورم سالانه نه تنها از ارزش پول آنها در پایان قرارداد کاسته نشود،بلکه در زمان دریافت سرمایه یکجا یا مستمری ماهانه ،امور مالی زندگی آنها آنچنان تامین شود که بی نیاز از یاری سایر درآمدها و مشکلات ناشی از افزایش هزینه های تورمی زندگی و… نماید .

اگر چنین اتفاقی رخ دهد معادله [ برنده -برنده ] تحقق یافته ،ولیکن چنانچه چنین منفعتی و شرایطی برای بیمه گذاران در قراردادهای بیمه عمر اندوخته ساز بلند مدت بوجود نیاید،فقط این شرکت های بیمه هستند که از این نوع قراردادها منفعت برده اند!!

 خلق زنجیره ارزش و سرمایه گذاری مطلوب ذخایر ریاضی و فنی ،در حقیقت ایجاد شرایط انتفاع دو سویه بین بیمه گران و بیمه گذاران است ،بطوریکه شرکتهای بیمه با سرمایه گذاری بهینه ذخایر ریاضی ارزش افزوده مطابق با رشد تورم سالهای آتی ایجاد مینمایند که مطلوب جامعه بیمه گذاران باشد.!!

شاید برخی افراد با خواندن این یادداشت تصور کنند که نگارنده در عالم رویا و ایده آلیستی طرح موضوع میکند،اما لازمست تاکید کنم همین پرسش و پاسخ ها از دهه ۱۳۲۰ شمسی در بازار بیمه همیشه مطرح بوده و همچنان هست!!

گرچه برخی از کارشناسان مالی و اقتصادی میگویند که درکشورهای در حال توسعه با مشکلات مختلف اقتصادی ،بازار بیمه بعنوان یک زیر سیستم و با محدودیت های مختلف نمیتواند همچون همکاران خارجی در کشورهای صنعتی در این حوزه به موفقیت نایل آید و قابل مقایسه بایکدیگر باشند !؟

در این صورت در چنین شرایطی ،شرکت های بیمه ،آیا روشی کارآمد برای اطمینان سازی حفظ ارزش پول بیمه گذاران برای سالهای آینده و دوران ایفای تعهدات را مد نظر دارند !؟
پنج شنبه :۲۹ /۶ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

بازگشت به صفحه 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *