ضرورت توجه به مشکلات شبکه فروش خدمات بیمه

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

✍️ گفتگوی هفته :

نگارنده سالها عضو خانواده بزرگ شبکه توزیع خدمات بیمه اعم از نمایندگی و کارگزاری بوده ام و هم اینک نیز با اعضا این دو خانواده بیمه ای در تماس و همکاری به طرق مختلف هستم.به همین دلیل بسیاری از این همکاران محترم در خصوص موارد فنی و حقوقی و بازارسازی تماس مشورتی دارند.
متاسفانه گاهی مشکلاتی بیان میگردد که بیانگر عدم آشنایی برخی از مدیران ستادی و صف شرکت های بیمه به روند و فرآیند کاردر دفاتر نمایندگی و کارگزاری میباشد.
تاسف بار اینکه اکثر موارد اختلافی این همکاران در شرکت های بیمه برطرف نمیشود و بناچار مجبور به پی گیریهای چندین ماهه در کمیته حل اختلاف بیمه مرکزی ایران یا مراجع صلاحیتدار قضایی هستند.

مشکلات مطروحه طیفی گسترده دارند و بررسی ها نشان میدهد که اکثر این مشکلات از عدم تسلط کافی برخی از مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه با فرآیند بازاریابی و توزیع و نیز سختی کار شبکه فروش نشات میگیرد.
بارها و بارها نگارنده بنا به تجربه سالیان متمادی ،در یادداشت های متعددی ،نسبت به مشکلات ساختاری و نارسایی های مقررات بیمه گری و خصوصا فقدان استراتژی بازاریابی در کلیه شرکت های بیمه یادآوری نموده ام.لیکن تاکنون متاسفانه تلاش مشهودی در راستای اصلاحات کلی و بهبود وضعیت شبکه عرضه کنندگان بیمه دیده نشده ،بلکه در پاره ای موارد حتی مشکلات افزونتر هم شده اند!!؟؟

بعنوان مثال:
شرکتی که بعلت ضعف در مدیریت ریسک و مذاکره ،در سالهای قبل نرخ و روش تامین خدمات در قراردادهای بزرگ درمان موجب زیان انباشته برایش گردیده ،به یکباره تصمیم میگیرد که از میزان سهم پرتفوی درمان تکمیلی بکاهد !!!
برای اصلاح این وضعیت نحوه تصمیمات گرفته شده ،کارشناسان را بیاد این ضرب المثل میاندازد:[ گنه کرد در بلخ آهنگری ،به شوشتر زدند گردن مسگری !!!]؟؟
چرا این ضرب المثل را عنوان کردم !؟
چون دوست با تجربه ای که سالهاست در این بازار کار میکند ،تعریف میکرد:اخیرا برخی از شرکت های بیمه بر خلاف آیین نامه شماره ۷۵ نمایندگی ،مستقیما در وسط اجرای قرارداد با بیمه گذار تماس میگیرند و پیشنهاد همکاری مستقیم میدهند و یا اینکه به نماینده در اواسط اجرای قرارداد، افزایش نرخ درمان جهت اطلاع بیمه گذار اعلام و یا میگویند از کارمزد خویش صرفنظر کنید تا افزایش نرخ تعلق نگیرد!!!
و بسیاری از تصمیمات ناصحیح و غیر فنی دیگر که نوشتن آنها لیستی طولانی احتیاج دارد!!!.
سوال اساسی از مدیران ارشد صنعت، اینست که مگر این مدیران بزرگوار درکشور عزیزمان ایران زندگی نمیکنند!؟
آیا آنها از بالارفتن هزینه های تورمی رهن و اجاره و خرید دفاتر کار و افزایش دستمزد کارکنان و هزینه های ملزومات و زندگی نمایندگان وکارگزاران خبر ندارند؟
اگرخبر ندارند که زهی جای تاسف !!!!!ولی اگر خبر دارند و برخی ها این اقدامات را انجام میدهند!؟ داستان همان مردی را بیاد میاورد که بر روی شاخه درخت نشسته بود و با اره شاخه را از بن میبرید!؟!؟

 در تولید و توزیع همه خدمات ،عوامل توزیع یکی از مهمترین رکن هفتگانه آمیخته محصول است!!؟؟
و این بی توجهی ها و تضعیف شبکه فروش صددرصد با سیاست های دولت و مجلس در برنامه ششم و افزایش سهم بیمه های بازرگانی در تضاد کامل است!!

از سوی دیگر،با سیاست های اخیر توسعه ضریب نفوذ و فرهنگ بیمه از سوی بیمه مرکزی ایران نیز در تضاد است!؟

 گاهی نگران این هستم که نکند برخی از مدیران شرکت های بیمه،شوخی وشبهه تاثیر و توانایی فروش اینترنتی و الکترونیکی…را در این هیاهوهای تبلیغاتی که مغایر فرهنگ بیمه گذاران ایرانی است را برای حذف و جایگزینی آنها بجای شبکه فروش بیمه جدی گرفته اند !؟
👈 مدیران محترم شرکت های بیمه ؟!شما از افراد فرهیخته و وارسته کشور هستید.اکنون نه تنها زمان کاهش وکاستن به هر طریق و بهانه ای از کارمزد شبکه فروش نیست،بلکه زمان بازنگری و افزایش میزان کارمزد پرداختی شبکه توزیع بیمه همچون بسیاری از کشورهای دنیا برای حمایت از جبران هزینه های نمایندگان و کارگزاران درمقابل تورم و کاهش کشش فروش خدمات بیمه در شرایط اقتصادی رکود تورمی است!!!

گرچه حسب نظارت نهاد ناظر و تسلط انجمن های صنفی، امکان دفاع قانونی از حقوق شغلی وجود دارد،اما اکثر همکاران به لحاظ علاقه و وفاداری به شرکت های بیمه مطبوع خود و تداوم حسن همکاری حداکثر تحمل و مراعات حفظ احترام در قبال تصمیمات نادرست برخی مدیران شرکت های بیمه را حسب فرهنگ مناعت طبع ایرانیان مینمایند،انتظار میرود با درک منطقی شرایط کنونی و پاسخ متناسب درحل مشکلات شبکه فروش ،پاسخگویی بر مبنای علوم روز بازاریابی ،مدیریت رفتار مناسب سازمانی و مدیریت ریسک و اکچویری به ارتقا توانمندی شبکه فروش شرکت های بیمه در بازار اقدام گردد.

پنج شنبه:۱۲ / ۷ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

بازگشت به صفحه 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *