علت وجود نگاه انتزاعی به موضوعات اقتصادی چیست

مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

✍️ یادداشت روز : ریسک ،رویکرد بخشی نگر

در سالهای دانشجویی ،توفیق نشستن در کلاسهای چند استاد را پیدا نمودم که علاوه بر دانش،محقق و اهل فضیلت و جامع نگر بودند .
یکی از اساتید در دقایق پایانی کلاس همیشه با لبخند میگفت ،بنظرم به اندازه کافی گیج شدید و برای امروز بس است!!!
در واقع منظورش این بود وقتی چند موضوع در یک زمان مطرح و بحث میشود ،جمع بندی ذهنی مشکل میشود و…

و استاد دیگری که مدیریت مالی را تدریس میکرد نیز میگفت:
[اگر مردم با فرمول های سرمایه گذاری و ارزش حال و آینده پول بخوبی آشنا باشند ،به سادگی در هر زمینه سرمایه گذاری و تجارت نمیکنند و مسلما از تعداد اختلافات شرکا و خانواده ها و پرونده های دعاوی مالی در محاکم و نیز کاسته خواهد شد و … ]

 مطالب فوق را نوشتم تا به نمونه پست هایی که بعداز دو نرخی شدن قیمت ارز و نیز افزایش قیمت ها بعد از این قضیه پیش آمد اشاره کنم!؟

این مطلب رو هم از دست ندید: 

صنعت بیمه در ایران مظلوم واقع شده

در چند وقت اخیر ،در پست هایی که منتشر شده ،از تولید کنندگانی که مواد اولیه آنها داخلی و شغل آنها ربط مستقیم به قیمت دلار ندارد ،پرسیده میشود !?
شما چرا بی انصافی میکنید و قیمت کالاهای خویش را افرایش میدهید !؟!؟!؟
اگر این سوال را یک فرد
عادی بپرسد که چندان تعجب برانگیز نیست ،اما وقتی این سوال را یک مدیر رده بالای اجرایی با مدرک تحصیلی دکترا میپرسد ،نه تنها تعجب برانگیز بلکه تاسف آور است !!!!!

در واقع وقتی این موارد مطرح میشود ،همان نگاه انتزاعی و بخشی نگر به موضوعات اقتصادی و بازار کسب و کار را برای کارشناسان مدیریت و ریسک تداعی میکند !؟

فرض کنیم ، صاحب یک گاوداری کوچک ،در چنین شرایطی قرار میگیرد و گاوهای وی که سر جای خودشان هستند و علوفه میخورند و همچنان شیر میدهند و بخش اعظم علوفه نیز از مزرعه همین دامدار تامین میشود.
چرا این دامدار پس از گذشت چند وقت ،اعلام نیاز به افزایش قیمت میکند !؟
چون -بی انصاف است !؟
چون -طماع است !؟
یا اینکه بر اثر افزایش تورمی قیمت ها ،به تدریج هزینه های دستمزد کارگران ،داروهای دام و مواد کمک تغذیه ای و تامین کمبودعلوفه از بازار در فصل سرما و هزینه های بسته بندی و حمل و… گران شده و توجیه فروش محصول به قیمت قبل را کاهش داده یا حاشیه سود وی را از بین برده، لذا این دامدار چنانچه تنها محل تامین معیشت و درآمد وی ،فروش شیر دامداری کوچکش باشد و تولید وی با شرایط جدید سود آور نباشد، از یکسو توجیه اقتصادی کار وی از بین میرود و از سوی دیگر با افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات مورد نیاز وی و خانواده اش، درآمدش در چنین شرایطی تکافوی هزینه های زندگیش را نخواهد نمود ،لذا لاجرم تقاضای افزایش قیمت محصول ناشی از بی انصافی و طماعی نیست و مستقیما به شرایط اقتصادی جامعه و تغییرات شاخص قیمت های کلان مربوط است.

نکته مهمتر در چنین شرایطی،اینست که دامدار با افزایش قیمت شیر تولیدی ،,با کاهش تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان مواجه خواهد شد و به همین دلیل گاهی شرایط بیرونی و بازار مانع از افزایش قیمت ها میشود لذا از یکسو توجیه اقتصادی تولید از بین رفته و از سوی دیگر تقاضا کاهش یافته و سیستم گاوداری که شغل وی میباشد هم به سادگی قابل تعطیلی نیست و اگر این دامدار بدهکار به بانک ها و اشخاص هم باشد، در صورت نپرداختن اقساط بدهی ،دچار مشکلات جدید و مطالبه جرایم بهره دیر کرد خواهد شد و… یا ریسک ورشکستگی یا فروش گاوداری و خروج از این شغل اتفاق خواهد افتاد!!!!!
 این فقط یک مثال است ،مثالی که قابل تعمیم به سایر مشاغل نیز میباشد .
پیشنهاد نگارنده بعنوان یک تحلیل گر ریسک اینست که قبل از نوشتن یک متن ،آنهم با نگرش انتزاعی و تحلیل غیر سیستمی ،با دقت عوامل و متغیرهای تصمیم گیری و بازخوردهای آنرا مطالعه نماییم تا خدای ناکرده بدون استدلال منطقی موجب ،تحلیل نادرست تصمیمات مالی و اقتصادی مدیران بنگاههای کوچک و متوسط بخش خصوصی که تحت فشارناشی از تصمیمات و تغییرات شاخص های کلان اقتصادی کشور ، مدیران واحدهای تولیدی و تجاری که در حال فعالیت سالم هستند را زیر سوال غیر منطقی نبریم !!!!! .

سه شنبه : ۲۷ / ۶ /۱۳۹۷

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)

بازگشت به صفحه 



0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *