بازاریابی چریکی در ایران – نمونه های عملی اجرا

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

تا کنون مطالب مختلفی از بازاریابی چریکی را در ایران آکادمی منتشر کرده ایم، در این مطلب به برخی از روش های مورد استفاده در این سبک بازاریابی و نمونه های عملی بازاریابی چریکی در ایران می پردازیم.

بازاریابی چریکی روشی است که در آن شرکت ها با بودجه ای کم و با انجام تکنیک های خلاقانه و نامتعارف در بازاریابی و تبلیغات بتوانند محصولات و خدمات خودشان را به مشتریان بالقوه معرفی کنند.

این سبک بازاریابی توسط جی کنراد لوینسون معرفی شد و ایشان کتابی با همین عنوان دارند. علت نامگذاری این تکنیک هم تشابه دنیای رقابت در بازار با جنگ است، در جنگ خیلی اوقات یک گروه چریک می توانند لشکری را بهم بریزند و این تکنیک بازاریابی هم کمک می کند با بودجه ای کم در مقابل رقبای بسیار قوی موفق تر عمل کنیم. 

اما برویم سراغ برخی از روش های اجرا بازاریابی چریکی.

ایجاد روش های خلاقانه و جدید:

یکی از مواردی که باعث موفقیت در بازاریابی چریکی می شود، خلاقیت است، اگر این خلاقیت را در نحوه ارائه تبلیغ هم مورد استفاده قرار دهیم، می تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

بعنوان مثال معروف در این زمینه در ایران می شود به اقدام آپارات برای برند فیلمیمو اشاره کرد که جوانی با لباس زرد رنگ در کنار اتوبان تابلویی را در دست دارد که روی آن نوشته: “لم بده و فیلیمو ببین”

بازاریابی چریکی در ایران

معرفی بوسیله مردم و بصورت ویروسی:

اگر کسب و کاری بتواند در تبلیغات خلاقیتی بخرج بدهد که این تبلیغ در بین مردم بچرخد، توانسته یک تبلیغ موفقیت آمیز ارائه دهد.

یکی از اقدام ها می تواند توجه به روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی باشد، بعنوان مثال کاری که سافتلن در روز اول مدرسه ها انجام داد را می توان نمونه ای هرچند ضعیف از این کار دانست.

البته شرکت های مختلف امروزه به وسیله اینفلوئنسرها اقدام به تهیه تیزرهای تبلیغاتی و نشر آن ها از طریق فضای مجازی می کنند که خیلی اوقات بخوبی منتشر می شوند.

این مطلب رو هم از دست ندید: 

نقشه راه NLP- ارتباطات در علم ان ال پی (قسمت 2)

استفاده از فرصت های رایگان:

خیلی اوقات می توان با استفاده از یک دیوار ساده، کار تبلیغاتی اثرگذار انجام داد و این اقدام شاید هزینه چندانی هم نداشته باشد.

نمونه این کار، اقدام سازمان آب و فاضلاب است که با ترسیم شکل زیر و استفاده از لوگو این شرکت توانسته مفهوم جالبی را منتقل کند.

یکی دیگر از این فرصت ها استفاده از آسانسورهاست، اگر شما در یک مجتمع هستید، می توانید از آسانسورها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. در این زمینه نمونه ایرانی ندیدم اما شکل زیر نمونه ای از استفاده آسانسور برای تبلیغات است.

بازاریابی پارتیزانی در ایران

هرکجا که فرصتی برای تبلیغات محیا است:

اگر بخواهیم بهترین توصیه برای بازاریابی و تبلیغات چریکی را داشته باشیم، این است که هرکجا که فرصتی برای تبلیغات خلاقانه هست، باید از آن استفاده کرد.

نمونه های زیر مثال هایی از همین سبک است.

بازاریابی چریکی

تصویر بالا مربوط به تبلیغات دوربین های ضد آب کنون است که در کف روشویی هایی که در مکان های عمومی بوده، نصب شده است.

تبلیغات یک فروشگاه بر روی مترو

تبلیغ برروی نوار پیشخوان فروشگاه ها

نکته مهم در بازاریابی پارتیزانی یا همان بازاریابی چریکی این است که به بهترین نحو ممکن از تمام امکانات و فرصت ها استفاده کرد و با چاشنی خلاقیت اقداماتی را انجام داد که بتواند به جذب مشتری کمک کند.

این مطلب رو هم از دست ندید: 

نکات مهم در بیمه ریسک های تکمیل شده ساختمانی

 پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *