نوشته های بیمه ای

صنعت بیمه در ایران به کدامین سو می رود

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

صنعت بیمه ،نوآوری و فناوری اطلاعات ،عنوان انتخابی روز بیمه امسال بود.
بخواهیم یا نخواهیم سیر تکامل تکنولوژی بسوی الکترونیکی شدن است و دیر یا زود صنعت بیمه همچون سایر صنایع و خدمات در پی تغییرات نسلی بسوی استفاده هر چه بیشتر از فناوری اطلاعات خواهد رفت.
اما نکته اصلی که هیچ یک از اساتید و مدیران و کارشناسان و اعضا خانواده بزرگ شبکه توزیع صنعت بیمه نمیبایست فراموش کنند اینست که :
هر قدر هم فناوری اطلاعات رشد و توسعه یابد،صنعت بیمه از آنچنان پیچیدگی فنی و حقوقی مبتنی بر مدیریت ریسک مستقل هر بیمه گذار برخوردار است که  فناوری اطلاعات در واقع نه تنها عاملی برای حذف ،نمایندگان و کارگزاران از شبکه توزیع نیست بلکه فقط ابزاری برای نگهداری و انتقال سریعتر داده ها و نیز استاندارد سازی عملیات بر حسب فرآیند کار در هر رشته بیمه ای میباشد و لاغیر.
✅ شاید برخی از اشخاص اشتباها تصور کنند که ، ,فناوری اطلاعات موجب کاهش هزینه های توزیع خدمات بیمه و اتصال بین مشتریان (بیمه گذاران) با شرکت های بیمه بطور مستقیم خواهد شد!!!!!
که البته در مورد برخی از موارد کاری این ارتباط برقرار میگردد اما در مورد [عملیات توزیع و ارتباط با مردم] بنا به چندین دلیل امکان حذف شبکه توزیع غیر مستقیم تا سه الی چهار دهه آتی از” زنجیره آمیخته بازاریابی خدمات، وجود ندارد.
پس به مدیران محترم شرکت های بیمه بازرگانی کشورمان توصیه میکنم در پیامد توجه به مباحث فناوری اطلاعات ،به نحوه بهینه بهره برداری شبکه توزیع از این فناوری حدفاصل بین بیمه گذاران با شرکت های بیمه بیاندیشند تا اینکه تصور کنند (اپ ها) میتوانند باعث حذف نمایندگان و کارگزاران از بازار بیمه گردند و…

✅ مبحث مهم دیگری که در این چند وقت و در عنوان موضوع امسال روز بیمه نگاشته شده بود  ”نوآوری” بود.
علی رغم اینکه این کلمه را بسیار در توسعه مشاغل دوست دارم، اما برایم در صنعت بیمه کشورمان ناشناخته است ،زیرا:

۱- نوآوری در چه چیزی ؟
نوآوری در محصول !؟
کدام محصول بیمه ای !؟
نوآوری بر اساس اقتباس از صنعت بیمه سایر کشورها یا ابداع !؟
۲-نوآوری در روش عرضه محصولات و به روز رسانی و…!؟
در طی یکی دو سال گذشته ، در صنعت بیمه(بطور کلی در حوزه موضوع کارآفرینی در کشور) مواجه با واژه ای نوین گردیده ایم [استارتاپ ها] یا [استار اپ ها] !!!!!؟؟؟؟؟
-تعاریف مختلفی از این دو واژه که تقریبا مفهومی مشابه دارند از سوی علمای علم بازاریابی ارایه شده است ،لیکن بطور بسیار خلاصه میتوان آنرا [نوآوری] نامید.

✅ اما در حین بحث و گفتگوی رایج بین کارشناسان صنعت بیمه داخلی در مورد ” فناوری” و ”نو آوری” ناگهان کارشناسان مجرب بازاریابی بیمه از جدیدترین شیوه خدمات بیمه ای و تضمین در کشورهای صنعتی سخن بمیان آوردند که بنظر میرسد ترکیب سازی از: مدیریت ریسک+ استارتاپ ها +فناوری اطلاعات + مدیریت پروژه میباشد.
آنرا[ sorty bond]نامگذاری نموده اند.
(در برخی از جزوات ویا معرفی کارشناسان تحت عناوین مشابه دیگری نیز نامبرده میشود!!!!!)

در واقع اینک در حوزه بازاریابی و کارآفرینی در بازار داخلی مبحث فناوری اطلاعات و استارتاپ ها داغ است ،آنها در حال به بلوغ رساندن سوررتی باندها در صنعت بیمه و بانکداری و پروژه های کارآفرینی و عمرانی هستند.
✅ صنعت بیمه کشور ما از وجود مدیران و کارشناسان و کارگزاران و نمایندگان بسیار آگاه ،لایق ،تیزهوش و با دانش برخورداراست که هیچ کدام از این عناوین برایشان غیر قابل تعریف نشدن نیست !!!!!
فقط حمایت دولت و مجلس و مشارکت کارشناسان توانمند بیمه را میخواهد تا با اصلاح قوانین و ساختار ،جدیدترین نوآوریها را تقدیم اقتصاد ملی کشور و حمایت از آن نمایند.

✅ پس از اعلام رسمی و اجرای قانون جدید چک ،چند روز است که از خود میپرسم ،آیا در این برهه گذر اقتصادی کشور جای سوررتی باندها در بازار صنعت و تجارت ما خالی نیست !!!!!؟؟؟؟؟

دوشنبه : 97/09/19

این مطلب رو هم از دست ندید: 

بانک سرمایه گذاری زمان چیست

منبع: پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)




0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید?
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *