نحوه اعلام وقوع حادثه
قانون نحوه خاصی را بر اعلام حادثه در نظر نگرفته است لذا بیمه گذار میتواند به هر نحو، وقوع حادثه را به اطلاع بیمه گر برساند.
تنها نکته قابل توجه این است که بیمه گذار باید به نحوی حادثه را اعلام کند که در صورت بروز اختلاف،دلیل قانونی برای اثبات تاریخ و نحوه اعلام به بیمه گر در اختیار داشته باشد، که این موضوع با اخذ رسیدی از دریافت کننده اعلام تحقق مییابد.
در قراردادها معمولا نشانی و شماره تلفن محل هایی برای تماس یا مراجعه تعیین شده است .
اگر عقد بیمه به واسطه نماینده بیمه منعقد شده، بیمه گذار به اطلاع نماینده میرساند،آنان به شرکت بیمه منتقل میکنند.
اگر عقد بیمه به واسطه دلال منعقد شده، دلال،نماینده بیمه گر محسوب نمیشود و به علت فقدان سمت، اعلام وی به حساب نمیآید.
اما اگر شخصاً متعهد انتقال آن به بیمه گر شود، در انجام این امر مسئولیت خواهد داشت.
موضوع درمورد بیمه عمر متفاوت است. در این بیمه تحقق حادثه موضوع بیمه در صورت فقدان بیمه گذار است، لذا اعلام حادثه توسط بیمه گذار منتفی است. در این صورت عدم اعلام حادثه خللی به تعهدات بیمه گر وارد نمیکند.
در واقع در پی فوت بیمه گذار، مقامات رسمی (اداره ثبت احوال، پزشکی قانونی و…) دخالت میکنند و ساختگی بودن حادثه منتفی است.
در صورت فوت بیمه شده، بیمه گذار یا ذینفع مراتب را باید در اسرع وقت حداکثر تا دو هفته از تاریخ فوت کتبا به اطلاع بیمه گر برسانند؛ در موردی که بیمه شده شخص غیر از بیمه گذار است مشکلی در مورد اعلام حادثه نیست اما در صورتی که یکی باشد این تکلیف به عهده ذینفع است.
در صورتی که بیمه گذار، بیمه شده و یا ذینفع تکالیف مقرر را انجام ندهند، بیمه گر میتواند ضرر و زیان وارده به لحاظ عدم اجرای تکلیف مزبور را از تعمدات قابل پرداخت خود کسر نماید.
این مطلب رو هم از دست ندید:ایده هایی برای عرضه محصول جدید در بازار |
پایگاه جامع اطلاعات بیمه (اینشورنس اینفو)
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید?احساس رایگان برای کمک!